Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Bunnbehandling
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Heise vannlinja på en 33 cruiser
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Heise vannlinja på en 33 cruiser

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Tommy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 December 2010
Sted: Fredrikstad
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Tommy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Heise vannlinja på en 33 cruiser
    Postet: 19 August 2012 den 19:48
Heisan
Har en bav. 33 hvor vannlinja er helt på tr.....!
Skal ved opptak nå få heiset vannlinja. MEN... når jeg nå heiser så mye som trengs i bakkant, forsvinner "snobbelinja" (den mørke blå like over bunnstoffet) nesten helt frem til baugen.

I bakkant kommer bunnstoffet til å ligge et lite stykke over "snobbelinja", i baugen ligger dette helt perfekt. Dvs synlig en to til tre cm bunnstoff. så et smalt hvitt parti og så kommer "snobbelinja".
Så da kan dere tenke der hvordan dette blir seende ut når man trekker en linje mellom disse punktene!!!

Så her må en ny "snobberand" males. Vet at Jotun har et produkt som er veldig bra til dette.
MEN på et parti må deler den gamle "snobbelinja" fjernes for å få et hvitt felt ned mot bunnstoffet.

Er det noe her som vet om den orginal "snobberand" er lakkert utenpå gelcoat eller er den støpt inn????

Tar veldig gjerne mot tips på hvordan denne jobben kan gjørs best mulig!!
Hilsen Tommy
s/y UT-sia
HVALER
Til Toppen
HAVTOR View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 08 March 2006
Sted: Østfold
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat HAVTOR Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 August 2012 den 21:38
Hei
Så langt jeg vet er det sånn på alle bav33.også på min.
De er baktunge og at vannlinja kansje er noe feil lagt opp.
Du skal ikke lage noe ny snobberand,det blir ikke noe bra.
det enkleste du kan gjøre er å legge noe vekt langt forut.
Det skal liksom ikke gjøres,men mange baver har vanntank framme,så litt vekt gjør ikke så mye.
Jeg har ankerspill i baugen med 80m. 8mm kjetting og når du får vekt så langt foran så hjelper det mye.
Så legger du nytt bunnstoff ca 10mm fra den blå snobberanda rundt hele.
Sånn har ihvertfall jeg gjort det,og det fungerer.
Til Toppen
Tommy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 December 2010
Sted: Fredrikstad
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Tommy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 August 2012 den 22:47
Heisan
Takker så mye for tilbakemelding.
Med 80m kjetting foran og 10 mm klaring fra "snobberanda"ned til bunnstoffet, ligger da bunnstoffet i eller rett over vannskorpen da???
Hilsen Tommy
s/y UT-sia
HVALER
Til Toppen
HAVTOR View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 08 March 2006
Sted: Østfold
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat HAVTOR Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 August 2012 den 22:15
Det er vel 10 cm med stoff over vannet forut,men sånn må det bli.Ved å gå opp med bunnstoffet,så slipper du groe rundt hele.Spesielt akter under ved roret samtidig som du legger vekt forut.Uten dette så vil du ligge med hode nedover i forkabinen.(meget ubehagelig)Lunde sa i sin tid at det bare var kosmetisk,men båten er baktung.Det er vel malt opp før første båt var prøvesatt på vann.
Til Toppen
Tommy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 December 2010
Sted: Fredrikstad
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Tommy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 August 2012 den 23:29
Problemet mitt er jo at det er at det er ca 10 cm opp til snobberanda i forkant. I bakkant ligger faktisk neste hele snobberanda ned i vannet og og da hjelper det jo ikke å gå nesten opp til snobberanda!?
Hilsen Tommy
s/y UT-sia
HVALER
Til Toppen
HAVTOR View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 08 March 2006
Sted: Østfold
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat HAVTOR Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 22 August 2012 den 21:22
Det er som jeg sier,legg vekt foran så heves båten akter.
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.