Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > På tur > LANGTUR
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Hvem drar i år ?
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Hvem drar i år ?

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Hvem drar i år ?
    Postet: 20 February 2009 den 15:11

Hei

Vi drar på langtur i sommer, Atlanterhavsrunde.

Noen andre ?

 

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 February 2009 den 15:11

Escape.

Jepp, jeg drar 27 juli.

Men ikke ekvator ruta. Skal gjør et forsøk helt rundt.

Kommer en artikkel på seilmagasinet.no straks, om forsøket vårt om seilasen rundt

Det blir desverre ikke med "Siw Bonita" denne gangen, men neste gang kanskje?

Her er artikkelen, 23.02.09:

http://www.seilmagasinet.no:80/id/31585

http://www.t-a.no/nyheter/article65343.ece

 



Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 March 2009 den 17:51

Jeeeezzzz Trond, så det var deg jeg leste om !

Det blir en fantastisk tur, lykke til.

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 April 2009 den 09:32

Ja det blir en spennende seilas Arctic rundt.

I mellom tiden tar jeg en seiltur nå 22 april nå, fra Cayman Island, Bahamas, Bermuda, Azores og opp til Porto i Spania, 4200Nm ca 4 uker??

Ser at mange nærmest planlegger seg i hjel på utstyr og ting og tang. Til dem har jeg og si, har du en båt som er utstyrt for Skagerrak er du allerede klar for langtur. Du trenger bare litt mere mat og vann. Det er rett og slett bare komme seg i båten og seile avgårde, og bli sikker på seg selv.

God Seilas

 

mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
ARIES View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Hordaland
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat ARIES Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 April 2009 den 22:36

Det er helt rett, at en ikke trenger mer utstyr enn en seilas over skagerak. Ofte er det alderstillegg som kommer i tillegg. En god båt og godt mannskap så er det bare å legge ut. Vi har planlagt lenge, dette for å få ting til å passe sammen med økonomi og jobb. Vi fikk satt dato tidlig og har mulighet til å bygge opp båten over tid.

Ønsker der begge en riktig god tur og lykke til på ferden, Aries reiser ut den 26. juni 2010.

Per-Ørnulf Dæhli
S/Y ARIES
BERGEN
www.sy-aries.com
aries@sy-aries.com
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 June 2009 den 10:07

Hei,

Er nettopp ferdig med en dobelhanded fra Grand Cayman, Turks and Caicos Island, Azores (Horta og Ponta Delgada) og over til sørspissen til Portugal, så videre til Spania Cadiz.

Jeg mener, ikke tulle seg så langt vest som til cayman Island. Det er nesten håpløst og komme seg nordover eller østover uten og måtte krysse i 18-24 knops vind med tilhørende bølger i en uke.

J-133 vår stakk 7,5 fot dypt, den ble alt for dyp på caicos øyene for å komme inn til noen av det supre havnene der. Der var maks dybden 6-7 fot. Vi gikk på grunn så det dundret der.

Over Atlanteren var det ikke som sist jeg seilte over. Nå var det styrbord halser 69 grader, kryss til en kom inn i vindstilla som varte 5 dager. Der etter kraftige vinder masse vinddreininger opp till 90 grader og vindkastene svingte fra 12- 20 kn med minuters mellomrom. Det var svært vanskelig å sette opp seilsetting som taklet vind styrke svingingen. Og autopiloten som hadde pilot på vindvinkel klarte mange ganger ikke den store vinddreiningen som varte hele tiden.

AutoPilot satt på vanlig kurs gikk ikke.

Horta (Azorene), der ble det rene Bavaria treffet. Tempest var der og mange flere også. Det var svært hyggelig å være på Horta denne gangen.

Kan også si at på Sao Miguel øya, Ponta Delgada har det blitt en hypermoderne Marina havn, med alle fasiliteter fra i fjor av. Den var bare plaget av dønninger som kom inne i havnen på sydlige vinder.



Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 October 2009 den 08:45
Hei.

Jeg er nettopp kommet meg hjem fra en test seilas fra Norge via NorØstpassasjen til Alaska.På havene Barents, Kara,Laptev, ØstSibir, Chuckchi og Beringshavet.Seilasen brukte vi 30 døgn fra Vardø til Beringstredet, nesten non stop. Vi hadde 2 stopp som tilsvarte i tid under 1 døgn.

Det er mere is på noen av disse havene en iskartene sier.Selv satelitt kartene er ikke optimal når det gjelder hvor isen er, og om hvor mye.Havene er veldig grunne 20 til 40 meter, med mye motstrømsjø.
For dem som tenker på å seile den veien noen gang. Det er stor sjanse for at en blir innestengt i isen og kan havne i skruvis.
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.