Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Regatta > Tall og nummer
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Ny NOR rating, hvordan er erfaringene
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Ny NOR rating, hvordan er erfaringene

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Bernt View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd
Avatar

Medlem siden: 29 November 2005
Sted: Nordland
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bernt Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Ny NOR rating, hvordan er erfaringene
    Postet: 23 September 2013 den 21:27
Før denne sesongen fikk vi nytt ratingsystem for seilaser i Norge. LYS-tallet ble NOR-rating. For min båt en Bavaria 33 Cr 2005 betyde dette et betydelig hopp i rating. Før hadde vi 1,14 med spinnaker og nå har vi 0,920 som tilsvarer ca 1,17. Ratingen sies å være regna ut på en gjennomsnittlig vind på 8 m/s. Noe vi sjelden har når vi seiler våre tirsdagsseilaser her i Bodø. Den høye ratinga kan ha med ei forholdsvis lang vannlinje som på 8 s/m ville gjort betydelig utslag fordi en da kan nærme seg båtfarten, men når det ikke blåser så mye straffes en hardt. Jeg har i år særlig konkurert med en Scanmar 345, denne hadde LYS 1,17 og nå har den rating 0,911 som tilsvarer mindre enn 1,16 LYS. Jeg opplever at vi på god vind seiler ganske likt, men med lite vind seiler de fra oss.
Hva er andres erfaringer med NORrating?
Bernt
Til Toppen
Bernt View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd
Avatar

Medlem siden: 29 November 2005
Sted: Nordland
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bernt Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 30 October 2013 den 06:56
Er det ingen som har noen erfaring å dele?
Bernt
Til Toppen
Cox! View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 22 November 2005
Sted: Akershus
Points: 183
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Cox! Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 November 2013 den 22:20
Mange Bavaria båter fikk høyere rating når det gikk over til nytt målesystem. Mitt inntrykk er at Bav ofte har ligget lavt i LYS, det var et system delvis basert på empiri og med mange turseilere ble LYStallet deretter. Norrating er basert på ORC Club, og OSN tallet som framkommer på ORC beviset. (Alle båter i Norrating har også et ORC brev, lag en bruker på data.orc.org og søk etter båtnavn).

Mht vind (sitat fra norlys.org):

NORLYS vil bruke et tall, nemlig OSN i som står på ORC-målebrev i dag. Tallet er basert på vind fra 8-16 knop under seks forskjellige vindforhold.
Vektingen er 8 knop 25%, 12 knop 50% og 16 knop 25%, Det er lagt vekt på kryss(40%) og lens(40%) i mindre vind, mer vekt på slør og seiling på rommere kurser i høyere vindhastigheter.
Mvh Cox
NOR 14788 - Storefri
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.