Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Bavaria modeller > Bavaria modeller - 30' eller 50' - Cruiser eller Vision?
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Bavaria 32 eller 33 cruiser?
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Bavaria 32 eller 33 cruiser?

 Svar Svar Side  12>
Forfatter
Melding
Kuling View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 01 April 2013
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Kuling Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Bavaria 32 eller 33 cruiser?
    Postet: 01 April 2013 den 21:33
Hei!

Jeg er ny her på forumet og ser for tiden etter seilbåt. Ønsker egentlig ikke større enn 32-35 fot. Er fersk seiler, men har seilt litt i ny og ne med kamerater.

Hva er egentlig forskjellen på 32 og 33 Cruiser; bortsett fra at 32 ble faset ut (?) i 2012? Jeg har vært med å seile den gamle 32 (2005-modell), og opplevde at den "la seg" veldig ved full seilføring. Det kunne selvsagt ha med vår kompetanse å gjøre, men ønsker en stabil båt som også oppleves trygg av barna.
Til Toppen
Tommy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 December 2010
Sted: Fredrikstad
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Tommy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 April 2013 den 23:12
Heisan
Vi har en 33 cruiser fra 2006.
Kona kikket på den nye 33 og ble skuffet. Det har med at vår 33 er nesten 35" og litt breiere enn den nye utgaven som etter det jeg har forstått er bygger over 32"
Hilsen Tommy
s/y UT-sia
HVALER
Til Toppen
Kuling View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 01 April 2013
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Kuling Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 April 2013 den 06:58
Takk for svar! Hvordan er denne båten å seile? Er ikke ute etter regattabåt, men en familieseiler.
Til Toppen
Tommy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 December 2010
Sted: Fredrikstad
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Tommy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 April 2013 den 08:10
God morgen
Med våre tre år i denne båten, synes vi den er lettseilt og trygg i sjøen.
Har selv liten regattaerfaring, men iflg. de som har seilt litt regatta med forskjellige båter har sagt at denne har omtrent samme egenskapene som 34", som skal være en god båt å seile regatta med.

For oss så har denne volumiøse 33" fungert opptimalt og vi brukere den mye.

Har også hatt noen turseilas med båten alene som har fungert aldeles glimrende da alle skjøter og fall går til cockpit. Båten vår er utstyrt med autopilot og tradisjonelt storseil.
Hilsen Tommy
s/y UT-sia
HVALER
Til Toppen
bta@getmail.no View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 May 2010
Sted: Kristiansand
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bta@getmail.no Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 18 September 2013 den 21:22
Vet noen om forskjell på 32 Bavaria som ble solgt fra 2010-2012 og den nye
Bavaria 33 fot -2013.
Er den nye bedre seilegenskaper enn
gammel Bavaria 33 Cruicer
Har selv hatt en Bavaria Cruicer 2006 30 fot i 6 år
Til Toppen
Hvilepuls View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 20 September 2013
Sted: Oslo
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Hvilepuls Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 September 2013 den 21:06
Byttet fra 2006 30 cruiser i sommer til den nye 33cruiser.Denne gangen slo jeg til med nesten alt på utstyrslista. Baugtruster-autopilot-varme mm-
Er veldig fornøyd. Spesielt er det blitt mye bedre plass oppe. En kan
bevege seg forbi rattet uten å måtte gå opp via benkene. Og ikke aller minst en har bedre tilgang til seilskjøte. Har vært mye ute i år og jeg synes ikke den er så "baljete" som 30c.Den store badeplattformen er jo fin, men det var greit med vanlig "utgang" bak også.
Nede er mye likt. Kanskje litt mindre plass til kjeler og slike ting, men vi er bare to, så et klesskap gjør susen. Og når du er 190 cm er dette toalettet å foretrekke. Jeg slipper å rygge inn.

Hvilepuls
Til Toppen
Bernt View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd
Avatar

Medlem siden: 29 November 2005
Sted: Nordland
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bernt Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 23 September 2013 den 21:13
Har seilt B 33 Cruiser siden den var ny i 2006. Og er kjempefornøyd med den, har seilt mye regatta og vunnet en del selv om jeg strever mer nå¨med ny ratting. Båten er mye større en B 30 Cr og må ikke sammenlignes. Jeg seiler mye aleine og har seilt singelhanded seilas med båten og det er veldig greit. Når seil og alt er trimmet på min båt seiler den seg selv på kryss. Les på min blogg så ser du mer om hva båten er god for: http://baanonse.blogspot.no/

Jeg har prøvd B Cr 32 som er rigget likt med B Cr 33 og jeg synes det var vanskelig å få noen effekt av genuan på slør/lens. Tenkte at den trengte en gennaker.
Bernt
Til Toppen
ingelinn View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 31 March 2013
Sted: Samuelsberg
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat ingelinn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 24 September 2013 den 12:20
hentet en ny 33c. i danmark i sommer å seilte den med kone og 2 små barn til nord troms ca.2000 nm.Opplever båten som en trygg og god turseiler ,vi vurderte lenge å kjøpe en 1 til 2 år gammel 32 c. men med oppgraderingene som er gjort på 33c. ble avgjørende: større vinduer ,lengere køye i forlugaren, høyere takhøyde og bedre utforming i sittebrønnen (behøver ikke å klatre opp på benkene for å komme rund roret) og med farr som skråg designer så seiler den faktisk ganske bra
Til Toppen
Haugvar View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 02 November 2012
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Haugvar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 September 2013 den 08:22
Har selv en 2011 B32NC og er veldig fornøyd med den.
Den nye 33 er samme båt hva gjelder seilegenskaper, men har fått større vinduer i salongen, litt annen finish på interiør, samt litt mer plass for passering av rattet i cockpit. Rormannsplassen er dermed blitt noe bedre utformet.
Dette har dog gått på bekostning av lengden på benkene i cockpit som har blitt kortere. Vi har satt stor pris på å kunne strekke oss ut i solen på late dager i full lengde.
Har forøvrig akkurat montert nye HPC seil (fullspilet rullestorseil) fra Gran, og har fått en helt ny båt hva gjelder seilegenskaper. Som å gå fra barkebåt til seilbåt ....
Bavaria 32 NC - NOR 15058
Til Toppen
Haugvar View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 02 November 2012
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Haugvar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 September 2013 den 08:27
At båten "legger" seg mye over med full seilføring kan ha MYE med seilene å gjøre. Standardseil er lite formstabile og gir mer krengning og mindre fart. Har som sagt akkurat byttet seil og båten er ikke til å kjenne igjen under seil ; )
Bavaria 32 NC - NOR 15058
Til Toppen
 Svar Svar Side  12>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.