Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Motor
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - D2-55
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

D2-55

 Svar Svar Side  12>
Forfatter
Melding
ARIES View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Hordaland
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat ARIES Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: D2-55
    Postet: 29 November 2005 den 22:38

Fikk en liten overraskelse på min 1 år gamle D2-55

Toppen av peilepinnen gnager mot dieselslange fra dieselfiltert. Hos meg har den gnaget seg inn ca. 2 mm. Slangen er jo relativt tykk, men når hadde det gått hull?? I tilegg har brakett som støtter røret for peilepinnen løsnet. Bolten har gjenget seg ut og den er "helt umulig" å få på plass igjen. Braketten som nå er løs, vil være en ekstra belastning på røret. Har tatt dette opp med Lunde i dag og venter på at dette blir fikset relativt fort. 

 



Redigert av administrator
Til Toppen
heksedans View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 24 November 2005
Sted: Hordaland
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat heksedans Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 30 November 2005 den 15:58

 

 

Etter Aries sitt innlegg tok jeg en sjekk på min 4 månder gamle D2-55. Her viser det seg at bolten som holder brakett olje peile og dieselfilter/pumpe har falt ut. En tykk mellomskive fant jeg igjen i motorbrønnen, selve bolten har jeg sendt en leitepatrulje ut etter.

Ikke bra. Motor har akkurat vært til førstegangssørvis. Trodde kanskje at Volvo Penta tok et overblikk på slike ting. Men tydligvis ikke.

Kan vel ikke skylde verksted.Det viser seg at det er brudd i bolten, halve bolten står  igjen i blokken.



Redigert av heksedans
Til Toppen
Tina View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 02 December 2005
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Tina Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 December 2005 den 07:28

Etter å ha lest innleggene over , sjekket jeg slange / bolter som fester diesel finfilter med pumpe til motoren.(7 måneder gammel D2-55)

Det viser seg da at bolten som fester braketten til motor, er knekt noen millimeter inne i blokka.Fant restene av bolten , og den viser ingen tegn til å være skrudd på etter at motoren ble lakkert.

 

Til Toppen
Guests View Drop Down
Guest
Guest
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Guests Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 December 2005 den 15:07

Hei kjære Bavariaeiere og Bavariainteresserte

Først, Gratulerer med nye og veldig fine internettsider!

Angående D2-55: Det har vært et problem den siste tiden med at boltene til dieselfilteret knekker. Dette har såvidt vi på Lunde Båt kjenner til ikke ført til noen diesellekasje eller andre problemer.

Dersom du oppdager at boltene på dieselfilteret på din D2-55 motor er brukket kan du ta direkte kontakt med nærmeste Volvo Penta forhandler som vil utføre den nødvendige reparasjon som en del av din Volvo Penta garanti.



Redigert av administrator
Til Toppen
ARIES View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Hordaland
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat ARIES Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 December 2005 den 00:32

Etter at jeg tok dette opp med Lunde sin mann i Bergen, så fikk jeg rask og god tilbakemelding. Time for rep er på plass, og jeg er sålangt veldig fornøyd med det.

Nå oppforderer jeg Lunde til å følge dette litt opp og sjekke ut hvorfor dette har sjedd og holde oss informert om årsak osv. Volvo Penta, her i Bergen, virket lite villig til å sjekke dette ut. Det er kanskje en sak som Bavaria bør sette litt fokus på?

Takker igjenn for god oppfølging så langt

mvh
Aries

Per-Ørnulf Dæhli
S/Y ARIES
BERGEN
www.sy-aries.com
aries@sy-aries.com
Til Toppen
BIOLSEN View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Vestfold
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat BIOLSEN Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 December 2005 den 09:04

Gjelder dette kun D2-55 eller er det et generelt problem med hele D serien ?

mvh

Bjørn Inge

Til Toppen
Guests View Drop Down
Guest
Guest
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Guests Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 05 December 2005 den 09:00
Vi regner med at dette bare gjelder D2-55. Vi har ikke så mye erfaring med de andre motorene i D serien ennå (D1-20, D1-30 og den nye D1-40)
Til Toppen
ARIES View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Hordaland
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat ARIES Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 December 2005 den 00:00
Da er det fikset på Aries. Begge boltene som holder dieselfilter og støtte for peilerør for motorolje. De skiftet også slangen fra dieselfilter og inn til motoren. Dette har ført til at det nå er ca 2 cm klaring fra peilepinnen til dieselslangen.
Så får jeg bare håpe at det ikke kommer noe mer.

Fikk om ikke annet en fin tur på fjorden i dag, lett regn ,men nesten helt vinnstille.



Aries
Per-Ørnulf Dæhli
S/Y ARIES
BERGEN
www.sy-aries.com
aries@sy-aries.com
Til Toppen
FIFFI View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 16 December 2005
Sted: Rogaland
Points: 136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat FIFFI Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 18 December 2005 den 10:36

Jeg har ikke offisielt overtatt min nye B37 pga Lunde Båt Vest er ikke ferdig med klargjøringen enda. 

Jeg var ombord i går og kikket på motoren (D1-30). Det ser ut for meg at der vil være gnissing mellom drivstoffrøret og peilepinnenrøret når motoren er i gang. Røret er trykt kloss inntil pinnen. Det er mulig at det er nok men en polstret 'strips' for å holde dristoffrøret vekk fra peilepinrøret men da blir det gnissing mot 'stripset'!

Jeg har ikke sett installasjonen i D2-55 så vet ikke om det er den samme som D1-30

Jeg sender en mail om dette til lokale VP folk i kveld.



Redigert av FIFFI
Støyfri zone.
Til Toppen
FIFFI View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 16 December 2005
Sted: Rogaland
Points: 136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat FIFFI Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 18 December 2005 den 10:59
Jeg har kanskje svarte på feil innlegg, skulle har vert her........ se mine komentarer om mulig gnissing mellom oljepeilpinrøret og drivstoff slangen på D1-30 i min nye B37.
Støyfri zone.
Til Toppen
 Svar Svar Side  12>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.