Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Forsikring
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - FORSIKRINGSTILBUD - MEDLEMMER NBK
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

FORSIKRINGSTILBUD - MEDLEMMER NBK

Svar Svar Side  123>
Forfatter
Melding
administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Medlem siden: 01 October 2003
Sted: Oslo
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat administrator Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: FORSIKRINGSTILBUD - MEDLEMMER NBK
    Postet: 07 March 2007 den 12:36

FORSIKRING

Vi (NBK) har fått et gunstig tilbud om forsikring fra Quality Broker
- Les mer her
og /eller gå direkte til skjema for forsikringstilbud.

Bavariaklubbens medlemmer
(svar på poster under - lagt her, for lettere å finne redegjørelsen blant mange poster om dette emnet)

Quality Broker AS har forsikret lystbåter i Norge siden 1992.

Våre forsikringer dekkes for det meste i utlandet , men vi kan også bruke " Norske Selskaper "  hvis dette er gunstigere for våre kunder.

Ca 1500 båter er plassert i det norske selskapet  Norway Energy & Marine Insurance og de fleste av Bavariaklubbens medlemmer har sin dekning her.

Pr. dags dato behandles alle skader gjennom et uavhengig skadeselskap i Norge som ofte har direkte kontakt med verksted eller kunden gis tillatelse til å holde denne kontakten selv. Normal prosedyre etter at skaden er reparert er at faktura fra verkstedet skrives ut i kundens navn ( med tanke på garanti ). Deretter overføres penger enten til verkstedet direkte eller til kundens konto.

Helt grunnleggende hvis vi skal sammenligne forsikringer enten de er plassert i Norge eller utlandet, er dekningsomfang. I de store norske selskapene er det ofte markedsverdi ( som beregnes av selskapets egen skadeavdeling ) ved totalskade som gjelder, selv om det her også er avtalt en sum på forhånd .I selskapene som Quality Broker benytter er det avtalt forsikringspris som kommer til utbetaling ved totalskade. Med andre ord, man får det man betaler for.

Er båten forsikret gjennom Quality Broker AS er det inkludert en generell tillatelse til å seile regatta hvor man måtte ønske , bare det er innenfor det geografiske området. Skader på skroget ved kollisjon, grunnstøtning, etc dvs ytre plutselige påvirkninger ( også hvis masten faller ned ved grunnstøtning eller kollisjon er seil/mast dekket ).

Det som derimot ikke er dekket i regatta er mast og seil , uten at det er noen ytre påvirkninger som beskrevet ovenfor. ( eks hvis masten strekkes til det ytterste og deretter knekker er det ikke dekning ). For å få en dekning for dette også, må det tegnes en ekstra regatta risikodekning som dekker seil og mast i regatta. Egenandelen kan være inntil 1/3 av skadebeløpet, men dette må sees som rimelig da det ikke vil være andre aldersfradrag.  Eks 5 år gammel seil rives i stykker av vinden til nypris NOK 30.000 . dvs NOK 10.000,- skal betales i egenandel- for å få et nytt seil. Eks 10 år gammel mast.  Ny mast  NOK 90.000,- egenandel maks NOK 30.000,- 

Skader som skyldes produksjon eller matrial feil ( eks røstjern bjelken sprakk ) er det hverken norske eller utenlandske selskaper som dekker. Dvs hvis ikke båten tåler å brukes i mye sjø, betaler ikke forsikringsselskapet for dette.

Hadde derimot båten sunket eller havarert av samme grunn, ville det vært dekning.

Båter som befinner seg Nord for 65 grader kan også få forsikring hvis de oppgir at de kommer som medlem av Bavariaklubben. Vi beklager at dette ikke er gjort klart nok. Det vil dessverre være et tillegg i prisen ( ca 10 % ) for de som har båtene utenfor vårt standard dekningsområde. 

For alle medlemmer av bavariaklubben som tegner forsikring gjennom Quality Broker, blir det betalt en returprovisjon ( 10 % ) til Bavariaklubbens kasse. På denne måten støtter også medlemmene sin egen klubb.

Quality Broker forsøker å forbedre seg på en rekke områder med tanke på vilkår, dekningområde, skadebehandling og pris. Da er det klart at det må foretas enkelte valg. Vi tror selv vi går i riktig retning men er selvsagt åpne for å diskutere andre løsninger.

Med vennlig hilsen

for Quality Broker AS

Stein Victor Svendsen

Avdelingsleder Lystbåt

Redigert av administrator
Til Toppen
Rune View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 30 November 2005
Sted: Finnmark
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Rune Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 March 2007 den 18:22

Det er en del begrensninger i det tilbudet som klubben har forhandlet fram. Skal dere seile nordover så ver nøye med hvor langt dere seiler. jeg fikk følgende svar da jeg ba om et tilbud:

Hei !

Vi kan desverre ikke finne dekning hos våre partnere for Deres båt.

Dette da vi ikke dekker båter nord for 70 grader Nord. Du bor på 71 grader og cirka 40 minutter.

Dermed er ikke det innenfor vårt dekningsområdet.

Mvh.

