På land hvert år |
Svar |
Forfatter | |
chrbje76
Medlem Medlem siden: 31 May 2013 Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
Postet: 13 April 2014 den 13:41 |
Lurte litt på hva folks vaner er om dagen.
Er jo "oppdratt" til å hale båten på land HVERT år for full gnukk og skift av alt, men etter jeg ble båteier selv synes jeg det hvirker litt i overkant og de 2 siste årene har stoffingen sett helt grei ut og anodene kansje vært 20-30 redusert, virker litt unødvendig så lurer på om ikke båten klarer seg med stoffing og skift/inspeksjon av anoder hvert 2. år hva gjør folket? |
|
Arne Pe
Medlem Medlem siden: 07 October 2012 Sted: Oslo Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg hadde båten oppe i august 2012. planlegger å ta opp båten i juni i år for vedlikehold, har kjøpt meg en båtbørste som jeg børster ror og under båten av og til. mener det ikke er noe problem å ligge ute to år av gangen. Vurderer å legge båten på land neste vinter, har ikke bestemt meg enda. |
|
Mvh
Arne P |
|
Kappa
Medlem Medlem siden: 28 December 2009 Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg stoffer, skifter anoder og polerer i juni i alle oddetalls-år. Partalls-år tar jeg utvidet tilsyn og vedlikehold på motor, VVS og rigg.
|
|
Bavaria36AC
Medlem Medlem siden: 14 March 2009 Sted: Østfold Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tar opp båten annenhvert år. gikk 2,5 år nå og nå var båten veldig grodd :)
HAr en som dykker og går over bunnen 2 ganger i året og sjekker sink. Måtte bytte sink på propellen en gang i mellom her. Mange mener man bør la båten ligge på land en vinter hvert ca 6-8 år. Men jeg mener det holder å ta opp båten i mai-juni og la den ligge noen uker på land på i soltørken for og tørke opp skikkelig. |
|
2003 Bavaria 36 AC
|
|
Bjørn
Medlem Medlem siden: 21 November 2005 Sted: Vestfold Points: 319 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har "alltid" tatt båten opp 3-5 dager hvert år, i juni, for høytrykkspyling under, stoffing og polering, samt skifte av sinkanode på propelleren. Sjekker og skifter også eventuelt olje på gear/drev. I fjor hadde jeg den oppe bare noen timer for vask under (pluss skifte anode), og flekking av ror med bunnstoff, da Jotun NonStop skal klare 2 sesonger i sjøen. I år merker jeg det er mye grodd (kanskje den varme sommeren i fjor??), både på ror, skrog, og sikkert også propeller. Det merker jeg godt på farta nå, ca 1-1,5 kn mindre enn med "clean ship". Det går med 2 sesonger uten vask og nytt bunnstoff, men man mister mye fart, så det blir en vurdering av hva man prioriterer.
|
|
mvh
Bjørn S/Y LUNA |
|
Christabelle
Medlem Medlem siden: 13 December 2005 Sted: Vest Agder Points: 141 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om man bør opp hvert år avhenger av hvor man ligger, og om man seiler regatta. Vi seiler ikke regatta, og har båten på land en vinter, og så ute to sesonger. Båten får da 18 måneder i vannet, etterfulgt av 6 måneders skrogtørke på land. Den vinteren båten blir liggende ute prioriteres innvendige arbeider, og det året båten står på land blir det ekstra fokus på utvendig stell. Båten går gjerne noe tregere gjennom vannet på slutten av den siste sesongen, og det er mer arbeid å skrubbe båten helt ren under, men så er det deilig å dra sesongen ekstra langt i begge ender. Plassmangel på land er et argument for å kun løfte opp annethvert år. Flere burde mange steder praktisert det.
|
|
Christian
|
|
Bjørn
Medlem Medlem siden: 21 November 2005 Sted: Vestfold Points: 319 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enkelte steder har det også blitt svært dyrt med opplag på land, og dette spiller vel også en vesentlig rolle for mange?
|
|
mvh
Bjørn S/Y LUNA |
|
Atlantis
Medlem Medlem siden: 29 August 2016 Sted: Skjæløy slipp Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, løfter denne tråden litt.
Har ligget ute siden september 2015 og vurderer å ligge på vannet i vinter, det vil i såfall bety at neste sesong starter med gammel zink.. Hva er erfaringen, må seildrev zink byttes hvert år eller kan det holde greit 2år? Marius |
|
-04 Bavaria 38 AC
|
|
Bjørn
Medlem Medlem siden: 21 November 2005 Sted: Vestfold Points: 319 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ser at zinken på propelleren (de 3 delene) forsvinner etter et år, bare skruene igjen, mens zink på drevet har holdt i mange år. Ligger veldig sjelden med landstrøm, og aldri over lengre tid, og har også installert "zink-saver", uten at jeg kan si at det har betydd noe. Det kan bli himla dyrt om drevet eller propelleren tæres bort, og dersom man ikke ligger i ferskvann vil det alltids gro på skroget også, og redusere farten betydelig.
Det er ganske kostbart å ta opp hvert år, med kran, bunnstoff, polering, zink osv, men jeg tar likevel disse kostnadene og jobben det kreves. Føler meg tryggere da. |
|
mvh
Bjørn S/Y LUNA |
|
yngre1983
Medlem Medlem siden: 21 October 2018 Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har bare zink og polering. Det koster sååå mye og jeg har ikke råd til å bruke alt...
|
|
Prøver å lære seg mer om reparasjon. Nå bruker bare lim til magneter
|
|
Svar | |
Tweet
|
Gå til Forum | Forum Permissions Du kan ikke poste nye innlegg i dette forum Du kan ikke svare på innlegg i dette forum Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum Du kan ikke opprette Galluper i dette forum Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum |