Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Bunnbehandling
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - På land hvert år
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

På land hvert år

 Svar Svar
Forfatter
Melding
chrbje76 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 31 May 2013
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat chrbje76 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: På land hvert år
    Postet: 13 April 2014 den 13:41
Lurte litt på hva folks vaner er om dagen.

Er jo "oppdratt" til å hale båten på land HVERT år for full gnukk og skift av alt, men etter jeg ble båteier selv synes jeg det hvirker litt i overkant og de 2 siste årene har stoffingen sett helt grei ut og anodene kansje vært 20-30 redusert, virker litt unødvendig så lurer på om ikke båten klarer seg med stoffing og skift/inspeksjon av anoder hvert 2. år hva gjør folket?
Til Toppen
Arne Pe View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 07 October 2012
Sted: Oslo
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Arne Pe Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 April 2014 den 21:06
Hei
Jeg hadde båten oppe i august 2012. planlegger å ta opp båten i juni i år for vedlikehold, har kjøpt meg en båtbørste som jeg børster ror og under båten av og til. mener det ikke er noe problem å ligge ute to år av gangen. Vurderer å legge båten på land neste vinter, har ikke bestemt meg enda.
Mvh
Arne P
Til Toppen
Kappa View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 28 December 2009
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Kappa Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 April 2014 den 19:28
Jeg stoffer, skifter anoder og polerer i juni i alle oddetalls-år. Partalls-år tar jeg utvidet tilsyn og vedlikehold på motor, VVS og rigg.
Til Toppen
Bavaria36AC View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 March 2009
Sted: Østfold
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bavaria36AC Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 11 May 2014 den 10:24
Jeg tar opp båten annenhvert år. gikk 2,5 år nå og nå var båten veldig grodd :)
HAr en som dykker og går over bunnen 2 ganger i året og sjekker sink. Måtte bytte sink på propellen en gang i mellom her.
Mange mener man bør la båten ligge på land en vinter hvert ca 6-8 år.
Men jeg mener det holder å ta opp båten i mai-juni og la den ligge noen uker på land på i soltørken for og tørke opp skikkelig.
2003 Bavaria 36 AC
Til Toppen
Bjørn View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Vestfold
Points: 319
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bjørn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 11 May 2014 den 21:19
Har "alltid" tatt båten opp 3-5 dager hvert år, i juni, for høytrykkspyling under, stoffing og polering, samt skifte av sinkanode på propelleren. Sjekker og skifter også eventuelt olje på gear/drev. I fjor hadde jeg den oppe bare noen timer for vask under (pluss skifte anode), og flekking av ror med bunnstoff, da Jotun NonStop skal klare 2 sesonger i sjøen. I år merker jeg det er mye grodd (kanskje den varme sommeren i fjor??), både på ror, skrog, og sikkert også propeller. Det merker jeg godt på farta nå, ca 1-1,5 kn mindre enn med "clean ship". Det går med 2 sesonger uten vask og nytt bunnstoff, men man mister mye fart, så det blir en vurdering av hva man prioriterer.
mvh
Bjørn
S/Y LUNA
Til Toppen
Christabelle View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 13 December 2005
Sted: Vest Agder
Points: 141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christabelle Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 December 2014 den 20:43
Om man bør opp hvert år avhenger av hvor man ligger, og om man seiler regatta. Vi seiler ikke regatta, og har båten på land en vinter, og så ute to sesonger. Båten får da 18 måneder i vannet, etterfulgt av 6 måneders skrogtørke på land. Den vinteren båten blir liggende ute prioriteres innvendige arbeider, og det året båten står på land blir det ekstra fokus på utvendig stell. Båten går gjerne noe tregere gjennom vannet på slutten av den siste sesongen, og det er mer arbeid å skrubbe båten helt ren under, men så er det deilig å dra sesongen ekstra langt i begge ender. Plassmangel på land er et argument for å kun løfte opp annethvert år. Flere burde mange steder praktisert det.
Christian
Til Toppen
Bjørn View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Vestfold
Points: 319
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bjørn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 December 2014 den 09:42
Enkelte steder har det også blitt svært dyrt med opplag på land, og dette spiller vel også en vesentlig rolle for mange?
mvh
Bjørn
S/Y LUNA
Til Toppen
Atlantis View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 29 August 2016
Sted: Skjæløy slipp
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Atlantis Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 August 2016 den 15:27
Hei, løfter denne tråden litt.
Har ligget ute siden september 2015 og vurderer å ligge på vannet i vinter, det vil i såfall bety at neste sesong starter med gammel zink..
Hva er erfaringen, må seildrev zink byttes hvert år eller kan det holde greit 2år?

Marius
-04 Bavaria 38 AC
Til Toppen
Bjørn View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Vestfold
Points: 319
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bjørn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 August 2016 den 15:50
Jeg ser at zinken på propelleren (de 3 delene) forsvinner etter et år, bare skruene igjen, mens zink på drevet har holdt i mange år. Ligger veldig sjelden med landstrøm, og aldri over lengre tid, og har også installert "zink-saver", uten at jeg kan si at det har betydd noe. Det kan bli himla dyrt om drevet eller propelleren tæres bort, og dersom man ikke ligger i ferskvann vil det alltids gro på skroget også, og redusere farten betydelig.

Det er ganske kostbart å ta opp hvert år, med kran, bunnstoff, polering, zink osv, men jeg tar likevel disse kostnadene og jobben det kreves. Føler meg tryggere da.
mvh
Bjørn
S/Y LUNA
Til Toppen
yngre1983 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 October 2018
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat yngre1983 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 October 2018 den 23:19
Jeg har bare zink og polering. Det koster sååå mye og jeg har ikke råd til å bruke alt...
Prøver å lære seg mer om reparasjon. Nå bruker bare lim til magneter
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.