Morten

Med vennlig hilsen

Morten Nissen-Lie

Quality Broker AS

- Lystbåtavdelingen -

Til Toppen
fe-mail View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Østfold
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat fe-mail Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 March 2007 den 19:48
hei,tilbudet jeg fikk er ikke noe bedre,snarere tvert i mot,enn det jeg uten vidrere har fra Gjensidige eller IF.
mvh
fe-m@il
fe-m@il
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 March 2007 den 21:19

Oppdaget på den harde måten at de ikke dekker skade på rigg ifbm. regattaer. Prisen er dessuten ikke spesielt lav, MEN det positive er at man forsikrer båten for en sum man selv bestemmer. Denne summen utbetales uavhengig av alder eller slitasje. Noe å tenke på hvis man feks. har utstyrt båten med mye utstyr. Utstyret, spesielt all elektronikken, er det generelt vanskelig å få full ny-verdi på i en erstatningssak. Selve båten får man i andre selskaper erstattet med markedspris på en tilsvarende.

Det gikk kalt nedover ryggen på meg når jeg oppdaget at mitt tidligere forsikringsselskap kun dekket elektronikk opp til max 10000,- Det er ikke mer enn en vindmåler og et multiinstrument fra Ray.

Prisen er en ting, hva man får er noe annet. Jeg synes allikevel Quality har mye å vinne på å utvide forsikringen til også å gjelde under regattaer evt. tilby en tilleggs/engangs ekstra forsikring for en bestemt regatta. Samtidig må de bli flinkere til å markedsføre dette med at man hos Quality forsikrer båten for en på forhånd avtalt sum. Dette er mer vanlig i utlandet, men der er det også vanlig at man må gjennom en runde i rettsystemet før det utbetales en krone.

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Bård View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 26 February 2006
Sted: Nordland
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bård Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 March 2007 den 22:58
Jeg må si at det nå virkelig går opp for meg at kluben kun er beregnet for folk fra søanorge. Når klubben greier og forhandle frem et tilbud for medlemene som ikke omfatter de av os som bor lit lenger nord i landet. Det får man vel bare ta konsekvensen av og takke for seg i denne forsamlingen.
BP
Til Toppen
Finn Thon View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 02 May 2006
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Finn Thon Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 March 2007 den 08:18

Det er ikke mulig å tegne utleieforsikring hos Quality. Slik det er i de andre forsikringselskapene.

Til Toppen
Geir Å View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 12 April 2006
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Geir Å Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 March 2007 den 10:20

Vel, jeg valgte Norwegian Broker. Nå har ikke jeg hatt noen annen kontakt enn da åpnet en polise. Men rimelige var de også.
Både jolle og elektronikk/nattkikkert i polisen.

MVH Geir Å
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 March 2007 den 10:48

Jeg skal prøve å fortelle om min erfaring om forsikring.

Hadde 3-4 første sessongene mine forsikringer hos Quality Broker. Sånn mitt på treet når det gjaldt kroner å betale.

Fikk skade på båten. Røstjern bjelken sprakk og Knakk under sete på salongen SB side. Pga mye sjø oppe i genoaen og storseil, med påfølgende belastning.

Da viste det seg at Quality hadde solgt sin forsikring til Seilpartners i Sverige. Som igjen hadde solgt den til Gothard i Tyskland. Quality og Seilpartners snakket ikke sammen. Gothard forlangte en skademelding skrevet på Tysk. Måtte selv ordne og koste takstmann og kostet selv reperasjonen.

Jeg måtte tilslutt engasjere Advokat for å løse dette og fikk utbetalt 50% av kostnadene.Etter nesten 1 år etter skaden oppstod. Det vil si at jeg var tvunget til å gjøre mye av utbedringen selv pga kostnaden av reperasjonen.

Har senere vekslet mellom Gjensidige og If på pristilbudsrunder. Nå har jeg If, som har veldig gode tilbud. På pris og seilingsområde. Samt regatta.

Når det gjelder norske forsikringsselskap. Vet jeg nå, at dem har annen praksis når det gjelder oppfølging av takstmann og skaffe noen som kan ta reperasjonen av skadene. Dem tar seg av kostnadene og oppfølgingen av alt dette, som jeg måtte ta selv hos Quality Broker.

Det er mulig Quality har annen praksis nå?

Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 25 November 2005
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 March 2007 den 10:58

Nå må Administrator komme på banen og engasjere Quality til å uttale seg om de forhold som her har fremkommet.

Tok kontakt med Quality den 15. d.s. De lovet å svare på innleggene. Vi venter med spenning. Administrator

Redigert av administrator
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 March 2007 den 11:11

Dette gjelder selvfølgelig båten "Siw Bonita", og episoden av skaden er vel kjent hos Lunde og seilmiljøet jeg seiler i.

Men hvordan jeg løste dette har jeg holdt for meg selv, til nå.

Are var svært behelpelig med hvordan jeg skulle gjøre utbedringen av dette. Og en stor takk til han.

Og som en tilleggs opplysning jeg fikk den gangen av Quality var: Quality var bare Forsikringsmeglere og ikke Forsikringsselskap.Dette er en vesentlig forskjell. Og ansvar blir også deretter? Jeg vet heller ikke om dem operer slik i dag?

Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
 Svar Svar Side  123>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.