Erfaringer med VP MD2030 |
Svar |
Forfatter | |
Christina
Medlem Medlem siden: 31 December 2016 Sted: Melhus Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
Postet: 31 December 2016 den 14:07 |
Har nå hatt min første seilbåt et år nå og har gjort meg noen erfaringer omkring vedlikehold av md 2030. Det bør bemerkes at jeg til daglig kjører store maskiner som løypemaskiner,anleggsmaskiner osv , så jeg er ikke helt ukjend med motorvedlikehold og sjekk av motorer.
Endel av konklusjonene jeg har kommet til er etter jeg har skiftet belg på seildrevet og gjorde nyttige observasjoner. 1. Kjøling .Min motor har aldri vist noen tegn på å gå for varm , har kun sett hvit røyk av eksos ved kaldt vær +5 og nedover. God gjennomstrømming. Men etter å ha spylt gjennom vanninntak vrang vei økte vannmengden endel. Men ettter å ha skiftet belg og fikk se blåskjellfarmen i kjølekanalen mellom drev og gir ble jeg sjokkert. Bør stakes hver høst samt brukes systemrens.Stakk fra motorsida. Neste oppdagelse kom når jeg tok av eksosbendet. Nesten helt tett av rust som gikk inn i manifold og port til bakre sylinder.Rart at motoren har gått så fint som den har gjort,da det har måttet være betydelig motstand ut fra motor. Nytt bend kjøpt , manifold og eksosport renset for rust. Bør vurdere å rense dette hvert 4-5 år. samt spraye fullt med wd40 hver høst. Mulig man bør stenge kjøleinntak før man stopper motor , slik at eksosen de siste sekunder får blåse ren bend for saltvann. Hvis man gjør dette ,samt kjører systemrens på ferskvannsiden og renser varmeveksler,og vasker rent kjølevannsfilter er jeg sikker på at man kan ha en slik motor nærmest evig. Min er nå 19 år ,bruker ikke mer en 1dl olje mellom skiftene (100t) og jeg er sikker på at siste eier ikke tok seg godt av motoren. |
|
blueline
Medlem Medlem siden: 09 March 2006 Sted: Oslo Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er nok litt skeptisk til å skru igjen sjøvannsinntaket før stans da impeller kan ta skade. Kjølingen på disse motorene er nok godt dimensjonert i vårt kalde klima. De skal jo også funke på båter i langt varmere klima. Jeg har for vane å ta en kikk over ripa av og til for å sjekke vannstrømmen fra eksosen. Det jeg savner på min D1-30 er kjølevannstemperaturen (motortempen) da den tidlig vil gi signaler om noe er i ferd med å gro igjen. Da kan man kjøre en rens når man ser at arbeidstempen har steget. Det er litt sent når temperaturalarmen går. Ellers så slapper jeg litt mer av i forhold til motor når jeg har seilbåt da jeg vet at jeg alltid kan seile meg i le for å utbedre. Med motorbåt har man ikke den luksusen.
|
|
SEF
Medlem Medlem siden: 20 August 2007 Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har hatt to båter med D2-55 og har erfart at kjølvannsinntaket i drevet gror igjen med blåskjell. Holdt på med staking og spyling.Fikk montert et separat kjølevannsinntak utenom drevet for noen år siden (enkel sak å gjøre) og problemet er borte. Kjenner mange som har gjort det samme.
Jeg ble interessert i det du skrev om rust i eksosbend/manifold. Høres ikke så bra ut og er åpenbart lurt å sjekke. |
|
Svenn Erik Forsstrøm
|
|
Svar | |
Tweet
|
Gå til Forum | Forum Permissions Du kan ikke poste nye innlegg i dette forum Du kan ikke svare på innlegg i dette forum Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum Du kan ikke opprette Galluper i dette forum Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum |