Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Motor
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Groe på foldepropell
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Groe på foldepropell

 Svar Svar
Forfatter
Melding Reverser Sorterings-rekkefølge
administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 01 October 2003
Sted: Oslo
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat administrator Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Groe på foldepropell
    Postet: 01 November 2017 den 09:39
Gjenopprettet svar fra Vindøyet 21.10.2017 kl. 16:28:
 

Nei, jeg avslutter VC17m et stykke unna. ca 50 cm.

Bavaria 42 Match. (eks Bavaria 38 Holiday)

Til Toppen
administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 01 October 2003
Sted: Oslo
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat administrator Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 November 2017 den 09:35
Gjenopprettet svar fra runef 20.10.17 kl  14:36:
Sprayer du rett oppå VC17m? jeg bruker også VC17m

Rune
 
Til Toppen
administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 01 October 2003
Sted: Oslo
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat administrator Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 November 2017 den 09:33
Gjenopprettet svar fra Vindøyet 5.10.17 kl. 08:35:

Hei!
Jeg har opplevd det samme. Bruker VC17m bunstoff. Men nå bruker jeg heller drevspray rundt anoden, og da går det helt fint, så det må ha noe med forholdet mellom kobberet i bunnstoffet og sinkanoden.

Sikkert noe av samme årsak til at man aldri skal bruke VC17m på drevet.

Bavaria 42 Match. (eks Bavaria 38 Holiday)

 
Til Toppen
administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 01 October 2003
Sted: Oslo
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat administrator Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 November 2017 den 09:31
Gjenopprettet svar fra runef 2.10.17 kl 10:01:
 
Hei

Jeg har en 2010 mod (Farr) hvor det sitter en sinkanode rett aktenfor drevet, til denne er det koblet en jordingskabel på innsiden (selvfølgelig;). Er det noen som vet hvorfor det gror rur.skjell.. rundt denne? i en digonal av ca 0.5m

Mvh Rune Fartum
Til Toppen
runef View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 May 2015
Sted: Lorenskog
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat runef Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 October 2017 den 09:55
Da kan jeg for egen del i alle fall konkludere med at kobberfett ikke har noen særlig virkning. bare å polere fra nå av :)
Til Toppen
Centena Milia View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 20 January 2017
Sted: Askøy
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Centena Milia Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 February 2017 den 15:58
Hei Rune.

Jeg demonterte propellen og la delene i ei bøtte med Systemrens. Da ble det lett å gjøre de helt rene etterpå. Systemrens er ikke så farlig å jobbe med som saltsyre. Vet at mange bruker 30% saltsyre for å gjøre rent. Tar bare noen minutter, men syra er ganske skummel.

Du får teste i vei, så får vi vente og se om kobberfett er en lur løsning :)

Knut Hagen
Til Toppen
runef View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 May 2015
Sted: Lorenskog
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat runef Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 February 2017 den 10:18
Hei
Takk for svar

Det var første sesong med foldepropell i fjor.
jeg synnes det var en del groe på tennene i navet men, jeg tror ikke det var så mye at propellen ikke lukket seg.
Det fettet som fulgte med som Volvo anbefalte er i alle fall helt borte.

jeg har brukt VC17m i 2 sesonger og har ikke vært plaget av groe andre steder på båten. Dette har fungert helt optimalt etter min mening.
Båten ligger på Skjæløy Marina.

jeg tenker at det ikke kan skade å prøve en sesong med kobberfett, monterer ny sink så kan jeg komme tilbake til høsten med erfaring..



Hilsen Rune
Til Toppen
Centena Milia View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 20 January 2017
Sted: Askøy
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Centena Milia Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 07 February 2017 den 18:31
Hei Rune!

Kobberfett har gitt tæring ved bruk på biler, men så har ikke de anoder da. Kobber og messing ligger dog ganske nært hverandre på spenningsrekka. Uansett skal sinken din forsvinne først. Spørsmålet er vel om kobberfettet er vannbestandig nok til at det ikke bare blir vasket bort.

Gror det så mye på propellen at den ikke vil folde seg lengre?
Knut Hagen
Til Toppen
runef View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 May 2015
Sted: Lorenskog
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat runef Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 27 January 2017 den 12:48
Hei

Har noen forsøkt å smøre kobberfett av den typen en kan smøre bak på bremseskiver til biler på/ i navet på foldepropellen? for å hindre groe.

Er dette en dårlig ide med tanke på galvanisk tæring?

Type propell jeg har er volvo penta 3 blader i messing


Mvh
Rune Fartum



Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.