Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Seil og rigg
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Nytt storseil
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Nytt storseil

 Svar Svar Side  12>
Forfatter
Melding
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Nytt storseil
    Postet: 06 June 2016 den 07:52
Hallo.

Jeg er nybegynner som seiler og rykende fersk på dette forumet.
Jeg kjøpte meg en 2000 Bavaria 37 cruiser som min første seilbåt i fjor høst og har blitt kjempegira på seiling. Nå har jeg lært såpass at jeg ser jeg må ha nytt storseil da dette er fra båten var ny.

Har lest litt inne her på forumet om forskjellige seiltyper.

Fått priser på seil på rundt 40000kr

Er det plasser i utlandet som har billigere seil, eller må jeg ha norskprodusert seil for at det skal funke?

Ser også at jeg bør ha med spiler.

Kan noen forklare enkelt forskjellen på et gammelt utblåst seil og et nytt seil uten å bruke ordene "Blir en helt ny båt" for det har jeg allerede skjønt:-)

Til Toppen
chrbje76 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 31 May 2013
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat chrbje76 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 June 2016 den 10:51
For det første er det jo stor forskjell på typer seil, materialer og utførelse.

Men generelt er et nytt skikkelig seil er det mye lettere å få en fin glatt form på enn et gammelt utblåst seil som vil har små utposninger, rynker og gjerne blaffring in noen områder som man aldri får justert skikkelig inn. Er selve stoffer veldig rynkete, krøllete i overflaten, lager jo det også turbulens og drag som selvsagt er fyfyfy for enhver skarpseiler. Men det vil jo gjøre seg mest gjeldene på kryssen, mer fart og høyde bør du merke en betydelig forbedring på. Men det er mange parametre å se på om du hvirkelig vil satse: materialets vekt, helst så lett så mulig, stivhet for å holde mer optimale former på seilet, men da blir det mer utsatt for bruksslitasje og feilbruk osv osv osv Det blir mange avveininger å gjøre om du beveger deg inn på de "hvasse" seilene lagd med kompliserte metoder og ekslusive materialer.

Men om de er ute etter øknomi seil, så skal vel Rolly Tasker seilene være veldig alright, dette er vel Gran Sails sitt økonomi merke tror jeg, det lager ganske konkuranse orienterte seil også.
Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 June 2016 den 20:31
Noen som har erfaring med UK Sailmakers?

Fått tilbud fra de, Gran seil og Eklund seil. fra 25 til 40000 kr.

Noen med erfaringer?
Til Toppen
Farside View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 22 February 2009
Sted: Lørenskog
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Farside Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 07 June 2016 den 19:50
Det har også stor betydning for prisen når på året du kjøper seilene. Hvis du skal kjøpe dem nå, før ferien, blir det dyrt. Hvis du bestiller til høsten for levering til våren, blir det mye billigere. Sjekk også om Bavaria-klubben har avtaler med seilmakere. Jeg kjøpte for noen år siden nye Elvstrøm-seil og fikk rabatt som medlem av klubben.
Farside

Bavaria 36AC 2004
Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 07 June 2016 den 20:45
Jeg bestilte seil fra Uk Sail. Ca 35000 kr og levering om fire uker.

Det finnes vel like mange meninger om seil som det finnes seil.
Man må nesten prøve to forskjellige seil på samme båt i samme vindforhold for å kjenne forskjellen. Så jeg som nybegynner tror jeg kommer til å bli kjempefornøyd med det seilet jeg har bestillt. Skal skrive mere om det når jeg har fått prøvd. Det jeg er vandt med nå er et utblåst orginalseil som er 16 år gammel. Så forskjell blir det:)

Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 June 2016 den 20:55
Et lite spørsmål til.

Reg. nummeret som står på seilet, skal det overføres på meg en eller annen plass, i et eller annet register? Eller brukses det bare i forbindelse med regatta?

Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 July 2016 den 13:27
Lite trafikk her inne på forumet.

Nå har jeg fått montert opp nytt storseil fra UK sailmakers. Har ikke fått prøvd d skikkelig enda da prøveturen ble gjort med båten full av unger. Men ble litt problemer, dette er sikkert nybegynnerfeil da jeg aldri har vært borti spiler storseil før.

Første gangen jeg tok inn seilet, så var det ikke plass til seilet inne i masten, rullen ble for stor. Jeg pratet med en ekspert, å han mente jeg måtte holde seiet stramt når jeg rulla det inn. Ved andre forsøk så fikk jeg plass til hele seilet inne i masten, men da hang det seg fast når jeg skulle ta det ut igjen. Så det jeg må gjøre er å rulle det inn stramt samtidig som jeg sjekker at spilene er helt parrallell med masten. Blir ikke tut og kjør som det gamle originale seilet.

Så gleder meg til neste testtur.

Til Toppen
Farside View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 22 February 2009
Sted: Lørenskog
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Farside Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 July 2016 den 14:39
Hadde lignende startproblemer. Viktig at seilet rulles passe stramt. Også viktig med vinkelen bommen har på masten, og dermed vinkelen på draget i uthalerlinen. Seilet skal dras ut med et trekk som er mest mulig vinkelrett på masten. Og når du ruller inn, bør også motholdet (for at seilet ikke skal rulles for slakt) være i samme vinkel. Jeg har f.eks bommen litt opp for å kunne gå under den når jeg ikke seiler, men må da huske å senke den litt før jeg drar ut seilet.
Farside

Bavaria 36AC 2004
Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 July 2016 den 17:27
Men for å heve og senke bommen, så må jo man fram på masten å justere. Tungvindt å gjøre dette hver gang jeg skal ta inn og ut seil. Vet ikke om det er riktig, men jeg har justert bommen slik at tauet fra toppen av masten og ned til bommen blir litt slakt når seilet er ute og strammet opp.

Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 July 2016 den 17:28
Må skifte tauet til uttrekk av seil. Finnes det noen oversikt over lengder på slike tau, eller er det bare å kjøpe 40 meter og klippe selv?
Til Toppen
 Svar Svar Side  12>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.