Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Instrumenter og elektronikk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Tæring på kjøl
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Tæring på kjøl

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Andre View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 15 September 2011
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Andre Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Tæring på kjøl
    Postet: 07 December 2011 den 23:45
Hei

Har kjøpt en bavaria 38, hvor jeg oppdaget at kjølen var full av rust og mange små hull, frem siden av kjølen ser helt taggete ut da jernet faktisk har tæret bort. Har bare ligget på landstrøm 2 netter siden jeg kjøpte båten. Propellen er nesten tæret helt bort, tynn som papir, men sinken mellom propell og drev var nesten like fin.

Noen som kan fortelle noe om hvor jeg skal begynne å feilsøke.?. Er det tæring fra egen båt eller kan det kommet av plassen båten har ligget på, vet det lå en stålbåt ved siden av som lå konstant på landstrøm. Noen ndre som har opplevd lignende.

Vurderer sterk å montere skilletrafo, men hvis det er fra egen båt så må det vel være noe feil på landstrømanlegget levert av bavaria. Båten er en 2003 mod

Mvh Andre.

(Skal se om jeg klarer å laste opp noen bilder)
Andre

S/Y Fjorddis
Bavaria 38 AC 2003 mod
Til Toppen
Andre View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 15 September 2011
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Andre Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 December 2011 den 00:38
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151017404780076.769565.895485075&type=1&l=71bf7c1023

link til bilder
Andre

S/Y Fjorddis
Bavaria 38 AC 2003 mod
Til Toppen
Aquila View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 September 2006
Sted: Aust Agder
Points: 229
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Aquila Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 December 2011 den 17:10
Kan høres ut som sinken ikke har kontakt med drevet. Du sier ikke noe om sink på propellen. Det høres ut som et landstrøm problem, slik du beskriver kjølen din. Jeg vil tro flere båter har samme problem.
Hilsen
Steinar Olsen
Til Toppen
Bavaria36AC View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 March 2009
Sted: Østfold
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bavaria36AC Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 27 December 2011 den 17:30
det at sinken er like fin etter en sesong på vannet er et lite varsko! da fungerer ikke sinken som den skal! enten så er det noe billig-sink! eller så er det ikke kontakt som det er nevnt! sjekk at alle tilkoblinger (jording) er skikkelig kontakt i. borr og gjeng inn en ekstra sink på kjølen, det gjorde jeg og hadde stor effekt! sinken var nesten borte etter en sesong og det tyder på at sinken reagerer og beskytter metall som det skal.

Jeg vil også anbefale og få en autorisert elektriker til å se over el-anlegget i båten og måle! pluss at jeg ville også sjekket ALLE sjøvannsinntak i hele båten.

En bekjent hadde byttet alle skroggjennomføringer og etter 3mnd på sjøen men derav masse landstrøm, så begynte det og dryppe inn vann i septikktømminga, hele gjennomføringen var løs og tære opp. båten ble satt på land og allt el ble lagt om på nytt og nye sink opplegg i hele båten, etter det så har båten ikke hatt noe problem på 4 år. sinkene blir borte men da ser man at di fungerer! han bytta aldri sink før og var så fornøyd med at sinkene så like fine ut etter en sesong!

kan være skummelt det der, og det er så vankelig for det er ingen heelt fasitsvar heller!

men lykke til :)
2003 Bavaria 36 AC
Til Toppen
Andre View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 15 September 2011
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Andre Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 December 2011 den 17:48
Tusen takk for svar, i min båt ser jeg det går en minus fra landstrømanlegget ned til motorblokka er dette rett? Har også en minus til en kjølbolt men vet ikke helt hvor den kommer fra. Tenker jeg skal følge alle ledninger å se om alt er helt og ok.


Har desverre ikke noen god teging på hvordan landstrømsanlegget i bavarian er lagt opp,derfor disse spørmål.
Andre

S/Y Fjorddis
Bavaria 38 AC 2003 mod
Til Toppen
Aquila View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 September 2006
Sted: Aust Agder
Points: 229
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Aquila Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 December 2011 den 20:12
Er dreve ditt like mye angrepet som propell og kjøl? Da er det ikke lenge igjen til det er helt ødelagt. De må får noen med kunnskap om dette til å hjelpe deg, før skadene blir for store. Som det er nevnt tidligere, sjekk skrog gjennomføringene også.
Hilsen
Steinar Olsen
Til Toppen
Andre View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 15 September 2011
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Andre Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 31 December 2011 den 01:04
Ja drevet er også angrepet, men langt fra så mye som kjøl og propell. Drevet er ganske nytt.
Skal ha nye skroggjennomføringer før den går på vannet ja. Vil en skille trafo ta bort mine problemer tro??

Vil bare finne ut hvordan jeg skal gå frem for å finne problemet. Kan det gså være fra 12 v anlegget?

Opplags mannen sa han ikke hadde sett så store tæringr på kjøl og propell noen gang, så har nok en stor lekkakje et sted.
Andre

S/Y Fjorddis
Bavaria 38 AC 2003 mod
Til Toppen
Andre View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 15 September 2011
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Andre Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 31 December 2011 den 11:22
Ser på motoren min at det den delen som seildrevet er festet på står det et skilt med ingen jording. Rett nedenfor er det en skrue som alt er jordet i. Kan det være noe feil der, kan ko flytte all jording lengre frem på motoren.
Andre

S/Y Fjorddis
Bavaria 38 AC 2003 mod
Til Toppen
OJJA 3 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 27 July 2009
Sted: Østfold
Points: 30
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat OJJA 3 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 January 2012 den 11:50
Bør ikke være jording på noen deler som går til drevet.
Heller ingen jording til gjennomføringer, det fører til tæring de luxe-
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.