Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Forsikring
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Forsikring av seilbåt - Rigghavari
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Forsikring av seilbåt - Rigghavari

 Svar Svar
Forfatter
Melding
TeBo View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 12 September 2010
Sted: Hordaland
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat TeBo Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Forsikring av seilbåt - Rigghavari
    Postet: 09 July 2013 den 14:15
På vår tredje seiltur i år opplevde vi det som man skulle tro skjer alle andre og ikke oss, masten knekker.
Vi har en Bavaria 32 AC 2003 model.
Storseilet var satt med to rev og geneoa 1 helt ute. Vindstyrke 6 - 10 m/s. God balanse i båten og lite rorutslag. Så skjer det, båten krenger og masten knekker ved festet til inner-vantet. Som i sakte kino kommer masten veltende akterover og går i sjøen på babord. Toppen på masten går neon meter ned under vann. Vi sjekker at folk og hunder ikke er skadet før vi konsentrerer oss om å få seilduken opp av sjøen. Dette arbeidet går greit. Får hjelp av vinden som løfter storseilet og riggen opp på dekk. Sikrer alle deler og får opp tauverk og wire opp av sjøen. Deretter startet vi opp motoren og får ringt nærmeste redningsskøyte. Forklarer situasjonen og går for egen maskin til hjemmehavnen, ca en halvtime unna.
Vel fortøyd får vi sett over ødelagt utstyr. Alle wire er hele. Gjengene i strekkfisken som holder bolten til yttervantet på styrbord side er slitt av. Restene av gjengene finner jeg igjen på bolten som er festet til wiren.
Forsikringsselskapet sender ut en takstmann(bilskade inspektør) for å se på skaden. Han sier at han ikke har spesielt greie på båt, men tar bilder, også av bolten som inneholder gjengene til strekkfisken.
Etter noen dager kommer meldingen fra forsikringsselskapet at seilbåtforsikringen ikke dekker en slik skade. Skaden oppfyller ikke kravene i vilkårene: tilfeldig, plutselig og ytre.
Er ikke vind tilfeldig, er ikke den plutselig og er ikke den en ytre
påvirknining?
Forsikringsselskapet vurderer at det er vibrasjon over tid synes å være årsak til at et av vantene har løsnet.

Da skulle det vel vært gjenger igjen i strekkfisken?

Jeg har selvfølgelig klaget på avgjørelsen.

En annen sak er at forsikringsselskapet ikke opplyste om en tilleggsforsikrings som kunne tegnes når jeg ba om Helforsikrings Lang da vi seiler hele året.

Med andre ord er seilbåten "underdekket" med en Båtforsikring - Seilbåt. Riggen er en såpass vesentlig del av en seilbåt at selskapet burde opplyst om at de har en tilleggsforsikring som alle med seilbåt burde tegne?

Jeg måtte bare dele mine erfaringer så langt på forumet.

Mvh
Terje Boge
Skipper på seilbåt uten rigg
Til Toppen
kehjelset View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 17 February 2013
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat kehjelset Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 July 2013 den 22:47
Hei
Leit med masten, men bra ingen ble skadet og at dere kom raskt til hjemmehavnen. Skulle vært interessant å vite hvilket forsikringsselskap du bruker.

Hilsen
Kurt Erik Hjelset
Til Toppen
Chakana View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 11 June 2013
Sted: Nøtterøy
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Chakana Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 July 2013 den 23:13
Dette er en tankevekker, og burde interessere alle som har båter med noen år bak seg. Er det virkelig slik at dette kan skje som følge av slitasje over tid ? Vibrasjoner og belastninger i riggen har vi alle. Det er avhengig av bruken, men et spørsmål som melder seg er jo hvor offte strekkfisker og vant bør byttes ?

Hvilket forsikringsselskap bruker du?

