Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Rorlager B38Ocean
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Rorlager B38Ocean

 Svar Svar Side  <12
Forfatter
Melding
tholmoy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 09 July 2008
Sted: Vestfold
Points: 56
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat tholmoy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 March 2017 den 11:47
Jeg byttet begge lagrene når jeg byttet på min. Tror ikke det var nødvendig å bytte det øverste, men like greit å ta begge når man først er i gang. Vet ikke hvordan det ser ut på B38Ocean, men på min Bavaria 38 AC - 2004 så var lagerhuset identisk (bare mindre) på det øvre lageret som på det nedre. Man måtte da vri lageret 90grader får man løfter det ut av lagerhuset. For å få til dette må du senke roret så mye at rorstammen kommer ut av det øvre lageret. Det fikser du fint selv. Kan også gjøres med båten på vannet. Ikke så mange cm du trenger å senke roret   
Til Toppen
chrbje76 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 31 May 2013
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat chrbje76 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 March 2017 den 13:09
Skjønner, ja jeg liker jo å fikse ting selv, men de knota 2 mann med dette i nesten en hel dag, så jeg tenkte at det var en kjempeoperasjon å ta av styre mekanismen og senke roret osv.
Til Toppen
tholmoy View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 09 July 2008
Sted: Vestfold
Points: 56
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat tholmoy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 March 2017 den 13:31
Hvis ikke rorkvadranten din eller arm til autopilot tar borti noe når du senker roret de nødvendige cm så tror jeg ikke du trenger å demontere noe mer enn wirene som går inn på kvadranten. Ikke sikkert du trenger å ta av de heller, men jeg ville gjort det for sikkerhets skyld slik at du ikke får noen "knekk" på de.
Hos meg var operasjonen med å bytte rorlagre ganske rask. Et par timer på selve jobben for to ufaglærte :-) I tillegg kom selvsagt løft av båten.
Men har hørt om at nedre rorlager kan sitte godt. Vårt løsnet greit. Om det sitter så bare skjærer du det ut med en sag (Dremmel eller Fein-sag). Vær forsiktig så du ikke skader lagerhuset. Men øvre rorlager kan jeg aldri tenke meg har satt seg fast i lagerhuset.
Lykke til!

Redigert av tholmoy - 09 March 2017 den 13:36
Til Toppen
 Svar Svar Side  <12
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.