Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Jolle og flåte
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Ny flåte skal kjøpes
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Ny flåte skal kjøpes

 Svar Svar
Forfatter
Melding
ARIES View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Hordaland
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat ARIES Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Ny flåte skal kjøpes
    Postet: 22 April 2008 den 13:57

Jeg skal kjøpe meg ny flåte nå før sommeren, men hva skal jeg kjøpe og hvor skal jeg montere den??

Jeg skal bruke den i forbindelse med ARC, så den må tilfredsstille de kravene. Skal også krysse over Nordsjøen en gang eller to..

Hvor skal jeg montere den, på dekk framfor sprayhooden? Der blir den vel vanskelig å komme til i dårlig vær og den kan vel lett henge seg opp i riggen hvis vi skulle gå rundt!

Montere den på hekken, da kan den vel i ekstreme tilfeller bli tatt av en bølge som kommer inn bakfra!

Sikkert et tema som har vært diskutert tidligere, men jeg tar det opp igjen.

Per-Ørnulf Dæhli
S/Y ARIES
BERGEN
www.sy-aries.com
aries@sy-aries.com
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 23 April 2008 den 10:15

Aktuelt tema også for meg. Vi drar på langtur neste år, og jeg sitter her med ARC kravene til flåte.

Den "dårligste" standarden ARC forlanger, er en flåte som tilfredsstiller:
"ISO Standard 9650" Type 1 Group A with Service Pack 1 (>24 hours)

På forespørsel til de største forhandlerne og importørene viser det seg at de ikke er helt sikre på hvilken modell (Zodiac eller Plastimo) som tilfredsstiller disse kravene. De anbefaler derfor å gå for en ISAF flåte, som er det ARC anbefaler som det nest "dårligste" alternativet (ARC: An “ISAF” model in compliance with ISAF Offshore Special Regulations Appendix A Part II,)

På forespørsel til ARC om noen konkrete modeller som tilfredstiller den "dårligste" standarden mottar jeg intet svar overhodet, selv etter flere purringer (de er vel ute å seiler).

Det er en kampanje for tiden hvor man kan få en Plastimo ISAF flåte i container for 6 personer til ca. 26000,-  Prisen er ikke nedsatt så vidt jeg kan se, men de legger ved en oppblåsbar redningsvest (spinlock) og en sikkerhetsline.

Velger man Zodiac sier Fische marine at "Zodiac Racing Isaf " tilfredstiller "ISAF OSR Appendix A part II" som er det nest "dårligste" kravet til ARC, så vidt jeg kan forstå. Denne koster også ca. 26000,-

Når det gjelder plassering var jeg også litt i tvil. Jeg tenkte som deg at når man trenger den er det greit å slippe å kravle ut på dekk. Etter samtale med flere, bla. Sjur hos Lunde, har jeg bestemt meg for å ha den på lukegarasjen. Jeg kommer til å montere ekstra forankring med remmer festet igjennom dekk i forkant og i akterkant av lukegarsjen fordi denne kun er festet med 6 tynne skruer på min båt (B42C). Remmene blir utstyrt med hydrostatutløser.
Se forøvrig Morten Berg sin hjemmeside som viser dette på en grei måte: http://www.seiltur.no/emblem/wp-content/uploads/2008/03/dsc_ 0001-2.JPG

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
casandra View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 20 December 2006
Sted: Sogn og Fjordane
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat casandra Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 23 April 2008 den 10:46
Kjøp anerkjent merke noe dyrere me de virker når det trengs
ta kontakt WWWW.selstad.no

Til Toppen
DeAndre View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 November 2018
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat DeAndre Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 November 2018 den 02:54
Det er ingen krav til sertifisering av flåte til fritidsbåt, men flåten jeg tenker kjøpe har forhandler- og servicenett i Norge slik at jeg får tatt service når den tid kommer. Jeg fikk en flåte med en båt jeg kjøpte for ca. 10 år siden, og når jeg dro til Bodø Brann og Flåteservice for å få tatt service på den fikk jeg til svar at jeg måtte sende den til forhandleren på østlandet, evt. produsenten i Italia, så det er et poeng å tenke på muligheten for service når man velger flåte https://credit-10.com/no/ . Jeg kjøpte ny flåte den gang, men den lar jeg gå med båten jeg nylig solgte så jeg får finne en ny til meg selv.

Redigert av DeAndre - 21 November 2018 den 02:54
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.