Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Dekksutrustning
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Gennaker
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Gennaker

 Svar Svar
Forfatter
Melding
stejon View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 15 May 2006
Sted: Nordland
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat stejon Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Gennaker
    Postet: 15 May 2006 den 23:14
Hei folkens.
Er det noen som har erfaring med å seile gennaker på Bavaria 30C? Hvordan har dere i så fall gjort det med feste av seilet foran forstaget? Tips mottas med takk.

Mvh. Steinar J.
Til Toppen
haatol View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 08 March 2006
Sted: Hordaland
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat haatol Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 July 2006 den 14:32

Jeg har en Bavaria 31AC.  Gennakeren fester jeg i ankerrullen.

mvh

Haakon

Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 August 2006 den 08:52
Mulig at ting er annerledes på 31AC og 30C, men på min 42C er jeg sterkt frårådet å feste genaker i anker rulle. Grunnen til det er at besl*get ikke er festet til skroget, men til dekket. Festene til anker rullen vil kunne bli revet ut av dekket. Løsningen Lunde anbefaler er et baugspyd som festet i to punkter på dekk, med et mothold som går fra borde til bordet i det fremste festet. Oppover-kraften skal tas opp av et stag fra ytterst på peken ned til skarpen.
mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Bjørn View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Vestfold
Points: 319
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bjørn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 07 August 2006 den 21:46
Det er store krefter i nedhalet ved bruk av gennaker.  Jeg har gennakerpeke, og det øyet som nedhalet skal festes i blir bøyd ved vind på 5-7 m/s!  Øyet er i syrefast stål, 6 mm.  Det er ikke sikkert ankerrullen kan ta opp denne belastningen.
mvh
Bjørn
S/Y LUNA
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 August 2006 den 12:49

At det er mye krefter i genaker nedhalet kan jeg skrive under på. Les bare her:

Jeg har montert en genakerpeke levert fra Lunde. Den har jeg allerede hatt til utretting to ganger. Monterte det forreste feste kun med gjennomgående skruer og et mothold under i 20mm finer som gikk helt fra bordet til bordet. Skruene ble revet tvers gjennom fineren, men heldigvis ble ingenting annet skadet.

Andre gangen monterte jeg en 12mm bolt i skarpen. Herfra strakk jeg et spectra tau som ble festet i underkant ytterst på peken. Spectra skal ikke strekke seg, men det stemmer ikke helt (kanskje det strekker seg bare når det er nytt ?) Peken bøyde seg på nytt, og skruene i det forreste festet ble igjen dratt gjennom finerplaten.

Nå har jeg byttet ut spectra'en med en syrefast kjetting og strekkfisk, men utrolig nok har også den strukket seg slik at jeg måtte stramme inn litt på strekkfisken.

Har bedt Lunde om et tilbud på en slik fast platform med solid stag ned i skarpen. Da slipper jeg også problemet med å løfte ankeret rundt kjettingen da det vil bli liggende på platformen foran staget.

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Bjørn View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Vestfold
Points: 319
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bjørn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 August 2006 den 22:09
Kan legge til at det er genakerpeke/baugspryd fra Båtsystem jeg har montert.  Den har et sold stag som festes i baugen med gjennomgående bolter.
mvh
Bjørn
S/Y LUNA
Til Toppen
Morten Christen View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 23 November 2005
Sted: Oslo
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Morten Christen Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 August 2006 den 14:39

Jeg har en 35 Match, og den leveres med orginal innfesting for genaker. Denne er etter min mening ikke sterk nok. Derfor har jeg forsterket med syrefast 5 mm stålplate under dekk som gjen er forankret med strekkfisk ned i forstags innfestingen. Dette sammen med genaker baugspyd-kit med innfestinger etc fra Selden holder. Min peker 132 cm ut foran forstaget, og jeg bruker ikke vater stag. På en båt-vekt på 5,9 tonn garanterer selden for 144 cm. Det er oppgitt en egen utregning for dette: http://www.seldenmast.com/ sjekk selv i forhold til båtvekt. Pass også på lengden som i LYS regel ikke skal overstige 0,33 av J-målet.

Jeg har brukt genakeren i opptil 14 m/s og riktignok får du såpass løft at genakerbaugspydet står som en banan. Men dette går tilbake når presset blir borte.

Espen Kamperhaug i Elvstrøm sobstad solgte meg dette genaker baugspyd fra selden på kampanjetilbud.

Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 24 April 2017 den 23:14
Hallo.

Jeg har lyst å montere baugspyd på min B37 Cruiser. Jeg sjekka nede i ankerluken forrest i båten og der ser jeg at påfyllingskanalen er støpt fast på innsiden av skråget helt framme i baugen.

Hva gjør dere når dere fester staget fra baugspydet og ned til baugen på båten?

(Beklager mangel på faguttrykk, håper dere skjønner hva jeg mener)

Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.