Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Dekksutrustning
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Ankervinsj foran Bavaria 42C (2006)
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Ankervinsj foran Bavaria 42C (2006)

 Svar Svar
Forfatter
Melding Reverser Sorterings-rekkefølge
Rolf E. Eriksen View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 25 July 2007
Sted: Hordaland
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Rolf E. Eriksen Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Ankervinsj foran Bavaria 42C (2006)
    Postet: 09 March 2022 den 13:27
Oppdatering: 
Kjøpte nytt rele fra Seatronic. kr 700+frakt etc. 
Dessverre kunne ikke dekselet demonteres uten å løsne hele vinsjen, men det holdt å vippe den litt framover uten å demontere kjetting etc. Åpnet deksel, skrudde løs rele, byttet og da fungerte vinsjen fint igjen!
Til Toppen
Rolf E. Eriksen View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 25 July 2007
Sted: Hordaland
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Rolf E. Eriksen Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 March 2022 den 06:36
Hei!
Forsøker akkurat nå å fikse min Quick ankervinsj på en B42c/2008. Løsnet de 4 umbraco-skruene til dekselet, men får ikke plass til å hekte det av. Er det virkelig så lite servicevennlig montert, eller gjør jeg noe galt?
Fikk løsnet de 4 mutrene under, men tilsynelatende sitter den godt likevel. Er det bare å sette kubeinet under motoren og brekke til, eller er det andre triks?

Forøvrig er symptomet som følger:
Har ikke brukt den på mange år, så i fjor sommer måtte vi plutselig legge oss på svai. Koblet til kontrolleren og ved "ned" virket bare sporadisk. Det klikker i solenoiden, men ingenting skjer (den virket bare en gang eller 2).  Jeg slapp ut ankeret vha frikoblingen. 'Opp' virket som den skulle. Jeg må fikse den nå og fortsatt fungerer den som i fjor: Fint opp, men 'nedæ' bare klikker det.  Antar derfor at motoren er ok, men at solenoiden har dårlig kontakt ved 'opp'. 
Bytte solenoid?
Alle råd mottas med takk, eventuelt belønnes med en rødvin om vi møtes på fjorden :) 
Til Toppen
chrbje76 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 31 May 2013
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat chrbje76 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 31 July 2017 den 15:52
Hadde akkurat dette på en Quick ankervinsj, var lite hjelp å få utover tilbud om å kjøpe ny fra noe sted, tilsvarende var 12 lapper eller noe, ingen ville fikse. ble litt p. offed og ville fikse selv, kan jo ikke være meningen at noe så stort, tungt og dyrt ikke er mulig å reparere. Satt strøm rett på motor, fungerte fortsatt ikke så all styring og sikringer var utelukket, da er det nesten kun børstene som kunne være problemet, en rask demontering bekreftet dette, vinsjen ellers så god som ny ut og alt inni er frest ut i syrefast og lagd for å vare i mangfoldige år, noe overraskende da at det viste seg å være nesten umulig å få tak i nye børster, jeg kunne få kjøpe ny motor flere steder men det kostet nesten like mye som ny vinsj. Til slutt prøvde jeg hos Seatronic og de kunne bestille opp rett fra produsenten, tok bare 6 måneder for Italienerne å få det levert, men ikke Seatronic sin feil og det var vinter så greit nok det. Nå snurrer vinsjen igjen og reperasjonen kostet vel ca. 350 kroner.
Til Toppen
tarjeio View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 July 2017
Sted: Nesodden
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat tarjeio Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 July 2017 den 00:36
Ok. Da prøver jeg å lirke den av slik at jeg kan feilsøke litt.

Takk
Tarjei
Til Toppen
Gjermund View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 19 November 2012
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Gjermund Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 27 July 2017 den 08:48
Hei .
Så vidt jeg husker - Kun 4 skruer under.

//Gjermund
Til Toppen
tarjeio View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 July 2017
Sted: Nesodden
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat tarjeio Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 26 July 2017 den 12:27
Takk :-) Hvordan løsnet du vinsjen? Jg har løsnet skruene, men den satt fortsatt godt fast. Skal legges til at jeg ikke forsøkte noe videre, da det regnet og var mørkt :-)
Tarjei
Til Toppen
Gjermund View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 19 November 2012
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Gjermund Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 July 2017 den 20:36
Hei.
Jeg har samme vinsj, har hatt samme utfordring to ganger , ene gangen var det kabelen til fjernkontrollen , andre gangen var det kontaktor inne i vinsjen. Du må frem med måleinstrument å se om det er strøm til enheten først. Deretter må du se om kabel til kontrollen er hele.
Ganske enkel mekanisme inne i vinsjen om du må åpne den. Så vidt jeg husker så må den ut. ( om du må åpne den )

Lykke til.
Til Toppen
tarjeio View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 July 2017
Sted: Nesodden
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat tarjeio Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 July 2017 den 12:13
Hei.

Jeg har en 2006 Bavaria 42 Cruiser.
I baugen sitter det en originalmontert Lewmar ankervinsj. Den er nå helt "stille" :-(
Jeg finner ikke modellbetegnelsen på den, men det er en horisontal vinsj, hvitmalt. Ligner ganske mye på en H2/H3.
Det er 8mm kjetting og 20kg anker.

Er det noen som har tips til
- Finne feil
- Repararere
- Bytte til annen modell

... Jeg fikk tilbud på en ny H2, men denne koster ca det dobbelte av andre vinsjer med tilsvarende spesifikasjoner.

Jeg er ikke sikker på hvor jeg finner sikringen til vinsjen - noe rele finner jeg heller ingen steder.
Ang. sikringer, har jeg funnet en 125 amp sikring "bak sofa*n" og en 100 amp sikring bak bryterpanelet - begge er intakte.

Tarjei
Tarjei
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.