Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Bavaria modeller > Bavaria modeller - 30' eller 50' - Cruiser eller Vision?
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - kjøpe eldre bavaria seiler?
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

kjøpe eldre bavaria seiler?

 Svar Svar
Forfatter
Melding
jankar View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 25 July 2017
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat jankar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: kjøpe eldre bavaria seiler?
    Postet: 25 July 2017 den 10:10
Jeg og samboer har kvittet oss med motorbåten og skal bli seilere.
Vi er litt i mellom skal vi gå for en oppgradert 80 talls seiler med nyere motor og seil? eller en bavaria 30-34" fra tidlig 2000?
Her er det kanskje noen som kan komme med litt for og imot en bavaria fra den tiden, evt svakheter osv? har satt ett maks budsjett på 360.000.- får man noe som duger til den prisen?
Til Toppen
Centena Milia View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 20 January 2017
Sted: Askøy
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Centena Milia Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 September 2017 den 12:12
Hei!

Beklager så tregt svar, men jeg har ikke sett på forumet i ferietidene.

Vi var selv motorbåtfolk til i fjor vår. Da kjøpte vi vår første seilbåt, en Bavaria 37AC fra 2000.

Her er mine erfaringer med en "gammel" Bavaria:

Innvendig:
Byggekvaliteten fremstår som meget god, langt bedre enn hva jeg forventet av en masseprodusert båt. Treverket er massivt og holder seg pent. Så langt ingen tegn til at inventar må behandles/lakkeres. Alle skap og skuffer fungerer like fint. Ingen tegn til at hengsler eller låser er av dårlig kvalitet. Elektrisk anlegg er i orden og godt dokumentert fra fabrikken. En del knirk fra innventar ved tøffere seilas (Shetlandsturene mine) har vi.

Utvendig:
Skrog og overbygg er i god stand. Normal og forventet slitasje. Stående rigg er av god kvalitet og anerkjente merker er brukt. Lekkasje fra rekkestøtter og dekkslist er ikke et ukjent fenomen. Om du kan skru litt selv er dette helt kurant å fikse selv. Jeg har lagt ny tetning på dekkslistene selv. Brukte Tec7. Båten er helt tett nå. Finner ikke vann noen steder i den lengre. Teak og nater i cocpit trenger gjerne noe vedlikehold. Jeg har lagt nye nater i overgangen mellom plast og teak i cocpit da natene hadde sluppet taket og vann trengte inn under teaken. Fiks dette så fort som mulig, ellers blir skadene bare værre og mer omfattende å fikse selv.

Seil og løpende rigg:
Ikke forvent at alt dette er tipp topp hvis det er fra båten var ny. Det er gjerne brukbart, men er det gammelt gir det et godt prutningsargument. Ny seilgarderobe er fort 50.000,- og oppover.

Motor og seildrev:
Et Volvo 120S drev er et godt drev som gjerne varer mye lengre enn motoren. Volvo's MD 20XX serie motorer er ikke jeg rett mann å kommentere fordi jeg liker ikke Volvo. Jeg kan bare si at det er den eneste motoren jeg har hatt trøbbel med i mine 15 år som båteier. Det er lett å skaffe deler til Volvo, men de er ikke så billige.

Seilegenskaper:
Bavaria er turbåter med stor bredde og bra bo-komfort. De seiler godt nok for turseilas og noen seiler de veldig godt i regatta også. Skal du drive med kystnær seilas er de helt supre. Skal du seile mye på havet, ville jeg hatt en båt med høyere vektandel i kjølen. Bvaria oppleves likevel som trygge havseilere, så havseilas er ikke noe problem!

En bavaria 32AC eller 34AC tror jeg kan være et godt kompromiss mellom pris/alder/plass. Jeg ville lagt vekt på at båten skal være tørr. Finner du vann under dørken eller i motorrom, så prøv å finn ut hvor det kommer fra. Åpne absolutt alle skap og åpninger. Finner du svart farge på treverk eller hvite merker på trverket inne i skapene, er det trolig pga vannlekkasjer i dekkslisten eller rekkestøttene.

Lykke til med seillivet!
Knut Hagen
Til Toppen
Vindøyet View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 February 2015
Sted: Vestfold
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vindøyet Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 September 2017 den 08:49
Støtter det som blir skrevet over. Jeg hadde en Bavaria 38 Holiday fra 1998. Denne var meget godt laget og god kvalitet på inventaret. Etter 18 sesonger så den nesten ny ut innvendig. Viktig å følge med på rekkestøttene og tette lekkasje med en gang så det ikke blir fuktmerker i trepanelene. Jeg hadde lekkasje i to av dem.

Dekksutrustningen var også meget bra og godt dimensjonert. Kjente merker som Ruthgerson og Harken. Seldén rigg fra denne tiden er den beste og mastene for rulleseil har også plass til stående spiler på moderne seil. Det har bl.a. ikke de franske mastene.

Volvo Penta MD20XX er gode og slitesterke motorer, men de bærer preg av slitasje hvis de er presset for hardt. Kjøp derfor ikke 34-foter med MD2020 eller en 38-foter med MD2030. Har motorene fått godt og jevnlig vedlikehold er det uproblematisk. På de fleste motorer har displayet på timetelleren sluttet å virke, men det er en enkel sak å bytte display og da får man frem totalt timetall igjen.

Originale dacronseil bør være byttet ut nå.

Gelcoaten får frem sin originale glans ved en god runde med rubbing og polering etterpå. Jeg synes Bavaria som blir jevnlig polert er mye blankere enn andre merker fra samme årgang. Fra rundt år 2000 har Kapell Annat standardisert sprayhood og cocpittelt, så det er enkelt å bytte til noe som er bra.

Nå har jeg en Bavaria 42 Match fra 2006. Lakken virken hardere på dette interiøret, men slites samtidig fortere. For øvrig virker båten solid og av god kvalitet. Bedre gelcoat som er blankere.

Naboen har en Bavaria 32 Cruiser fra 2011. Men her synes det merkbart at det er stor priskonkurranse og det er "spart på alt", noe som jeg synes går utover kvaliteten. Spesielt på interiøret og på dekksutrustning.
Bavaria 42 Match. (eks Bavaria 38 Holiday)
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.