Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Motor
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Erfaringer med VP MD2030
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Erfaringer med VP MD2030

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Christina View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 31 December 2016
Sted: Melhus
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christina Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Erfaringer med VP MD2030
    Postet: 31 December 2016 den 14:07
Har nå hatt min første seilbåt et år nå og har gjort meg noen erfaringer omkring vedlikehold av md 2030. Det bør bemerkes at jeg til daglig kjører store maskiner som løypemaskiner,anleggsmaskiner osv , så jeg er ikke helt ukjend med motorvedlikehold og sjekk av motorer.
Endel av konklusjonene jeg har kommet til er etter jeg har skiftet belg på seildrevet og gjorde nyttige observasjoner.
1. Kjøling .Min motor har aldri vist noen tegn på å gå for varm , har kun sett hvit røyk av eksos ved kaldt vær +5 og nedover. God gjennomstrømming. Men etter å ha spylt gjennom vanninntak vrang vei økte vannmengden endel. Men ettter å ha skiftet belg og fikk se blåskjellfarmen i kjølekanalen mellom drev og gir ble jeg sjokkert.
Bør stakes hver høst samt brukes systemrens.Stakk fra motorsida.
Neste oppdagelse kom når jeg tok av eksosbendet. Nesten helt tett av rust som gikk inn i manifold og port til bakre sylinder.Rart at motoren har gått så fint som den har gjort,da det har måttet være betydelig motstand ut fra motor.
Nytt bend kjøpt , manifold og eksosport renset for rust.
Bør vurdere å rense dette hvert 4-5 år. samt spraye fullt med wd40 hver høst.
Mulig man bør stenge kjøleinntak før man stopper motor , slik at eksosen de siste sekunder får blåse ren bend for saltvann.
Hvis man gjør dette ,samt kjører systemrens på ferskvannsiden og renser varmeveksler,og vasker rent kjølevannsfilter er jeg sikker på at man kan ha en slik motor nærmest evig. Min er nå 19 år ,bruker ikke mer en 1dl olje mellom skiftene (100t) og jeg er sikker på at siste eier ikke tok seg godt av motoren.
Til Toppen
blueline View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 09 March 2006
Sted: Oslo
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat blueline Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 January 2017 den 20:39
Er nok litt skeptisk til å skru igjen sjøvannsinntaket før stans da impeller kan ta skade. Kjølingen på disse motorene er nok godt dimensjonert i vårt kalde klima. De skal jo også funke på båter i langt varmere klima. Jeg har for vane å ta en kikk over ripa av og til for å sjekke vannstrømmen fra eksosen. Det jeg savner på min D1-30 er kjølevannstemperaturen (motortempen) da den tidlig vil gi signaler om noe er i ferd med å gro igjen. Da kan man kjøre en rens når man ser at arbeidstempen har steget. Det er litt sent når temperaturalarmen går. Ellers så slapper jeg litt mer av i forhold til motor når jeg har seilbåt da jeg vet at jeg alltid kan seile meg i le for å utbedre. Med motorbåt har man ikke den luksusen.
Til Toppen
SEF View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 20 August 2007
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat SEF Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 10 January 2017 den 19:02
Jeg har hatt to båter med D2-55 og har erfart at kjølvannsinntaket i drevet gror igjen med blåskjell. Holdt på med staking og spyling.Fikk montert et separat kjølevannsinntak utenom drevet for noen år siden (enkel sak å gjøre) og problemet er borte. Kjenner mange som har gjort det samme.

Jeg ble interessert i det du skrev om rust i eksosbend/manifold. Høres ikke så bra ut og er åpenbart lurt å sjekke.
Svenn Erik Forsstrøm
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.