Mvh
Arild
Til Toppen
Rastløs View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 28 May 2009
Sted: Oslo
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Rastløs Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 10 July 2013 den 09:15
Høres pussig ut at kaskodekningen din ikke dekker havariet. De fleste selskap har en vilkårstekst som er omtrent som følger:
"Skader som følge av at båten har vært utsatt
for sammenstøt, kantring, synking, brudd på
mast eller bom og dessuten andre skader som
har en tilfeldig, plutselig og uforutsett ytre
årsak."   M.a.o er det ikke krav til plutselig ytre og uforutsett når det gjelder brudd på mast eller bom. For jeg antar at riggen brakk i hendelsen eller ?. Selskapene avkorter imidlertid hvis det tydelig er slett vedlikehold. De fleste har vel også en avskrivningstabell med hensyn til alder, men å avslå helt hørtes jo litt pussig ut.
Til Toppen
TeBo View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 12 September 2010
Sted: Hordaland
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat TeBo Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 10 July 2013 den 11:06
Hei. Jeg bruker Atlantica. Riggen var nede i vinter da båten lå på land. Alle strekkfisker var av og ble strammet opp til samme posisjon som før. Splinter ble satt på og vantene blir kontrollert før hver tur. Dersom de hadde skrudd seg ut ville dette blitt oppdaget. Hadde bolten skrudd seg ut av strekkfisken skulle det vært noen gjenger igjen, men alle gjengene er slitt vekk. Masten knakk som følge av at vantet slet seg ut av strekkfisken. Skal det skje må det være en betydelig ytre påvirkning, altså kraftig vind. Mast eller bom er ikke nevnt i forsikringsvilkårene.
Utdrag fra Atlantica sine vilkår: Forsikringen erstatter
skade som direkte forårsakes av: annen plutselig og uforutsett ytre
påvirkning. De nevnte ikke ved tegning av forsikringen at det var mulig å tegne tilleggsforsikring: "Rigg Ekstra. Gjelder for plutslige og uforutsette skader på stående og løpende rigg samt seil, uten krav til at de skal skyldes ytre forhold."
Denne dekningen er kun tilgjengelig dersom man har en Helforsikring LANG. Jeg oppgraderte tilbudet jeg fikk fra dem fra BASIS uten at de opplyste meg om denne tillegsdekningen. Ville bare utgjort 10% tillegg i premien, noen som ikke ville vært utslagsgivende for meg da jeg fikk 15% rabatt fordi jeg har alle mine forsikringer i TRYG.

Terje Boge
Til Toppen
Kappa View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 28 December 2009
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Kappa Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 July 2013 den 08:33
Vibrasjon vil kunne føre til utmattingsbrudd. Slike brudd kan ofte gjenkjennes ved granskning i mikroskop og kjennetegnes med at det er flere krakelleringer paralellt med bruddsonen. I dette skadetilfellet virker det som om gjengene er "raspet" av i lengderetningen langsetter bolten. I så fall stusser jeg på om bruddet skyldes utmatting av stålet. Jeg mistenker heller at gjengene var ødelagte. Alle vet at gjenger kan ski slitt hvis man skrur feil. Rustfritt stål er sprøtt, og eggen på gjengene kan være skarpe som kniver. Jeg tror det kan være fort gjort å ødelegge gjengene hvis man ikke er nøyaktig når strekkfisken skal settes sammen. Hvis gjengene var intakte etter at riggen ble montert, ville jeg tro at en undersøkelse av metallet vil kunne avdekke om stålkvaliteten er i samsvar med spesifikasjonene.
Til Toppen
TeBo View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 12 September 2010
Sted: Hordaland
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat TeBo Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 16 August 2013 den 10:15
Hei. Jeg vil bare gi en liten tilbakemelding her inne. Forsikringsselskapet snudde i saken og har tatt på seg å dekke skaden. Det måtte et klagebrev til og noen mailer. Det ordnet seg for oss denne gangen. Kasko var ikke kasko, men det kommer nå endringer i produktet til Atlantica der Rigg Ekstra dekningen kommer inn i seilbåtforsikringen, som følge av diskusjonene jeg har hatt med dem. Mvh Terje
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.