Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Instrumenter og elektronikk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - AGM batterier
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

AGM batterier

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Gaia View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 05 January 2007
Sted: Aust Agder
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Gaia Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: AGM batterier
    Postet: 13 January 2013 den 18:57
Planlegger en masse ting som skal gjøres med min Bavaria 31 Cruiser (2008 modell) og bla så står utbytting av batteriene på lista. Tenkte å sette inn 2 AGM batterier, har sett på noen fra Maritim på 120AH.
Noen som har erfaring med disse og er det noe man må passe på når man bytter?
- Har også vurdert 2 stk 260 AH AGM batterier; er dynamo/lader i stand til å levere nok strøm til disse to på en effektiv måte?
- bør man bytte start batteriet i samme slengen?
- Laderegulatoren som sitter i dynamoen; er denne OK for AGM batterier? Må det gjøres noe med den?
- Landstrøm laderen er en Quick 250; kan denne brukes eller må det noen endringer til?

Vennlig hilsen
Gaia
Hilsen Gaia
Bavaria 31 - 2008
Til Toppen
Stor Stas View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 29 November 2007
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Stor Stas Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 January 2013 den 01:31
Hei,

2 x 120Ah batterier skal være helt uproblematisk å sette inn, og du kan bruke den eksisterende batteriladeren din. Det er ikke noe problem å ha forskjellige batterier på start- og forbruk så lenge du ikke gjør noen endringer med dynamo/batterilader.
Det eneste du kan "gå glipp av", er bedre lademottagelighet, da AGM batteriene har bedre lademottagelighet enn vanlige bly/syre batterier. Med std. batterilader og dynamo vil du nok oppnå noenlunde samme lading som med bly/syre batterier.
Om du skal optimalisere ladingen for AGM batterier så må du bytte startbatteriet, da det ikke har godt av så høy ladespenning som AGM batteriene vil ha. Eller du må separere ladingen, det finnes produkter for det også (til omtrent samme pris som et nytt AGM batteri).

Har ingen erfaring med Maritim batteriene, men kan ikke tenke meg at de skulle være dårligere enn de som selges andre steder.

Jeg har 5 x 110Ah AGM batterier i min B39C, og 115A dynamoen takler det helt fint, men den gir ikke mer enn ca. 80Ah inn i batteriene. På min forrige båt hadde jeg 6x110Ah AGM batterier og 60A dynamo, og det fungerte også greit, så dynamoen din skal være stor nok.
Har ikke gjort noen tilpassninger på dynamoen min, men har en batterilader som er innstilt på AGM (og bruker den gamle Quick 25A til startbatteriet).
Batteriladeren din kommer til å bli for liten med så stor batterikapasitet. Du bør ha minimum 10%, helst 20% av batterikapasiteten. Dvs. en lader på 50 - 100Ah. Jeg har en 100Ah, og den lader for fullt når batteriene er "sultne".
Kan ellers anbefale at du skaffer deg en batterimonitor om du ikke allerede har det. Det er en veldig nyttig sak som både gir informasjon og hjelper til å unngå dyp-utladinger. Det gjelder enten du velger stor eller liten batteripakke.
Alternativet med den store batteripakken blir altså fort litt dyrere og omfattende. Jeg personlig synes imidlertid det er ekstremt god komfort i å ha nok strøm om bord, så hvis du liker å ligge lenge i uthavner så vil jeg absolutt anbefale det.

mvh
Eivind
Til Toppen
Gaia View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 05 January 2007
Sted: Aust Agder
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Gaia Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 January 2013 den 23:40
Hei Eivind,
Tusen takk for utfyllende svar.
Du sier at AGM batteriene liker en høyere ladespenning enn de vanlige bly batteriene; hvordan skjønner laderegulatoren på dynamoen at den skal lade med høyere spenning når man ikke endrer på innstillinger?

Ser at kanskje 2*120AH er noe lite da stort sett den eneste grunnen til at jeg besøker gjestehavner er å lade batteriene og eventuellt vannpåfyll. Nå har jeg installert ekstra vanntank forut på vel 150 liter så totalt har jeg vel nær 300 liter ombord.
Men batterier; ja det blir nok til at jeg bytter startbatteriet i samme slengen og laderen (på landstrøm) byttes til en kraftigere. Er det noen lader du ville anbefale?

mvh
Gaia
Hilsen Gaia
Bavaria 31 - 2008
Til Toppen
jens View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 15 January 2013
Sted: askim
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat jens Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 January 2013 den 13:08
Hei,

sulfatering i driftsbatterier er en vesenlig faktor uten å ha vært kommentert i innleggene. AGM batterier er overlegne med tanke på den energien som lagres i tynne og mange plater. Ladespenningen som skal gjelde det aktuelle AGM batteriet du monterer bør sjekkes ved kjøp. da det er noen variable verdier her som må taes hensyn til. Eksternlader og montert lader skal være moderne høyfrekvent lader, og ladestrømmen er på de aller fleste fra 10A og oppover, pass på at den takler parallell last ( forbruk mens du lader) En lader skal ikke passere 14.4 i 12V anlegg og 28.8 i 24V anlegg.

