Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Ballast
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Ballast

 Svar Svar Side  12>
Forfatter
Melding
Gjert View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 August 2006
Sted: Hordaland
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Gjert Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Ballast
    Postet: 11 August 2006 den 17:20

Hei..

Jeg fikk min nye Bavaria 33 i vår, og har allerede vært mer en 70 dager på fjorden.

Jeg fikk montert ankervinsj bak hos LP i Danmark, noe som fungerer utmerket.

Det jeg lurer på er om det er noen andre som har samme utrustning og som har en båt som når den ligger på flatt vann ser ut som "en frosk i tilløpet". Båten min er sikkert 15 cm for dyp i hekken. Lurer på hvor mye vekt som skal til for å få baugen ned der den skal være.

Kanskje det er nok å ettermontere en vanntant under sengen i forpiggen, eller kanskje jeg må investere i et anker med kjetting og spill i baugen???

Til Toppen
Geir Å View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 12 April 2006
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Geir Å Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 August 2006 den 00:26

 

Vil ikke tro att ankerwinschen har så stor betydning for din dyptgående akter. Det er ett flatt aktership, så er det synes jeg er meget rart.

 

MVH Geir Å
Til Toppen
Bjørn View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Vestfold
Points: 319
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bjørn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 August 2006 den 04:15
Regner med at din ankervinsj+anker+kjetting osv veier like mye som en "normal" mann? Så klart det forandrer trimmen på båten!  Jeg tror Bavaria har designet båtene med tanke på at anker++ skal være forut (som de bruker på kontinentet).  For å kompensere for den trimmen din båt har nå må du nok legge minst like stor vekt i baugen (kraft x arm).  At akterskipet er flatt betyr ikke så mye i denne sammenhengen.  Hvordan er det forresten med avløpet fra dusjen, blir ditt også liggende på det høyeste punktet i dørken?
mvh
Bjørn
S/Y LUNA
Til Toppen
Nils View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 10 April 2006
Sted: Telemark Troms
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Nils Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 August 2006 den 10:13

Hei

Jeg har en B33 med samme problemet. den ligget lavt i vannet med akterenden selv om jeg ha vinsj med anker og kjetting i baugen. Det må være betraktlig mer vekt enn dette foran for at "vannlinjen" skal være vannrett. En ekstra vanntank på 150 liter foran vil hjelpe, men ikke nok tror jeg. Jeg har prøvd å plassere 2 voksne personer foran, uten at dette gjorde det helt store utsl*g. I følge hjemmesidene til den svenske Bavariaklubben er det noen som har lagt inn 200 kg sand under køya i forpiggen.

Hilsen

Nils

Nils
Til Toppen
Steinar View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 24 November 2005
Sted: Aust Agder
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Steinar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 August 2006 den 17:04

Jeg byttet ut min 8 mm kjetting med blytau foran på min B32 og det var nok til at vannlinja i baugen ble ca 5 cm høyere, og båten er nå noe baktung. (50 m a 1,8 kg pr m = 90kg)

Kunne tenke meg å ha en ekstra vanntank på ca 150 liter i det fremre sturommet under køya i forpiggen. Det ville nok gjøre at båten lå helt rett og jeg ville hatt nok vann i ferien!

Vekt i endeskipene er ugunstig ved seiling, men med en vanntank så er det bare å sørge for at den er tom ved regattaer og lengre strekk under seil. Sandsekker under køya høres ut som en forferdelig dårlig ide.

Til Toppen
Gjert View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 August 2006
Sted: Hordaland
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Gjert Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 August 2006 den 15:37

Ja, Bjørn, det er mye vann igjen på badet etter en dusj, men har ikke opplevet det som noe stort psoblem, i og med at badet må tørkes av etter bruk likevel.

Ellers tusen takk for svar fra alle, kommer tilbake når jeg har bestemt meg for hva jeg gjør med bllastproblemet.

Gjert

Til Toppen
Roger View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 January 2006
Sted: Rogaland
Points: 56
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Roger Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 August 2006 den 19:08
Min B30 sank ca. 3 cm forut og hevet seg ca. 1 cm bak etter jeg monterte ankervinsj og 50m kjetting forut. Båten går også finere i sjøen/bølgene.
mvh
Roger
Til Toppen
Piano View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 16 December 2005
Sted: Hordaland
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Piano Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 16 August 2006 den 12:13

Har en 33 C med samme problem.

Det virker på meg som om Bavaria har bommet på vannlinjen. Jeg har for å rette på dette flyttet batteriene til barbord stuerom ved masten. Monternt baugtank på 130 liter fra plastinvent, lagt dykkerutstyret fremme og fremdeles ser det ikke helt rett ut med fulle tanker. Løsningen ble å ikke flylle mer en halv tank med disel (og ha 2 ekstra kanner på 20 liter liggende i ankerbrønn forut) samt kun halv tank med vann akter. Nå først flyter båten som skal.

PS Jeg har også vinsj akter, men med blytau.

mvh

Piano

Til Toppen
Morten Christen View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 23 November 2005
Sted: Oslo
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Morten Christen Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 24 August 2006 den 12:55
Hadde samme "problemet" med min forrige Bavaria 34. Min anbefaling er heller å gjøre om vannlinjen slik at den er tilpasset slik båten ligger i vannet. Å flytte vekt fremover er det siste jeg ville gjort. Båten skal tross alt seiles, og vekt foran masten skal man helst ikke ha. Jeg hadde kjetting, vinsj og anker forut, men det var enormt stor forskjell på seilegenskapene med og uten dette montert. Seilegenskapene forandret seg så dramatisk at jeg aller nødigst hadde dette montert på ferie når jeg visste vi skulle ligge på svai. Når ferien var over ble dette demontert På toppen av det hele hadde denne båten ekstra vanntank foran, og med denne full ble båten "irriterende dårlig" å seile. Denne ble derfor kun brukt når vi visste vi skulle ligge flere dager rolig i uthavn. Prøv selv, less båten full av vekt i forcabinen eller helst i ankerluken og sjekk f.eks kryssegenskapene mot samme forhold uten vekten plassert der, men lenger bak. Sannsynligvis vil dere merke dramatisk forskjell. Ankerluken foran er fin til fendere og tau.
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 24 August 2006 den 16:21
Merkelig, min B42C oppfører seg akkurat motsatt av det du beskriver. Med for lite vekt foran girer den en del i forhold til mye vekt. Jeg trodde også at man burde flytte vekt bakover for letter å få surf egenskaper. Jeg har både ankervinsj, kjetting og 150L vanntank forut. Til tross for det blir den enda bedre på kryssen når frivakta tørner inn i forpiggen.
mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
 Svar Svar Side  12>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.