Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > På tur > Havner og turer
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Ankringstips ønskes
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Ankringstips ønskes

 Svar Svar
Forfatter
Melding Reverser Sorterings-rekkefølge
Christina View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 31 December 2016
Sted: Melhus
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christina Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Ankringstips ønskes
    Postet: 11 August 2018 den 17:43
Har brukt ankerseiletfra Zars ca 10 netter i sommer.Fungerer meget bra. Ser ut til at jo lenger bak man får det jo bedre .Samt at det må strammes hardt.Jeg monterte mitt så langt bak at klyvingen i seilet kom helt opp mot akterstaget, faktisk slik at akterstaget lå inne i klyvingen. Det vi erfarte var at jo hardere vinden var jo mer lå vi i ro. Bøttene er ikke i bruk mere da det ikke er nødvendig lenger :-). Vandring for anker er en saga blott,kun ved dreining av vind skjer det noe.
Til Toppen
Brisen39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 August 2012
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Brisen39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 July 2018 den 10:45
Takk for svar “Christina”. Vi kom igår over til Svenskekysten fra Anholt etter nesten to fantastike uker rundt omkring øyene nord for Storebelt. Kun ankret ett par netter, så har ikke fått prøvd dine tips som jeg ser framimot til å prøve bare jeg får kjøpt meg ett par solide bøtter. Har forøvrig kjøpt plogseilet fra Lundh for noen år siden men synes at det ga liten effekt, men mulig jeg “ga det opp” litt for fort. Hører gjerne fra deg igjen om dine erfaringer og hvordan du setter det opp for å få best mulig effekt?
Fortsatt god sommer!
Mvh per
Mvh
Til Toppen
Christina View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 31 December 2016
Sted: Melhus
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christina Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 July 2018 den 21:50
Har opplevd det samme. Har innhentet tips og forsket litt på dette selv . Og det som funker er disse rådene. Setter dem opp etter kostnad .
1. Stor bøtte 1-2 m nede på ankerkjetting som drivanker. Gjerne ei stor bak også.
   Du vil fremdeles "seile" men bevegelsene vil bli roligere. Motstanden i bøtta
   gjør at hekken vil falle av før båten setter fart fremover.
2. 3-kant ankerseil .Fungerer greit ,prinsippet blir som et mesanseil på
   fiskebåt. Mitt ordnet jeg av en tykk pressening som jeg skar til selv. Festes
   så langt bak som mulig.
3. Ankerplogseil .Mitt fikk jeg gjennom Zar-sails. Har ikke testet det enda men
   hvis du ser på sidene til Lunds sail har de skisser som viser pendlingen til
   vanlig ankerseil og til ankerplogseil. Ankerplogseilet skal halvere pendlingen
   i forhold til et vanlig 3-kantseil.
   Mitt fikk jeg for ca 4000 kr. Håper det er ie god investering i nattesøvn :-)
Til Toppen
Brisen39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 August 2012
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Brisen39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 June 2018 den 23:56
Ship o’hoj.
Vår B39 cruiser er vel verdens fineste båt, men selv etter mange års bruk er det en ting jeg ønsker tips om: Hvordan få båten til å ligge “stille” under ankring?
Jeg har ett 25 kg’s Delta anker og 50m 8mm kjetting. Ankrer vel mest på 4 til 12 meters dyp og bakker det godt fast. Er det vindstille går det bra men såfort det begynner å blåse begynner baugen å gå fram og tilbake. Begynner det å blåse endel kan båten lett begynne å “jage” fram og tilbake kontinuerlig. Da kan jeg tilogmed risikere å dra ankeret løs å begynne å dregge. Har prøvd mye forskjellig, tilogmed ankringsseil, men til ingen nytte. Ser jo at andre båter har tendensen; men min er to om ikke tre ganger verre. Gode råd mottas med stor takk
Mvh per s/y Brisen
Mvh
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.