Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Bavaria modeller > Bavaria modeller - 30' eller 50' - Cruiser eller Vision?
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Bavaria 41 Exclusive
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Bavaria 41 Exclusive

 Svar Svar
Forfatter
Melding
bassmann View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 05 March 2015
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bassmann Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Bavaria 41 Exclusive
    Postet: 05 March 2015 den 07:33
Hei!
Vi er en motorbåtfamilie som vurderer sterkt å konvertere til seil! Vurderer en Bavaria 41 Exclusive fra -95, og lurer på om det er noen her inne med erfaringer/relevante innspill om denne båttypen? Tar gjerne imot alle meninger, så lenge de er seriøse. 😊
Til Toppen
Vindøyet View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 February 2015
Sted: Vestfold
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vindøyet Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 March 2015 den 20:29
Hei!
HVis det er den som ligger på Finn.no så lå den til salgs i store deler av fjoråret også uten å blir solgt. På slutten av 90-årene la Bavaria om store deler av produksjonslinjen sin. Denne ser nok ut som av de siste håndlagde. Senere kommer mer støpte innerlinere og et mer moderne design. Du skal et stykke opp på midten av 2000-tallet før Bavaria trakk dette for langt og ble typiske "billigbåter".
Jeg har ikke sett spesifikt denne båten, men generelt bør du styre unna eldre teakdekk, spesielt hvis de er skrudd. Det ligger et par andre Bavariaer på Finn.no som du bør kikke på også: en 38H fra 1998 og en 40AC fra 2001. De to sistnevnte er i praksis samme båt og etter min vurdering bedre alternativ (og pris) enn den du nevner.
Til Toppen
bassmann View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 05 March 2015
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bassmann Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 March 2015 den 23:31
Mange takk for nyttig svar! Ja jeg har sett på disse båtene på finn.no, og med dine innspill tatt i betraktning vil også jeg tro at spesielt 2001 40AC er et bedre kjøp. Jeg har sett noen båter med tørkeskap på bad, finnes dette i disse båtene? Er det noe spesielt jeg bør se etter på disse båtene ved inspisering/spørre selger om? Er som sagt ikke erfaren med denne typen båt. 😊
Til Toppen
Vindøyet View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 February 2015
Sted: Vestfold
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vindøyet Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 March 2015 den 09:20
Først jeg gratulere deg med beslutningen om å gå over fra motorbåt til seilbåt. Nå blir gleden av å være på sjøen det "å være underveis", og ikke det med å komme frem. Selv konverterte jeg for 4 år siden etter 20 år med motorbåt.
Når du har to bad så bruker du det ene til å tørke klær i. Det fungerer helt utmerket for meg, så da har du løsning på det. Det blir også mer luftig enn et trangt skap.
Du sier ikke noe om seilerfaring, men som moderat nybegynner er rigging og trimming av nevnte Bavaria meget lett, samt at den også er god nok for de som vil avansere. Bavaria fra +/-2000 seiler relativt godt og 38-foteren er kanskje noe av det beste de har laget. De er også letthåndterlige og greier seg med lite mannskap. Selv seiler jeg min B38H ofte alene på ettermiddagsturer.
Hvis du har mulighet, så velg en med oppgradert motor. Standard motor på 29 hk kan bli litt lite. VP 40 hk er helt ok.
Når det gjelder seil så er det en fordel desto nyere de er. Original Dacron X-cut har levetid 7 - 10 år. Cruising laminat 12 - 15 år. Membranseil er litt "overkill". Ellers er det smak og behag om man velger standard eller rullestorseil.
Bavaria har sammenlignet med andre produsenter en meget god gelcoat. Den er lett å polere og blir veldig blank. Importøren har også god tilgang på reservedeler.
Ønsker deg lykke til i jakten på ny båt.
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.