Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Grunning til stålkjøl.
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Grunning til stålkjøl.

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Grunning til stålkjøl.
    Postet: 18 October 2016 den 13:24
Hei.

Har tatt seilbåten min på land for første gang siden jeg kjøpte den for ett pr siden. En 2000 mod B37 Cruiser.

Ser der er noen rustflekker på kjølen. Tenkte å pusse flekkene og grunne. Men hvilken grunning blir brukt før bunnsmøring?


Så fant jeg ikke noe skråganode. Noen som vet hvor denne er plassert?

Hilsen Sindre Lervåg.
Til Toppen
Vindøyet View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 February 2015
Sted: Vestfold
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vindøyet Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 October 2016 den 12:33
Du bør bruke Ferro-Bet Rustfjerner.
Det å fjerne rust er egentlig veldig lett.
Jeg skal beskrive den enkleste måten nå:

1. Puss bort gammel maling/epoxy i området der rusten er.
Puss bort litt ekstra, for det gjemmer seg alltid litt rust under epoxyen rundt.

2. Pensle på Ferro-Bet Rustfjerner (rikelig).

3. La Rustfjerneren tørke (til den er helt tørr å ta på).
Er det kjølig i luften (+5 - +14 grader), la den få stå over natta å tørke. Ser du etter 45 minutter etter påføring at det er mere rust igjen, ha på enda mer Rustfjerner (selv om den ikke er helt ferdig tørka).

4. Rustfjerneren kan legge igjen et støvlag (består av sink og jernfosfat) som du bør tørke bort slik at det blir mindre jobb når du skal grunne og male.

5. Legg grunning (gjerne syregrunning)elle epoxygrunning på spray.

6. Legg på minst 3 strøk med primer ihht produsentens anvisning.

7. Bunnstoff.

En jernkjøl vilalltid ruste. Jeg satte på en sinkanode og det reduserte rustdannelsen noe. Ellers så har Bavaria koblet sammen kjøl og negativ pol på nyere båter.
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.