Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Instrumenter og elektronikk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - 15,6 volt pÃ¥ startbatteri
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

15,6 volt på startbatteri

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Dorado View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 08 January 2009
Sted: Akershus
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Dorado Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: 15,6 volt pÃ¥ startbatteri
    Postet: 18 October 2010 den 18:00
Hadde en merkelig opplevelse i helgen. Var ute og seile i svak vind. Måtte gå litt for motor da der var langt hjem. Da begynte en batteriliknende ting med et pluss og minus at blinke i display (Det ute ved omdreinings telleren)

Jeg tolket det sådan at noe var galt med batteri.

Gikk ned og så på min batteri-måler. Der stod 13 volt på forbruksbatteri. Men 15,6 volt på startbatteri.

Jeg slukket motoren og stanset. Ganske fort gikk spendingen ned så det blinkende batteri forsvant fra Display. Batteri-måler viste så 12,8 volt.

Men så snart jeg startet motoren kom blinkende batteri og 15,6 volt tilbake.

Hva skjer her???

Mvh Kim
Til Toppen
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 October 2010 den 09:36
Hei, jeg kan ikke si med sikkerhet hva som er feil, men dette er omtrent slik jeg ville feilsøkt.
Jeg ville antatt at dynamo var i orden siden spenning på forbruksbatteri var ok. Deretter ville jeg antatt at batteriisolatoren/skilledioden er i orden da den ikke klarer å øke spenningen, heller tvert om.
Siden voltmeteret i båten ikke er koblet opp mot Volvos panel, er det lite sannsynlig noen feilkilde der heller. Da sitter vi igjen med startbatteriet.
Sjekk batterisyre. Kan hende at en av cellene er defekte eller mangler vann og at batteriet har mistet evnen til å motta strømlading. Da burde også spenningen på batteriet sunket til under 12V etter hvile. Har du mulighet til å koble opp et annet startbatteri for å se om feilmeldingen forsvinner?
Frøya
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.