Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Etterstramme kjølbolter
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Etterstramme kjølbolter

 Svar Svar Side  123>
Forfatter
Melding
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Etterstramme kjølbolter
    Postet: 17 January 2010 den 21:28
Hvor mange er det som etterstrammer kjølboltene nå som båten står og hviler på kjølen ?
Fikk streng beskjed fra min forhandler om å huske på dette fra tid til annen. Sjekket også med en båtreparatør, og han bekreftet at dette var både lurt og nødvendig. Selv har jeg gjort det med alle mine båter, og konstaterer at man kan etterstramme litt, men når jeg prater med andre Bavariaeiere, er det et fåtall som har tenkt på dette...
Laget en liten billeddokumentasjon på bloggsiden.
Frøya
Til Toppen
Bård View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 26 February 2006
Sted: Nordland
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bård Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 18 January 2010 den 10:20
Hvor stort moment skal det terekkes med?
BP
Til Toppen
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 January 2010 den 18:45
Tja, I følge en båtreparatør skal momentet være der hvor den som trekker til får et ildrødt hode. Hvis man er litt mer seriøs skal momentet i følge Lunde båts servicesjef være henholdsvis 360 Nm for boltdiamter 20mm og 620 Nm for boltdiamter 24 mm. Stålkvaliteten i mutter er A4, og jeg går ut i fra at bolt har samme kvalitet.
Dette krever momentnøkkel som ikke er å finne i Biltemas reportuar.
Slik jeg tolker tabeller, her er det mulig jeg mistolker, skal momentet på bolten ligge på rundt 70% av boltens strekkfasthet.
Imidlertid er det vel helt sikkert at det er bedre å stramme løse muttere godt fast enn å fortsette å ha løse muttere.
Frøya
Til Toppen
thoove View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 28 November 2005
Sted: Østfold
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat thoove Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 January 2010 den 11:33
Jeg gjorde en jobb med kjølboltene på min 39C. Lagde store vinkelplater og monterte disse under de forholdsvis små skivene som er standard. For å få løsnet mutterne rigget jeg til et opplegg med en gammel biljekk da jeg ikke klarte å rikke flere av dem manuelt.
Jeg fikk tak i en 75 cm lang momentnøkkel som gikk til 320 Nm. Stillte denne så høyt det gikk an og dro til jeg ble rød i toppen. Dette var for 2 år siden og jeg skal sjekke om det trengs etterstramming nå.
Til Toppen
Guests View Drop Down
Guest
Guest
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Guests Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 January 2010 den 14:09
Til og med 2005 ble kjølene på Bavaria montert med sikaflex som tettemiddel mellom skrog og kjøl. Denne massen er fleksibel og gjør det viktigere med etterstramming av kjølbolter. Fra 2005 og utover har Bavaria brukt et epoxyliknende lim/sparkel som tettemasse. Denne bli helt stiv og hard og har en veldig sterk limevne. Vi har sett at på disse båtene er det ikke mye som beveger seg om vi forsøker å etterstramme kjølboltene. På bakgrunn av dette vil jeg si at det er viktig å etterstramme kjølboltene for båter eldre enn 2005, for båter bygget senere er det ikke viktig.

Kjølboltene har kvalitet A4 80, dvs en svært høy stålkvalitet, vesentlig høyere enn på en del konkurrerende båtmerker.
Boltene skal trekkes til med moment:
Ø20mm: 360 Nm
Ø24mm: 620 Nm
Til Toppen
StorStas View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 23 June 2007
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat StorStas Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 January 2010 den 21:38
1 Nm er ca. 0,1 kg på én meters arm. Dvs. 360 Nm = ca. 36 kg. på én meters arm. Om du klarer å rigge til en pipenøkkel med en god meters forlenging og en vekt, kan du trykke til så vekten viser 36 kg, dersom vekten plasseres 1 meter ut fra senter. Respektive 62 kg for 620Nm.

Litt upraktisk metode kanskje, men ihvertfall vitenskapelig... :)

Jeg fikk strammet kjølboltene etter 4 sesonger (2004 mod.), og overlot det til Lunde Båt.
Til Toppen
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 27 January 2010 den 11:48
Da var jobben gjort. Fikk låne riktig momentverktøy,( som er den største jeg har sett i mitt liv), og sammenlignet momentet utført med vanlig verktøy og dette beistet av et proffverktøy. Fant ut at ved å dra til med biltemas største pipeverktøy, oppnådde man ca 350Nm når hodet ble rødt og armer og ben verket. La ut noen bilder på bloggsiden samt en liten videosnutt.
Noe skal man da gjøre i ventetiden på varmere vær,... :0)
Frøya
Til Toppen
storm View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 02 March 2009
Sted: Vestfold
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat storm Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 February 2010 den 12:45
Vedrørende stramming av syrefaste muttere & skruer.
Det er en kjent sak at syrefaste gjenger lett skjærer seg og må smøres ved store tiltrekkingskrefter. Momentene det her snakkes om er STORT. Likeledes vil mutterens tiltrekkingskraft være enomrt mye høyere om gjenger er smurt, enn om de er tørre, da friksjonen blir så mye lavere.
Hva sier manualen om dette ?
Mvh Storm
Til Toppen
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 February 2010 den 18:44
Manualen sier ingenting. Det er ikke skrevet så mye om dette annet enn i båtens medfølgende service og garantihefte hvor man skal stramme kjølboltene før man setter båten i vannet første gang.
Deretter skal man kontrollere boltenes moment etter 6 måneder v/1 gangs service. Siste obligatoriske sjekk er 2. gangs service etter 12 måneder.
Det er riktig at man skal smøre gjengene før man monterer sammen A4 stål. Gjengefett fra Locktite er anbefalt. Uten smøring kan man risikere at stålet kaldsveises og at man får problemer med å demontere boltene senere. På mine bolter var det gjengefett.
Frøya
Til Toppen
thoove View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 28 November 2005
Sted: Østfold
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat thoove Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 February 2010 den 12:34
Jeg etterstrammet boltene i helga og et par av muttrene måtte strammes litt.
Jeg smurte med Biltema's kobberfett forrige gang og det gikk greit å løsne låsemuttrene nå.
Til Toppen
 Svar Svar Side  123>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.