Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Instrumenter og elektronikk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Drivstoffmåler
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Drivstoffmåler

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Jan Helge View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 26 May 2010
Sted: Vestfold
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Jan Helge Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Drivstoffmåler
    Postet: 03 April 2014 den 22:21
Jeg har en 39 cruiser, 2005 modell, hvor tankmåleren lever sitt eget liv. Jeg er usikker på om jeg bør skifte selve måleren i tanken, eller om det er måleinstrumentet som bør byttes. Noen som har erfaring med dette?


Jan Helge
Mvh
Jan Helge Kaiser
Til Toppen
Huey View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 23 February 2013
Sted: Ålesund
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Huey Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 04 April 2014 den 07:33
Hadde samme problem på min 42C 2005 modell. Skiftet sensor i tank (kjøpte en VDO lokalt) og dermed var systemet oppe å kjøre igjen.
rgds
Huey
Til Toppen
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 04 April 2014 den 14:29
Hei
Hadde merkelige utslag på måleren da jeg renset tanken i forrige uke. Den viste halvfull mens tanken var tom. Jeg tok ut føleren og fjernet aluminiumhylsen ved å trekke ut den lille bolten øverst på hylsen. Deretter rengjorde jeg den lange printplaten med rødsprit før jeg remonterte, og vips så virket den normalt igjen. Hvis du vil ha den grønne printplaten av, må du skyve ut den lille foringen som bolten går igjennom. Bit deg merke i hvordan printplaten er montert da den kan monteres i flere kombinasjoner med hull for forskjellige måleinstrumenter. Normalt behøver du ikke fjerne printplaten. Det kan også hende at rensingen blir god nok ved å fylle rødsprit i røret og riste. Mindre jobb. Det legger seg åpenbart et belegg på printplaten som måleren tolker som væske.
Verdt et forsøk
Frøya
Til Toppen
eborrese View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 30 July 2013
Sted: Kristiansand
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat eborrese Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 August 2014 den 18:55
Jeg synes generelt målerne i Bavaria er dårlige. Jeg har laget egen vannmåler som måler på literen hvor mye som er igjen på tanken. Da jeg kalibrerte målerne viste det seg seg at tanken var på 275 liter og ikke 210 liter som oppgitt fra Barvaria. Bavarias måler var også helt feil - den viser 50 % rest når 210 liter er brukt opp.

Det samme gjelder på dieselen. Det digitale displayet viser alarm, 99% full når jeg kan fylle 75 liter på tanken (som er oppgitt til å være 150 liter). Den burde da ha vist ca 50 %. (Jeg vet at den virker, fordi når jeg har brukt ca. 120 liter viser den omkring 50 %). Jeg har da heller ikke utslag på den analoge tankmåleren, som også viser full tank. Det betyr at jeg i realiteten ikke vet hvor mye drivstoff jeg faktisk har.

Jeg har laget en litermåler til dieselen også som jeg holder på å teste ut. Denne er vanskeligere å kalibrere fordi det ikke bare er å tømme tanken gjennom måleren ... Regner likevel med å få en måler som gir meg antall brukte liter med en feilmarging på +/- ca 1%.
Til Toppen
Hvilepuls View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 20 September 2013
Sted: Oslo
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Hvilepuls Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 August 2014 den 12:38
Min 33cruiser 2013 har heller ikke en fungerende tankmåler. Får nærmest inntrykk at det er helt normalt eller som forventet når jeg tok det opp med leverandør. De har sett på det en gang og det var det.
Så da får jeg vel bare fortsette med å skrive opp timene på motor ved fylling og regne 2liter pr.t.
Til Toppen
eborrese View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 30 July 2013
Sted: Kristiansand
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat eborrese Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 May 2015 den 16:31
Min tankmåler på vann fungerer veldig bra. Den gi meg antall liter igjen på tanken +/- 0,5% ser det ut til. Vet nå alltid hvor mye vann jeg har på tanken. Bilde av måleren har jeg lagt ut her: https://www.dropbox.com/s/2ozi323ge82f55u/2015-05-26%2021.23.53.jpg?dl=0
Til Toppen
ANUUN View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 06 May 2011
Sted: Brønnøysund
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat ANUUN Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 31 May 2015 den 15:59
Så knallfin ut denne, du får legge ut byggetegning/beskrivelse når du er ferdig med prosjektet, alternativt selge noen kit.
Til Toppen
eborrese View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 30 July 2013
Sted: Kristiansand
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat eborrese Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 June 2015 den 22:04
Vannmåleren består av en Arduino UNO, en flowsensor ved utløpet av hver tank, overganger med gjenger fra Maritim, 4 linjers LCD skjerm. Den henter strøm fra en USB port. Jeg hadde tenkt å ha dieselmåleren på samme, men den har ikke kapasitet til å klare det.

Jeg har også laget en nettverksversjon som kan vise dette i en webbrowser på tlf el.l. forutsatt at man har et nettverk ombord. Da slipper man å ha en egen skjerm til å se vannmengden.

Diesel er litt mer komplisert fordi den også må måle retur og har ganske store forskjeller i temperatur. Sensoren er også en annen for å kunne tåle diesel - jeg har ikke turt å bruke samme som på vannet fordi den ikke er sertifisert til diesel. Håper å få den på plass i løpet av sommeren. Det som gjenstår er å beregne flow mengden gjennom sensoren. Ingen av spesifikasjonene på sensorene jeg kjøpte stemte med virkeligheten ...
Til Toppen
Rolf E. Eriksen View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 25 July 2007
Sted: Hordaland
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Rolf E. Eriksen Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 March 2022 den 13:38
Bavaria 42 Cruiser fra 2008 med D2/55:
Tankmåler viser korrekt når man slår på instrumenter. 
Når motoren starter, går viseren tilbake til 0. 
Har noen opplevd liknende? 
Er det sannsynlig at det er giver, instrument eller annet som er galt og må skiftes?
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.