Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Rorlager B38Ocean
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Rorlager B38Ocean

 Svar Svar Side  12>
Forfatter
Melding
sirdal View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 26 January 2006
Sted: Vest Agder
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat sirdal Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Rorlager B38Ocean
    Postet: 24 January 2017 den 16:04
Hei, det er tungt å ratte og det piper akterut. Regner derfor med at det er best å bytte rorlagre.
Båten en Bavaria 38 Ocean bygget i 1998.

Kontaktet Jefa, som oppgir at de må ha nøyaktig mål på aksel diameter.
Den skal være enten 59,5 eller 60mm - men jeg måler 58mm !?
Måler rett under rorkvadranten ettersom båten ligger ute.
Vil det være samme diameter ned i nedre lageret også ?

Har sett en video om bytte av nedre lager, men der viste de ikke hvordan roret er opphengt i båten.
Forsøkte å ta av koppen som sitter over toppen av akslingen bak på badeplattformen, men den sitter dønn fast.
Noen som vet/har prøvd å ta den av som kan fortelle hvordan ?
Mvh Geir
S/Y Ocean Viking - FARSUND
Til Toppen
Centena Milia View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 20 January 2017
Sted: Askøy
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Centena Milia Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 26 January 2017 den 14:13
Hei!

Fant ikke tegninger for rorstammen på din båt, men min Bavaria 37 AC fra 2000 har 8 mm større diameter ved nedre lager enn der hvor rorkvadranten er festet.
Jeg tror derfor du bør måle der lageret står.

Hilsen Knut
Knut Hagen
Til Toppen
sirdal View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 26 January 2006
Sted: Vest Agder
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat sirdal Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 26 January 2017 den 18:22
Takk for svar Knut.

Jeg fant tegningen i håndboka. Det stemmer med målte 58mm ved kvadranten og ved rorlager er det oppgitt 60mm. Tar sjansen på at tegningen stemmer med virkeligheten. Nå gjenstår det å få skru av koppen over toppen av rorstammen. Den sitter som f... men får prøve å få den løs med litt varme og lette dunk.



Redigert av sirdal - 26 January 2017 den 18:23
Mvh Geir
S/Y Ocean Viking - FARSUND
Til Toppen
TommyR View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 August 2013
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat TommyR Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 February 2017 den 14:02
Hei, jeg skal bestille fra Jefa nå. Har du gjort det? Bare lurer på om det var lang leveringstid.
Min kopp sitter som f... den også, fikk du den av etterhvert?
Til Toppen
sirdal View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 26 January 2006
Sted: Vest Agder
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat sirdal Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 18 February 2017 den 11:21
Vel, jeg er litt usikker på hva og hvor jeg skal bestille.
Jefa sa jeg matte ta mål. Tegningen I håndboka sier 60mm OD på aksling der det nedre lageret sitter.

Fikk idag denne fra Bavaria I Tyskland:

Our offer for Bavaria 38 Ocean:

1 top rudder bearing with rolls (plastic), 65x40x40 (ODxIDxH), # 433883                   119,00 €

1 lower rudder bearing with rolls (plastic), 86x59,5x50 (ODxIDxH), # 435007           148,00 €

Prices are excl. VAT and freight.
p.p.
Mit freundlichen Grüßen / Kind regards
Eckhard Meyer
Service

Som du sikkert kommer han med lager som er 59,5mm.
Jeg må dobbeltsjekke om jeg skal bestille etter tegning eller
om de har oversikt hva det er fra bygge nummeret på båten.
Men prisen var litt gunstigere enn fra Jefa.
Tok noen uker fra jeg sendte forespørsel til jefa, men de sa det tok 4-5 dager fra lagrene var bestillt og pengene var I banken til de produserte/sendte lagrene.
Husker ikke prisen I hodet, men var noe dyrere enn fra Bavaria.

Nei, jeg har ikke prøvd/fått av koppen enda. Skal prøve med litt varme.




Redigert av sirdal - 18 February 2017 den 11:27
Mvh Geir
S/Y Ocean Viking - FARSUND
Til Toppen
TommyR View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 August 2013
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat TommyR Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 February 2017 den 10:23
Ok, jeg fikk svar fra Jefa kjapt. Og de trenger 2-3 dager på å få laget de. Tegningene mine stemmer overens med tegningene de har på hjemmesiden, så satser på at dette går greit da.

Jefa rudder system for the Bavaria 36_1999 :          
                    
number     parts          unit     
of parts     code     description     price in €     price in €
1     M13-095-40     Bearing ball with rollers for 40 mm shaft OD 65 mm              €     114
1     M13-177-68     Bearing ball with rollers for 68 mm shaft OD 98 mm              €     162
          +          
          Total retail price excluding VAT.          €     276


Får se om jeg får rota meg ned i båten i løpet av uka og gjort et nytt forsøk på koppen.
Til Toppen
sirdal View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 26 January 2006
Sted: Vest Agder
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat sirdal Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 February 2017 den 14:16
68 mm roraksling ? Hvilken modell er din B38Ocean ?
Mvh Geir
S/Y Ocean Viking - FARSUND
Til Toppen
TommyR View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 August 2013
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat TommyR Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 February 2017 den 09:14
Sorry, jeg burde skrevet at jeg har 36/37 AC. Bare samme utfordringer som deg.
Til Toppen
tholmoy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 09 July 2008
Sted: Vestfold
Points: 56
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat tholmoy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 February 2017 den 10:36
Jeg byttet rorlager på vår båt (Bavaria 38 AC - 2004) for et par år siden. Det var mens Lundebåt fortsatt eksisterte. De visste eksakt hvilket rorlager jeg skulle ha. Det gikk såpass mange av dem at de pleide å ha på lager, men akkurat når jeg skulle ha var de tomme. De bestilte fra Jefra og det tok en liten uke (inkl forsinkelse i tollen pga stikkprøvekontroll).
Dette er en slitasjedel og det vil overraske meg om ikke Bavaria Båt Norge som nå er forhandler har oversikt over akkurat hvilket lager du skal ha og evt kan bestille det for deg. Eller kanskje de har på lager.
Lykke til med byttet. Ganske enkel jobb. Husk at det IKKE skal fett på "rullene" til Jefra-lageret men at det skal smøres litt fett på utsiden. Ellers så skal det nevnes at jeg ble litt overrasket når jeg kjente hvor tungt roret var....

Redigert av tholmoy - 09 March 2017 den 13:34
Til Toppen
chrbje76 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 31 May 2013
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat chrbje76 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 March 2017 den 11:31
Hiver på et spørsmål her, fikk skiftet rorlager i fjor, MEN den litt tvilsomme gjengen gamle Lunde båt sendte skiftet bare det nedre lageret og det er fremdeles noe slark og ulyd fra det øvre i hardt vær. nå er de jo konk og lite å gjøre med det. Klarer jeg å skifte det øvre lageret, med båten på land, men uten å ta ut hele roret og demontere alt? Ser jo ut som jeg kan skru hele lager huset av og dra det ut?.

Selvgjort er velgjort merker jeg nå.
Til Toppen
 Svar Svar Side  12>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.