Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Etterstramme kjølbolter
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Etterstramme kjølbolter

Svar Svar Side  <123
Forfatter
Melding
Chantal View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 18 October 2009
Sted: Tau
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Chantal Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 June 2011 den 13:47
Etterstrammet kjølboltene på vår 38 Ocean 1999, "skremmende" opplevelse.
Av 10 bolter måtte 8 starmmes mer enn en 1/4 omdreining, 2 var faste og 2 var helt løse da vi løsnet kontramutteren.
Skal sjekke igjen til neste år for sikkerhetsskyld.
PS: Det er en stor fordel å være to til denne jobben.
mvh
SY Chantal
Til Toppen
gupe View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 24 December 2006
Sted: Nordland
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat gupe Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 June 2011 den 17:00

Vi etterstrammet kjølboltene på vår 44AC i forrige uke.630 Nm er jo et nesten uoppnåelig moment uten proffutstyr.Verkstedet vi har benyttet i nesten to mannsaldre hadde det som skulle til.En gearet nøkkel med oversettning 4:1 brakte momentet ned til handterbare 158 Nm.Om etterstrammingen var nødvendig? Alle boltene var for slakke,noen ganske mye.    
Til Toppen
Losen View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 28 April 2009
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Losen Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 March 2014 den 13:34
Aktiverer denne tråden igjen....
Jeg har en lekkasje når jeg seiler for styrbords halser med god krenging og mistenker kjølboltene. Det er vanskelig å verifisere da det som regel kommer litt vann frem fra diverse hulrom når båten krenger.
Jeg planlegger å etterstramme kjølboltene i juni når båten går på land for stoffing før sesongen og lurer på om det ville være fornuftig å løsne en og en mutter å legge litt fugemasse under skiva for å stoppe en eventuell lekkasje den veien. Eller blir det å stoppe lekkasjen i feil ende....?
Båten er en 2007 bavaria 38 CR.
Til Toppen
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 24 March 2014 den 23:53
Hei
Jeg tror ikke du har lekkasje gjennom kjølboltene med mindre kjølen er vesentlig stresset. Etter 2005 er kjølene våre påsatt med et godt lag epoxylim hvor overskytende masse blir presset inn i rundt boltene og ligger under skivene.
Hvis du til stadighet har saltvann som ligger i bunnen rundt kjølboltene kan det være tilfelle, men da er kanskje løsningen å sjekke om området ved kjølen har skader i laminatet. Sjekk om kjølen beveger seg ved opptak ved å svinge den sidelengs når båten henger i stroppene.
Mvh Steinar
Frøya
Til Toppen
Losen View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 28 April 2009
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Losen Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 22 April 2014 den 22:11
Nå har jeg fått etterstrammet kjølboltene. Med 1.2 meter lang arm og momentnøkkel stilt på 385 Nm så tok noen av mutterene godt over en omdreining ekstra.
Når det gjelder laminatskader så tror jeg ikke jeg har det. Båten har ikke vært på grunn og banking med hammer i området rundt bakkant av kjølen gir bare "godlyd". Jeg er spent på om båten fortsatt er tørr etter første harde bidevindseilas :-)
Til Toppen
Helios View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 14 June 2006
Sted: Akershus
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Helios Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 December 2015 den 17:02
Hei, er det noen som vet om 42 Cruiser fra 2005 har 20 eller 24 mm bolter. Jeg har ikke tilgang på båten, og vil nødig ta en flytur med feil utstyr. 39 Cruiser har 20 mm bolter vet jeg.
Til Toppen
blueline View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 09 March 2006
Sted: Oslo
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat blueline Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 January 2016 den 23:31
Før man smører bør man kontakte Lunde båt. På bil var det vanlig før i tiden å smøre bolter når man byttet hjul. Dette skal man ikke gjøre i dag da monmentet er beregnet med tørre bolter. Regner med at momentet på Bavaria er med tørre bolter(men er ikke sikker). Smurte vanlige bolter har jeg lær at gir 6 x høyre tiltrekkingskrafte med samme moment.
Til Toppen
Lunde Båt AS View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 01 February 2013
Sted: Asker
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Lunde Båt AS Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 January 2016 den 14:18
Vi har sjekket dette litt og når det gjelder smøring av kjølbolter så skal de alltid smøres før stramming.
På syrefast stål, som disse boltene er laget i, er det viktig å smøre for å unngå kaldsveis, og for å få riktig moment(strekk i bolten).

Se også denne linken til en fin beskrivelse av rustfrie festemidler, hvor det også er omtalt tiltrekningsmomenter, og da er det A4 skruer i fasthetsklasse 80 som har vært brukt i Bavaria sine kjølbolter

http://www.tingstad.no/upload_images/6A87AA6CA6DB477B8F74E0FB02AA6D0C.pdf
Seilerhilsen fra Lunde Båt AS
Til Toppen
Jetmund Rygg View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 16 September 2013
Sted: Førde
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Jetmund Rygg Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 March 2017 den 12:14
Hei. Vet ikke om personene fra Lunde Båt fortsatt er med i forumet, men skulle gjerne vist om det er behov for å trekke etter kjølbolter flere ganger. Har en BC 46, 2005 mod. Den var etter trekt etter første eller andre året. Vil det vere behov for ettertrekking igjen nå? Alt virker helt ok.
Til Toppen
 Svar Svar Side  <123
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.