Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Instrumenter og elektronikk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - AIS
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

AIS

 Svar Svar Side  123>
Forfatter
Melding
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: AIS
    Postet: 24 November 2006 den 18:52

Endelig en ny dings !!

......ikke helt ny, men ikke veldig utbredt blandt hobby navigatører.

Litt info "to get the show on the road":
AIS betyr Automatic Identification System, og er basert på VHF teknologi. Kort fortalt er det en sender/mottaker som sender og mottar informasjon om MMSI nummer, navn på båt og posisjon. Har man en AIS mottaker, kan man koble den til NMEA inngangen på kartplotteren og så få plottet inn posisjonen til det/de aktuelle skipene man har innen VHF rekkevidde, med masse info, bla. skipets navn, fart og kurs. Altså, en sl*gs "radar"...men NB! det er bare skip over 300 brt som har PLIKT til å ha slikt utstyr ombord.

Dette er noe jeg bare skal ha. Planlegger jo langtur om noen år, og en del av turen går i områder med mye trafikk (Europa). Nå er det jo slik at radaren har etablert seg godt på markedet, men det er dessverre et faktum at instillingen av radaren på handelsfartøy ofte er prisgitt været dagen i forveien. Med det mener jeg at man kanskje filtrerer bort svake signaler, som regn, høy sjø og ikke minst; seilbåter. Nå har vi jo både passive og aktive radarreflektorer. De passive scorer ikke veldig høyt hele tiden, og de aktive er dyre uten at man får noen flere knapper å leke seg med av den grunn. Løsningen er åpenbar; AIS Transponder. De har sikkert vært i handelen en stund, også for oss amatører, men temaet har ikke vært oppe i dette forumet før (så vidt jeg husker). Derfor ønsker jeg med dette å dra i gang en diskusjon rundt temaet.

Jeg har undersøkt litt, og foreløpig finner jeg bare en AIS transponder med overkommelig pris på markedet (rett meg gjerne på dette punktet) Den jeg snakker om er CSB200 som leveres av SKAGERAK MARINE. Prisen er litt for høy (7500,-), men kan ha noe med forventning å gjøre !
I tillegg til selve burken, må man ha egen VHF antenne, og det anbefales egen GSP antenne. Enheten kan utstyres med en AV/PÅ bryter for sending, slik at man kan spare strøm ved bare å bruke "lytte" delen.

Noen som vet noe mer ?

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Sydvesten View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 13 September 2006
Sted: Telemark Troms
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Sydvesten Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 24 November 2006 den 20:53

Jeg har selv en AIS mottaker og mener det rekker i første omgang. Kommer et skip for nær så har jeg jo nannet og jeg kan kalle skipet opp via vhf'en og gjøre dem oppmerksom på at jeg er der.

Ser også fordelen med en transponder, men er litt i tvil om hvordan hverdagen vil bli når "hele" lystbåtflåten har dette ombord. Kan vi komme dithen at vi ikke ser noe annet på plotteren enn bare andre båter. Da tror jeg at de store skipene som vi trenger å skygga banen for ikke vil se oss lengere. I allefall ikke i tett trafikerte leder, men utviklingen kan vi ikke stoppe så vi ender nok opp der "alle" sammen, men hver vår AIS transponder ombord.

Jeg tror nok også at prisen på dette utstyret vil falle med økende salg til lystbåtflåten, så om et år eller så er nok dette nede på akseptabelt nivå. Hva nå det må være for noa da.

Knut A. W
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 24 November 2006 den 23:11

Jeg selv har tenkt å prøve den pc baserte utgaven som er ganske rimelig. Den finner du hos Seatronic. ISAF Offshore Special Regs 2006, 3.29.0 - 3.29.2 anbefaler nå, at en bruker dette nå i katogori 0,1 og 2. Det vil si langtur seilere burde ha AIS mottaker, i det den også bruker mindre strøm en Radar. Kan jeg tenke meg.

Jeg selv venter bare på at det store kjente merkene av kartplottere, kommer med dette intregrert i plotteren som overlay på kartskjermen.Trodde at dette skulle komme for fullt i år, men uteble. Håper det kommer neste år. Ellers så havner jeg på den PC baserte utgaven.



Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 November 2006 den 11:54

RAYMARINE skal vistnok ha en AIS receiver som black box. Ble fortalt dette på båtmessen i våres og jeg er sikker på at jeg har lest det et eller annet sted. Et raskt søk på nettet nå ga ingen resultat !

Iflg. BELAMARINE kommer det ikke en RAYMARINE AIS Transponder med det første. Det er allikevel ute i markedet for å finne produkter som er kompatible med E og C serien (fremdeles iflg. BelaMarine) som de vil kunne anbefale (eller sette RAYMARINE logo på ????)

E og C serie kan pr. i dag uten videre (krever bare en software oppdatering) lese de standariserte NMEA linjene fra de vanligste AIS transponderne i markedet (kanskje alle ?). Det samme gjelder NAVTEX meldinger. Ulempen med disse to seriene (E & C) er at kun har en NMEA inngang, og det finnes pr. i dag ingen multiplexer som porter både AIS og NAVTEX signaler (de bruker forskjellige frekvenser) inn til E&C serien. Derimot kan man selv ordne med en vender slik at man får inn AIS eller NAVTEX etter behov.

Er forøvrig enig i at det kan bli vel mye info på plotteren, men den informasjonen kan man vel slå av og på etter behov.

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Bård View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 26 February 2006
Sted: Nordland
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bård Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 November 2006 den 16:45

Jeg har hat AIS mottaker ombord i et år nå. Det er en liten sort boks med en VFF antenne som jeg kobler in på kartplotter PCen min. Jeg kjører SeaPro 2000 kartprogramm og det fungerer helt utmerket. Jeg får opp alle båter med AIS transmiter med sann vektor og kartprogrammet gir med kolisjinsalarm sant paseringsavstander og tidspunkt.

Det jeg imidlertid har lagt merke til er jo at den ikke på noen måte er en erstatning for radaren. Det er jo kun store båter som har AIS transpondere og enkelte store har feil på utstyret slik at du ikke ser dem via AIS motakeren.

Og montere AIS transponder ser jeg som helt utelukket for min del.

BP
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 26 November 2006 den 00:11
Mange nyttige synspunkter her. Spesielt innspillet til Bård er verd å merke seg. AIS, som alle andre systemer, er ikke feilfritt. Det blir å anse som en ekstra sikkerhet i tillegg til alt det andre vi har ombord.
Jeg vil nok allikevel velge en AIS transponder fremfor en receiver når prisen blir lav nok. Tenker først & fremst på seilas i trafikerte farvann som feks. den engelske kanal/storebelt/lillebelt etc. I tåke, regn og litt sjø er det en ekstra sikkerhet med AIS transponder. Det betyr ikke at man kan regne med at andre skal vike (de andre er jo som regel nyttetrafikk), men man gjør de ihvertfall oppmerksom på ens egen tilstedeværelse.
mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Cox! View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 22 November 2005
Sted: Akershus
Points: 183
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Cox! Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 27 November 2006 den 19:00

Man skal være obs på at en AIS transponder for lystbåter vil være av B-klassen, med bla. lavere oppdateringsfrekvens.  Videre er det nok ikke usannsynlig at større fartøy som går i farvann med mye lystbåt trafikk vil filtrere vekk B-transponderene, da disse "forurenser" kart og radarekko forøvrig.  Særlig når dette blir allemannseie.

Men, klart at det vil ha en god nytte overfor likesinnete, og ikke minst i åpent hav.  Et annet aspekt er også at en AIS transponder er svært nyttig i SAR operasjoner.  Å finne en havarist kan være en utfordring i seg selv - situasjonen kan være uoversiktlig og dramatisk, og det å få et nøyaktig plott av havaristen kan være avgjørende for en vellykket operasjon.

 

Mvh Cox
NOR 14788 - Storefri
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 November 2006 den 07:59

COX, hvis det er slik at man kan filtrere vekk B-klasse signaler vil jo min hensikt med å montere en transponder falle helt vekk. Det er jo nettop som en ekstra sikkerhet mot store skip jeg evt. ville ha anskaffet en slik. Jeg vet at man kan slå av og på AIS signaler både på plotter og radar, men jeg visste ikke at man kan filtrere vekk B-klasse signaler only. Er du sikker på det COX?

Løsningen vil da kanskje være å basere seg på en AIS-transponder av A-klasse, men den vil sikkert bli for dyr. Alternativt en AIS mottaker og en aktiv radarreflektor. En aktiv radarreflektor er jo også veldig nyttig ifbm. SAR. Spørsmålet er da om det går an å filtrere vekk signalene fra radar reflektoren ?

BÅRD, hvilken type AIS mottaker har du ?

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
FIFFI View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 16 December 2005
Sted: Rogaland
Points: 136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat FIFFI Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 November 2006 den 09:28

Det finnes Sevenstar AIS class B Transceiver. ca £700. Selges av Maptech Marine. www.maptechmarine.com

Jeg synes personly at AIS mottager sammen med Radar gjør jobben. Jeg har forstått det slik at NASA Marine sin AIS RX kan kobles til nyere Raymarine plottere -trolig 2006 mod. men vet ikke sikkert.



Redigert av FIFFI
Støyfri zone.
Til Toppen
Jarle View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 02 November 2006
Sted: Akershus
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Jarle Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 November 2006 den 14:50

Hei.

Svenske www.trueheading.se har også en class B transponder.

Hos www.shipmodul.com får du en multiplexer som hånderer både AIS og andre nema signaler samtidig.

Personlig velger jeg en 2-kanals AIS mottaker, for å se andre. Og

en Sea_Me aktiv radarreflektor for at andre skal se meg.

 

Jarle 

Til Toppen
 Svar Svar Side  123>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.