Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Regatta > Generelle tips og råd
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Gennaker
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Gennaker

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Bjørn J View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 12 January 2007
Sted: Nordland
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bjørn J Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Gennaker
    Postet: 09 July 2008 den 02:35

Har hatt flere tilfeller med "trøbbel" når gennakeren settes under genua. Har B39, som er LYS målt med bøyle nedenfor trinsa til gennaker fallet. I lite vind kommer strømpen for nært genua når den rulles inn, og dermed blir duken med på en runde inn i forseilet. Har kun erfart dette i lite vind, men ergelig nok å miste båtfart.

Dette kan sette seg skikkelig fast ved f.eks. vind økning. Er det andre som har erfart det samme... eventuelt gode løsninger? Alternativet er å kjøre masthead, men 1/100 økning i LYS er visstnok straffen for turen opp i masta. ISP(spinnakerfall) målet, .. i forhold til IG (høyde fortriangel) er kun 5 cm høyere i følge standardbåt og mitt eget LYS brev. Selv om jeg seiler med baugspyd, blir det lite avstand oppe i toppen.

MVH
Bjørn J
http://ladyfame.blogspot.com
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 July 2008 den 21:02

Hei,

Det du beskriver med at genakeren blir sittende fast i genoaen (forstagsrullen) har jeg opplevd uten strømpen også.

Jeg har kuttet ut rullen på forstaget for noen år siden pga dette, og gått over helt til å heise opp seil i sporet. Dette mener jeg er mye sikrere.

Tenk deg situasjonen med en halv genoa og en genaker sittende fast, i kanskje for mye vind? Jeg har opplevd dette mareritte.

 

mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.