Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Regatta > Tall og nummer
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Redusert LYS tall på Bav.38
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Redusert LYS tall på Bav.38

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Redusert LYS tall på Bav.38
    Postet: 12 May 2008 den 10:56

Jeg ser at Bavaria 38 foterene fra -98 til 2005 har fått redusert LYS tallene sine til mere riktig LYS tall i år.

Dette er et resultat av at modellene har vært aktive på banen i lang tid nå, nasjonalt og internasjonalt.

Ser at den kjente båten fra Fredrikstad har fått LYS 1.20 nå (Færderen).

mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
henryh View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 March 2007
Sted: Buskerud
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat henryh Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 May 2008 den 15:58

Jeg har også vært innom seiling.org og med stor forundring funnet LYS-tall som varierer fra 1.14 - 1.21 for BAVARIA 38 Crusier 02-05. Noen har et tillegg på 0.01 for dyp kjøl, andre har fratrekk på 0.01 for grunn kjøl i forhold til 'standardbåt'. Slik jeg kjenner båttypen er den kun levert med to kjøltyper; grunn jernkjøl 1.70 og blykjøl 2.00 slik verftet angir. Ved måling av min kjøl ble resultatet 2.17. Vet noen om det faktisk eksisterer 3 typer kjøler? Har vanskelig å tro at de 'proffe' LYS-målerne tar feil med 17 cm.

mvh

Henry H

Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 May 2008 den 11:12

Hei,

Jeg har ikke annet en å si, få en klassemåler til å sjekke opp dette med kjølen din igjen.

Lykke til

mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Steinar View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 24 November 2005
Sted: Aust Agder
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Steinar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 May 2008 den 11:27

Det overrasker meg litt at akkurat B38 02-05 blir satt ned. Dette er vel kanskje den Bavariaen som har gjort det best i regattaer.

At den skal ha samme lys-tall som den nye B38 er jo neppe riktig.

Ny B38 har 69 kvm seil, veier 7200 og vannlinjelengden er 9,9

02-05 har 83 kvm seil, veier 7000 kg og vannlinjelengden er 10,25.

Men det er vel som du sier at når en båt blir seilt mye i regatta blir grunnlaget godt nok til å fastsette riktig lys-tall, så får kanskje vi som har modeller uten det grunnlaget slite med for høyt lystall?

Vekt, seilareal og vannlinjelengde tilsier at det tidligere forholdet mellom lys-tall på B39 og B38 (02-05) var riktig. (dvs 1,23 mot 1,22 med standardkjøl). Sånn sett burde B39 og få nedsatt lystall, men det er og litt overraskende. I testen i Seilas seilte denne like bra som båter med lystall opp til 1,30 (Hanse 400). Men i samme testen sier de også at lystallene på "regattabåter" ofte er riktigere enn for turbåter.

Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 May 2008 den 17:11

Her er klagen som ble behandlet av NORLYS, ang. Bavaria 38 modellene:

Klage datert 2008-04-08 Behandlet dato 2008-05-06 Besvart dato 2008-05-06
Klage beskrivelse Ønske om nedsetting av lystall på Bavaria 38 02-05. Vi mener at det er alt for stor forskjell på denne kontra de andre båtene. Dette er relativt like båter som det bør være mulig å få et mer rettferdig lystall på. Gammel modell: 1.20, denne 1.23, ny:1.20....i standard tabellen ser man at dette er helt feil. Disse store sprikene er tydelige og i alles interesse at de nå blir justert. Vi ber dere å sammenligne i tabellen. Det er spesielt denne båten som skiller seg ut. Et lys på over 1.21er ikke forsvarlig i forhold til de andre båtene. Håper dette nå i år blir justert. NB. Dette er diskutert og tatt opp intert i klubben og med regatta-komiteen.
Klage besvarelse LYS satt til 1,20. Ny behandling i LYS Komite 19.05.08: Bavaria 38 AC 98-00: Nytt LYS satt til 1,19 Bavaria 38 Cruiser 02-05, kjøl 1,75m: Nytt LYS satt til 1.21 Bavaria 38 Cruiser 02-05, kjøl 2,0m: Nytt LYS satt til 1,22. Bavaria 38 Cruiser 02-05, kjøl 2,17m: Nytt LYS satt til 1,23.

mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
henryh View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 March 2007
Sted: Buskerud
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat henryh Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 25 May 2008 den 20:39

Må si at jeg ikke skjønner at LYS komitèn opererer med tre forskjellige LYS tall for Bavaria 38 Cruiser 02-05 basert på 3 forskjellige kjøler når Bavaria verftet kun leverer 2 typer som standard!

Jeg valgte den dype varianten som er oppgitt i datablad til å være 2,00m, men under måling som jeg var tilstede på ble resultatet 2,17m. Hvor kommer så varianten på 2,00m? Finnes det noen båter denne kjølen, eller er dataene for LYS beviset hentet fra fabrikkspesifikasjonen? Normalt skal jo båten løftes opp av vannet for måling, kanskje noen ikke har tatt bryet med dette?

Kunne vært greit å få en bekreftelse fra Lunde Båt på hva som egentlig er levert av kjølvarianter.

Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 27 May 2008 den 11:45

Hei henryh,

Det er regelverk på hva som kan være lastet i båten og hvilket utstyr som kan være ombord. Før en måler båten.

Vist en har båt i ferie modus, kan den fort stikke dypere en 2 meter?

Det kan være en årsak, kanskje?

Som på 98-00 modellen er det mye rare mål også, ute å går. Så jeg har forlangt standarmålene vekk fra LYSbevise og målt båten inn på nytt.

Da først blir dette riktig.

 

 

mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
henryh View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 March 2007
Sted: Buskerud
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat henryh Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 May 2008 den 00:27

Hei Trond og takk for svar.

Skjønner at du tviler på målingen som er utført på båten min, men poenget mitt er at jeg stoler på den målingen som er utført (2,17m) og ikke helt på de som har kommet frem til kjøldybde på 2,00m.

Båten var ikke i såkalt 'feriemodus' forut for måling. Hvis denne type båt ligger hele 17 cm dypere i vannet vil badeplattformen stå under vann og kanskje ville jeg bli våt på bena inne i cockpit også? Det faktiske målepunktet var ca 1 cm ned på bunnstoffet og den hvite linjen ligger godt over (i tillegg til den blå) som er standard slik båten blir levert fra LP i Danmark.

For meg så er kjøldybden på 2,00m fortsatt et mysterium.

Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.