Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Spørsmål i forbindelse med rorlagerbytte.
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Spørsmål i forbindelse med rorlagerbytte.

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Bavaria36AC View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 March 2009
Sted: Østfold
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bavaria36AC Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Spørsmål i forbindelse med rorlagerbytte.
    Postet: 11 May 2014 den 10:51
Hei,

Har nå byttet rorlager.Og har noen spm

Har strammet med stor rørtang endel. virket ikke som det ble "skikkelig" stramt før jeg løsnet litt igjen. kjente kanskje på rattet at det ble litt tyngre. har nå litt slakk sideveis i roret.
Lagrene er jo kona. Skal jeg bare stramme enda mer til det går skikkelig tregt? også slippe opp.

Det ligger 3 nylonforinger under strammemutteren, er dette riktig?

Er det noen steder hvor man får kjøpt en sann nøkkel til å stramme rormutteren?
2003 Bavaria 36 AC
Til Toppen
gupe View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 24 December 2006
Sted: Nordland
Points: 56
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat gupe Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 11 May 2014 den 15:15
På min Bavaria 44 AC 2002 modell skifta jeg rorlager i 2007.Disse besto av en rund plastkule med hull gjennom og altså ingen koning.Hos meg ligger det tre nylonforinger mellom roret og rorhylsa, og en under muttra.Å overdrive stramminga av muttra hos meg gjør bare at roret går tregere og har ingen innflytelse på slakk sideveis.
Til Toppen
Stor Stas View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 29 November 2007
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Stor Stas Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 May 2014 den 00:28
Hei,

Hvis du har byttet til originale glidelager, er det normalt med litt slakk sideveis. Tør ikke si noe eksakt om antall mm, men det er ihvertfall merkbart. Lagrene trekker vann over tid, "trutner" så å si, og slarken blir da mindre.

På min B39CR 2007 er det èn tykk (1 cm?) nylonskive mellom ror og hylse, samt to tynnere skiver under strammemutteren. Som gupe sier, har de ingen innflytelse på slakk sideveis.

Hvis du har noen mulighet til å løfte på roret, enten fra undersiden eller ved å ta i rorstammen i "styrerommet", så kan du prøve å sjekke den vertikale slakken. Det skal ikke være helt tight, da sliter du bare på nylonskivene, og det blir litt slakk om ikke lenge uansett.

Vet dessverre ikke noe om verktøyet.
Til Toppen
Bavaria36AC View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 March 2009
Sted: Østfold
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bavaria36AC Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 May 2014 den 16:02
Det er bestilt nålelager fra Lunde båt.
Til Toppen
Finn Thon View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 02 May 2006
Sted: Akershus
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Finn Thon Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 May 2014 den 15:35
Hei B36 AC
Lager du en liten "how to" når du er ferdig byttet og alt virker igjen ?
Tror jeg begynner å nærme meg rorlagerbytte på min B36 fra 2004. Hadde jo vært fint å slippe å finne opp alle tabbene selv for en gangs skyld.
I så fall - takker !
Til Toppen
Bavaria36AC View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 March 2009
Sted: Østfold
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bavaria36AC Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 May 2014 den 20:40
Hei Finn Thon.

Dette er en veldig lett jobb! Båten ligger på land nå for vår klargjøring og jeg brukte ca 2 timer på hele jobben! vi var 2 pers. Kan ikke si vi stresset så mye :)

1. Løsne brakett til autopilot som sitter på roraksel.
2. Løsne Svingkrans: Først løsnet vi opp den ene siden på vaieren som går til rattet. (kun løsne, ikke ta av). Kransen sitter med en brakett på ene siden som sitter med 2 set-skruer inn i rorakselen. Løsn disse,så kan du løsne hele braketten. Den sitter med 4 skruer. Vi brukte 2 stropper og hang opp svingkransen slik at den hang ca der den skal være hele tiden.
3. Løsn så den øvre slangeklemmen på gummihylsa som sitter på rørhylsa.
4. Dermed kan du løsne rormutteren. mens du løsner denne så vil du se at akselen går nedover. En bør stå under å løfte opp roret mens mutteren skrus av for så og senke roret.
5. Når du har fått ned roret vil du se opp i hylsa at det er et spor ene veien i hullet som nylonforingen sitter i og må vippes på høykant for og få ned. Dette ser du veldig lett når du har nye lagret i hånden :) Det samme på øvre rorlager,
Så er det bare og sette i nye lagrer og gjøre alt i motsatt vei :) En person bør ligge inne bak i båten og tre rorakselen riktig opp igjen.

Smør gjerne litt vannfast fett utvedig på lagrene, ikke innvendig ifølge Lunde Båt.

Lunde Båt sa også at både ror og foringer kunne sitte skikkelig slit at vi måtte bruke slegge for og slå ned roret og skjære opp foringene.
Dette var ikke nødvendig for oss. Allt gikk veldig lett!

Beklager litt kronglette skrevetet men det gikk litt fort og er ikke verdensmester i norsk :)

Håper det var litt til hjelp og fyr løs igjen om du lurer på noe men jobben.!
2003 Bavaria 36 AC
Til Toppen
Bavaria36AC View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 March 2009
Sted: Østfold
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bavaria36AC Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 May 2014 den 20:42
Obs, de 2 settskruene sitter på selve svingkransen mener jeg. IKKE på braketten til :) 2 umbrako skruer,
2003 Bavaria 36 AC
Til Toppen
TommyR View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 August 2013
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat TommyR Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 August 2014 den 13:09
Klarte du å få av roret når du lå i krybba, eller måtte du henge i stropper?
Til Toppen
Bavaria36AC View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 14 March 2009
Sted: Østfold
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bavaria36AC Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 August 2014 den 13:24
Jeg tok den mens jeg lå på hengeren. Men jeg fikk rygga hengeren litt tilbake der den lå. Det var en skråning bak. Pluss at båten lå litt dremtumg på hengeren.
Du er avhengig av å få gravd med litt eller som jeg gjorde eller bli løftet.
2003 Bavaria 36 AC
Til Toppen
TommyR View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 August 2013
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat TommyR Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 August 2014 den 13:33
OK, takk for kjapt svar :)
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.