Sulfatering og erfaringer fra dette kan du lese om på jenskleven.no, og referanser i forhold til Megapulse og betraktninger kan du lese om under fritidsbåt på samme hjemmeside, dessuten er det et medlemstilbud via bavariaklubben på Megapulse MK5 multivolt.
Ha en flott dag fra Jens:-)
jens
Til Toppen
Stor Stas View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 29 November 2007
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Stor Stas Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 16 January 2013 den 01:21
Hei igjen,

Jeg ville ikke bekymret meg over laderegulatoren på dynamoen, men heller sørget for å skaffe en god batterilader. Dynamoen behøver ikke å skjønne hva slags batterier du har, og AGM batteriene vil takle det helt fint. Dette med lademottagelighet gjelder egentlig mest for batteriladeren. Dynamoen lader med maks 14,4V, og om man skal gjøre noen grep her så må det være å skaffe en "intelligent" laderegulator som kan lade i flere trinn. Men det ville jeg si er for de "spesielt interesserte" som vil ha tingene helt 110%. 14,4V er ikke noe verre for AGM batterier enn for bly/syre batterier, heller tvert imot. Jeg ville heller lagt noen kroner i en ny og tykkere plusskabel fra dynamoen til batteribanken. Jeg gikk opp fra originalt 10mm2 til 35mm2 kabel på forrige båten (B36 -2004), og da økte maks-ladestrømmen fra ca. 35A til over 55A på en 60A dynamo. Planlegger å gjøre noe tilsvarende igjen, har bare ikke kommet så langt.

Om du vil se nærmere på noen dynamo-produkter så har jeg merket meg et navn som går igjen på flere båtforum som en seriøs aktør (til tross for ikke helt fresh'e nettsider...)
http://www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm

Du kjører sikkert motor bare noen timer om gangen, mens en batterilader gjerne kan stå på i et døgn eller mer, og derfor er det viktigere med en god lader. AGM batteriene tar ikke skade av å lades med "vanlige" innstillinger på laderen, men det kan ta lengre tid før de blir helt fullt ladet. Spesielt den siste "10-prosenten". Dette kommer av at AGM batteriene har en høyere hvilespenning på drøyt 13V, mot ca. 12,7V for bly/syre. Med AGM-innstillinger på batteriladeren så gir laderen en høyere spenning i en eller flere faser av ladingen, og det hjelper på hvor mye strøm den klarer å dytte inn i batteriene på en gitt tid. Effekten blir sikkert større jo større batterilader du har ift. batteribanken, og det kan godt hende at en 50A lader på 500A batteripakke vil jobbe "for fullt" uansett. Jeg oppdaget på min 100A lader at den økte ladestrømmen fra ca. 80A til 100A når jeg byttet til AGM innstillinger. Kan være verdt å merke seg at en del ladere automatisk senker ladestrømmen etter 8-10 timer som en sikkerhetsfunksjon. Da er det greit at laderen er så stor at den har fyllt batteriene. På den andre siden må du huske at du kan gange antall Ampere med 12 for å finne ut ca. hvor mange Watt laderen vil trekke fra landstrømmen. Så du ikke kjøper noe som er for stort for landstrømsanlegget der du ligger.

Ang. batterilader så bør det være minst en "tre-trinns" lader, og den må kunne stilles inn på AGM/GEL batterier. De fleste moderne ladere i denne klassen klarer begge disse "kravene". Jeg har tro på at Quick leverer bra produkter til bra pris, men har bare erfaring fra min 25A lader, som fungerer fint nå på 7. året. Har god erfaring med å handle hos Seatronic i Moss, men regner med at Maritim og de andre seriøse aktørene kan levere tilsvarende produkter.
Se f.eks. her:
http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-sbc-p-3497

For øvrig så kan man i de fleste tilfeller bruke "hvilespenningen" på batteriene som en indikator på hvor god eller dårlig tilstand de er i, og jeg har brukt det som kontroll på egne batterier. La et fulladet batteri stå et døgn, og mål spenningen, så finner du hvilespenningen. Et bly/syre batteri regnes som kasserbart når hvilespenningen har sunket med rundt 0,7-0,8V. Da har batteriet den samme hvilespenningen som et nytt batteri har, når det er 50% utladet. Du skal ikke bruke mer enn 50% av den nominelle batterikapasiteten før du lader batteriet, for det har ikke batteriene godt av. Jeg gjorde en test på gamlebåten, for å se om jeg kunne merke noen "slitasje" med liten dynamo og lader. Målte ingen reduksjon i hvilespenningen på 2 og en halv sesong, derfor mener jeg at original dynamo vil fungere helt fint. Hadde for øvrig en 25A lader på den 660 Ah batteripakken, men den tok jo flere døgn å fullade, så derfor anbefalingen om større lader :)

En forbruksbank på 2x120 Ah vil altså gi deg en faktisk kapasitet på totalt 120 Ah, siden du ikke bør bruke mer enn 50% av den nominelle kapasiteten. På vår båt er det for lite, og det holder kun i et drøyt døgn på de "værste" dagene. Det er de dagene i uthavn med regnvær, hvor varmer, tv, dvd, pc og mobiler blir flittig brukt. Bare kjøleboksen trekker jo ca. 50Ah i døgnet, har jeg sett. Stor batteribank rett plassert, gir deg også marginalt bedre stabilitet, da min 550Ah pakke nok veier rundt 150kg. Bra for tur, og kanskje ikke så bra for regatta...
Det kan også være litt akademisk å merke seg at batterikapasiteten stort sett oppgis i hht. "20-timers syklus", dvs. under forutsetning av at du bruker all tilgjengelig kapasitet på 20 timer. En større batteripakke gir deg gjerne mye lengre brukstid enn det, og da leverer batteriene faktisk mer enn det som er oppgitt som nominell kapasitet.

Håper dette var mer til nytte enn forvirring, og ønsker deg lykke til med prosjektet

mvh
Eivind
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.