Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Diverse
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Solcelle plassering/ erfaringer
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Solcelle plassering/ erfaringer

 Svar Svar
Forfatter
Melding
bc39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 September 2012
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bc39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Solcelle plassering/ erfaringer
    Postet: 14 August 2017 den 09:27
Hei ser nå at ved å ligge i uthavn så melder behovet seg for påfyll av strøm. Er det noen som har bilder av hvor dere har montert solceller. Erfaringer med st på solcelle. Ønsker ikke å montere solcelle akter da jeg allerede har radar mast og påhenger bak der.

Redigert av bc39 - 14 August 2017 den 09:29
Til Toppen
Christina View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 31 December 2016
Sted: Melhus
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christina Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 16 August 2017 den 18:07
Har solcelle på båten min, det er et 80W panel som ligger oppe på lukkegarasjen.Monterte det i fjor før ferieturen. men synes ikke det gir stor effekt.For det første bør solceller vinkles opp mot solen. Regelen sier vinkelen bør være lik breddegraden man skal bruke det på , dette for å gi best ladding gjennom året,ved sommerbruk bør vinkelen være 90 grader på sola. Dette er er ikke særlig enkelt på en båt.Så jeg har kommet til at solcellen gir et beskjedent påfyll når båten er i bruk, men er meget nyttig i havn da det gir fulle batteri uten landstrøm.
Etter at jeg kom til at solcellen ga for lite påfyll under bruk prøvde jeg å optimalisere strømproduksjon samt minimere forbruket.
Det første jeg gjorde var å montere vindmølle ,Rutland 504 gir ikke masse strøm ,men nok til at man kan legge seg til ro om kvelden etter en dag med seiling med fulle batteri (ekte vind+fartsvind)gir bra fart på mølla.
Det neste jeg så på var koblingene mellom dynamo ,startbatteri og skillediode.
Her var det mye å hente.Normalt laddes startbatteri først så når det har nok spenning laddes forbruk opp gjennom startbatteri .
Det jeg gjorde var å kaste ut orginal skillediode denne stikker av med 0,7 v under ladding .Denne ble byttet ut med et BEP rele. Samt gikk vesentlig opp tverrsnitt på kabel mellom dynamo og forbruksbank. Orginalkabel var lovlig tynn syntes jeg (stort spenningsfall)
Koblet dette mellom start og forbruk. lading fra dynamo ble lagt rett til forbruk, dette fordi det er disse som er mest nedtappet etter ei natt i uthavn.Start krever ikke mye strøm hvis motoren er frisk.
Byttet også dynamo da den gamle var snart 20 år og leverte 60 amp.Kjøpte en ny fra Startmotor.se som er klargjort for Penta denne gir 100 amp og 14,6 V.
Kjølekompressoren tok kvelden siste uka i ferien i fjor og ny ble montert i vår , da med SEK styring.
Alt dette har gitt oss en helt annen strømverden ombord.
Til Toppen
bav34ac View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 02 August 2010
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bav34ac Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 September 2017 den 13:58
Hei BC39!

Jeg monterte et 60W panel med aluramme for 2 år siden, litt basert på en kost/effektvurdering da jeg kjøpte det. Jeg ville heller ikke ha panelet montert bak, men ønsket samtidig en løsning hvor jeg kunne flytte panelet litt rundt etter sola. Valgte derfor å montere den på luketaket med klips for enkelt å kunne ta den av og flytte den rundt. Det er stor forskjell på å la panelet ligge på luketaket, og vende det rett mot sola. Ser at en fort kan doble effekten ved å sette panelet normalt på sola, og får fort 3.5-4.0A ut av det! Med dette har jeg nok strøm til å drive kjøleboksen med «Isotherm Classic Compact 150». De få gangene vi er i gjestehavner i løpet av sommeren er det sjeldent jeg kobler til landstrøm. Kan også nevne at jeg har en god MPPT regulator.
Til Toppen
bc39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 September 2012
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bc39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 September 2017 den 09:06
Hei bav34ac
Det er noe sånt jeg ser for meg. Ser at jeg kan få plass til ett 70W panel fra Sunbeam på luke garagen med fleksible fester.
Vi ligger sjelden mer enn 3 døgn i utehavn uansett så med vinkling av panel tror jeg dette skal holde.
Hvilke fester har du brukt?
Til Toppen
bav34ac View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 02 August 2010
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bav34ac Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 September 2017 den 09:22
Jeg har montert noen kalesjeknapper og boret hull i alurammen på solcellepanelet, enkelt og greit.

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Kapell/Kapellknapp-4-pk-2000032847/
Til Toppen
bc39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 September 2012
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bc39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 September 2017 den 19:34
Takk :)
Til Toppen
Sunrise View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 September 2015
Sted: Tysvær
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Sunrise Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 November 2017 den 11:13
Monterte 2 stk 100W, en på hver side akter på rekken. Disse står da vertikalt. Har etter montasje ikke hatt behov for landstrøm. Har ingen problem med å drifte kjøleboks,lys, pumpe, lading av div utstyr som nettbrett, mobile mm.
Til Toppen
Sailor05 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 12 November 2014
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Sailor05 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 December 2017 den 22:01
Hei
Jeg vurderer samme størrelse på solcelle . Har du bilde på opphenging skrog gjennomføring av ledning ? .hvilken regulator har du ?
Bv39
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.