Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Rattet, småsteiner som ligger inni.
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Rattet, småsteiner som ligger inni.

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Kim View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 October 2013
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Kim Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Rattet, småsteiner som ligger inni.
    Postet: 03 October 2014 den 13:48
Dagens luksusproblem, men liker fullstendig ro ved seiling i lite vind.

Rattet har småsteiner som ruller i bunn av rattet når jeg svinger.

Rattet mitt er skinntrukket, stengene er sveiset på og har kun utløp mot midten, hvordan få disse småsteinene ut? Klarte å få ut ên av de 3-4 som ligger inni.
Jeg står og rister meg ihjel på brygga med rattet løst, det ser ikke bra ut på avstand :) Og jeg har ikke nok tålmodighet...

Er det noen som har en smart løsning på dette?
Til Toppen
Bildøy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 22 May 2017
Sted: Oslo
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bildøy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 August 2017 den 12:04
Litt lim inni hullet for så å få steinene til å land på den burde løse problemet?

Evt kan syre løse opp stein. Men det er vel heller småbiter av metall enn stein?

Redigert av Bildøy - 08 August 2017 den 12:05
Bavaria 350 -94
Til Toppen
Kim View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 October 2013
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Kim Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 August 2017 den 22:47
Hei, ventet lenge på svar her :)

Jeg har løst det. Jeg driver å skriver en fremgangsmåte på dette nå som havner på nettstedet https://breddegrad.no/category/prosjektartikler/
Jeg skriver om dette pga at dette kan være farlig på båtene, og det er vanskelig å se om det er noe feil da man må skru fra hverandre ratt-delene.
Kort oppsummert;
Min sveiser-venn mener det er rustperler fra dårlig sveising av stengene ut til rattet. Han mente at rattet var sveiset for vanlig stål, og det er ikke til å unngå at det ruster og sveiseperlene faller av etterhvert. Vi sveiset nye fester med TIG, og smurte godt på med syrefast fett for å holde mest mulig maritimt miljø unna.

-Kim

Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.