Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Seil og rigg
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Nytt storseil
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Nytt storseil

 Svar Svar Side  <12
Forfatter
Melding
Farside View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 22 February 2009
Sted: Lørenskog
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Farside Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 July 2016 den 21:13
Jeg har rodkick, og trekker bommen ned i enden (nokken). Fra cockpit. Hvis du ikke har rodkick, men bomløfter (dirk), så må du nok frem til masten. Hvis du altså ønsker å heve bommen når du ikke seiler. Det siste. Du sier høres riktig ut.
Farside

Bavaria 36AC 2004
Til Toppen
Farside View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 22 February 2009
Sted: Lørenskog
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Farside Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 July 2016 den 21:25
Det er vel bare å ta en tommestokk og måle det gamle tauet. Evt legge på litt feilmargin så det ikke blir for kort.
Farside

Bavaria 36AC 2004
Til Toppen
Vindøyet View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 February 2015
Sted: Vestfold
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vindøyet Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 30 July 2016 den 12:26
Hei!

Her var det flere spørsmål som jeg vil besvare.
Seilnummeret følger båten. Du må registrere det over på deg. Se veiledning på http://www.norlys.org. Dumt hvis du ikke bestilte seil med nummer. Seilnummer er et krav hvis du skal seile regatta, ellers trenger du det ikke.

Du skriver det ikke, men jeg leser mellom linjene at du har rullestorseil. Og nå med stående spiler. Hvis du har en standard Seldenmast fra slutten av 90-tallet eller nyere burde ikke det være noe problem. Husk at seilet skal stå litt mot babord når du ruller det inn. Kan lurt å holde ingen litt på uthalertauet så seilet ikke blafrer så mye. Det sliter minst på seilet. Når du ruller det ut kan de være greit å hjelpe til litt med rulla hvis det går tregt.

Med å "løfte bommen" menes i å stramme bomløfteren i akterkant eller slippe opp kicken hvis du har rodkick. Da løftes bommen i akterkant.

Tauet til rulla skal være et endless dyneema. Dette må gjøres på båten. Her er video på hvordan: https://www.youtube.com/watch?v=vGtJh4lEE90
Det finnes flere filmer å velge mellom.
Jeg har ca 2 m "løkke" etter avlasteren. Du må kunne ha det minst 4 runder rundt vinsjen. Husk å kjøpe nok til skjøten.

Lykke til!
Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 30 July 2016 den 18:20
Takk for info:)

Jeg har en 2000 modell 37 Cruiser. Jeg har ikke rodkick.

Jeg bestilte seilet med seilnummer, så da er jeg klar for regatta etterhvert:)



Jeg har vært ute å seilt i dag, å seilet gikk fint helt inn og ut igjen uten noen problemer i dag. Så da var det nok bare nybegynnerfeil. Jeg ruller seilet inn til den første spilen, så stopper jeg opp å sjekker om denne ligger helt parallelt med masten. Så holder jeg uthalertauet passe stramt så ikke seilet blir slakt, men ikke så mye at det påvirker vinkelen på seilet (at det drar seg nedover og blir skjevt rullet på).

Det er tauet som jeg drar seiet ut med som er helt gåent, å i dag sleit "strømpen" helt av. Så dette må jeg bestille nytt med en gang. Jeg målte det til å være et 12 mm tau på ca 14 meter om jeg ikke husker helt feil. Men det vil si at jeg må bestille et på 40 meter og klippe av til riktig lengde. Jeg ser at de tauene med sjakkel i enden har faste lengder.

Ser også at tauet som holder oppe genoaen er litt slitt, slik at låsen ikke klarer å låse tauet. Tauet er helt glatt der det skal låses.

Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 30 July 2016 den 18:32
Bilder fra nytt og gammelt seil, og problemet som oppstod.

https://www.dropbox.com/sc/d3jckqzb5l3sghi/AABRrJNeTJgP6OWtPEpK4iB8a
Til Toppen
Vindøyet View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 February 2015
Sted: Vestfold
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vindøyet Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 31 July 2016 den 07:45
Hmmm. Det var merkelig krøll øverst. Det virker som spilene er veldig myke. Mine er dønn stive og kan ikke bøye seg slik. Er du sikker på at du har satt inn spilene riktig vei?
Den stiveste delen skal øverst. Hos meg er de 2 øverste meterene av karbonfiber (Elvstrøm Epex technorra seil)
Til Toppen
Siduc View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 June 2016
Sted: Ålesund
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Siduc Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 August 2016 den 06:32
Spilene er av glassfiber, å samme dim hele veien. Så de er stive. Men seilet har nok vært rullet inn litt feil, derfor det ble krøll på seilet. Nå har jeg vært ute å seilet noen ganger, å jeg har ikke problem lenger:)

Nå trenger jeg bare mere vind;)
Til Toppen
spk View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 03 June 2013
Sted: Stavanger
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat spk Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 31 July 2017 den 16:07
Publisert første gang av Siduc Siduc skrev:



Det er tauet som jeg drar seiet ut med som er helt gåent, å i dag sleit "strømpen" helt av. Så dette må jeg bestille nytt med en gang. Jeg målte det til å være et 12 mm tau på ca 14 meter om jeg ikke husker helt feil. Men det vil si at jeg må bestille et på 40 meter og klippe av til riktig lengde. Jeg ser at de tauene med sjakkel i enden har faste lengder.



Uthaler tauet er 12 mm på min CR 37 2007 modell og det er sannsynlig at du har samme dimensjon. Normalt kjøpes denne type tauverk i løpemeter, du kjøper så langt tau du har behov for. Vanlig Robline fungerer fint og selges til 40-60 kr pr meter.

Hvis tauverket er skittent og stivt (men ikke veldig slitt) går det fint å vaske det i maskin på 40-50 grader gjerne med forvask. Blir rent og mykt igjen. Enkel måte å spare penger på :) (gjelder ikke uthalet ditt som er røket..)

Det er også viktig å smøre rullesystemet hvert år for at det skal være så lite motstand i mekanikken som mulig. Det er smørepunkter nede ved bommen og på svivelen som kommer ned når du tar ned storseilet. Les Selden sin bruksanvisning, søk den evt opp på nett "Selden furling systems"..
Til Toppen
Jon Ivar View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 01 February 2016
Sted: Trondheim
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Jon Ivar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 February 2018 den 08:27
Er gang med å bestille seil til Bavaria cruiset 31.Har fått tilbud om carbonseil fra UK sail som var rimeligere enn triradiale seil fra Elvstrøm.   Ble du fornøyd med seilene fra UK sail?
Til Toppen
 Svar Svar Side  <12
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.