Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Jolle og flåte
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Feste av flåte
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Feste av flåte

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Rune View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 30 November 2005
Sted: Finnmark
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Rune Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Feste av flåte
    Postet: 06 February 2007 den 21:30

Hei!

Skal feste flåten min på hyttetak foran sprayhood. Hvordan løsner jeg luken? Er det plass til skruene under?

Rune

Til Toppen
Biva Blues View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 16 June 2006
Sted: Akershus
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Biva Blues Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 February 2007 den 11:01

Hei, vi seiler Bavaria 40, 2002 medlevert brakkett på luka for 6-manns flåte. Du må sannsynligvis demontere "himlingen" for å få løsnet løygangen, så kan du montere brakkett på luken. Det er plass til skruer over skyveluken.

Løsningen reduserer utsikt og vi har fraveket plasseringen. Fikk tak i brakkett som nå er montert på pushpit'en babord, mot åpningen. Her bør jo flåten også være montert, tilgjengelig i en nødsituasjon i antattt grov sjø.

Med vennlig hilsen Birger Holmsen

Biva Blues
Til Toppen
Christabelle View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 13 December 2005
Sted: Vest Agder
Points: 141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christabelle Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 March 2007 den 09:58
Husk også at flåtens levetid reduseres dersom flåten utsettes for vær og vind. Foran sprayhood er det helt klart mye vær og vind. Akterspeilet høres ut som en praktisk plassering på langtur. For oss som krysser ett og annet hav ville jeg hatt den ombord, feks under en av lukene i cockpit. Men med festebrakett på pushpit for havseilas/til ferien. Har snakket med servicefolk som har anbefalt meg å plassere flåten på en skjermet plass. De hadde sett mye falsk trygghet komme til service.
Christian
Til Toppen
FIFFI View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 16 December 2005
Sted: Rogaland
Points: 136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat FIFFI Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 March 2007 den 08:55

Jeg har en 6-manns Zodiac på egen festeramme på pushpit. Flåten veier over 50kg. Vis flåten din kan lett båres av andre en kun skipperen er det kanskje greit å ha den på hyttetak. Den beste plasereing må være utvendig på pushpit. Her kan t.o.m 'muskelsvak' mannskap frigjore den og dytte den i sjøen. Det er selfølgelig nødvendig å bruke en dertilegnet festerammer. Ikke glem å feste utløserlinen til noe annet en pushpit, helst til dedikert gjennomboltet bøyle.

Det er altid opp til den enkelte å rekner ut noe som er for dem en grei evakueringsplan. Overnevnt er mine personlig 'utrekninger'.

 

Støyfri zone.
Til Toppen
Dunfin View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 24 January 2006
Sted: Vest Agder
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Dunfin Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 March 2007 den 13:08

Dere som har flåten oppå lukegarasjen har vel festet den i noe mer enn selve lokket over garasjen? Dette henger på min båt kun i 4 stk skruer og vil tro hele greia vil bli revet løs under de forhold der du trenger flåten.

Har min egne flåte festet der men sikkret den med et bånd til håndrekken i tillegg. Dette ser dog litt jalla ut. Lurer derfor på å flytte den til pushpit og heller ha solceller på lukegarasjen.

 

På pushpit ser jeg dog for meg at den kan falle på sjøen om den ikke sikkres såpass at det kan bli et problem å få den løs i en fart?

Noen som har bilder av pushpitmontert flåte?

Til Toppen
FIFFI View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 16 December 2005
Sted: Rogaland
Points: 136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat FIFFI Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 22 March 2007 den 09:27

Min Zodiac er motert på en kraftig stålramme som ble bestilt/levert med flåten. Rammen er boltet fast (stålklemmer) til pushpit. En stål stropp med 'over-ett' klips holder flåten på plass i rammen. Bruker hengelås på den når i havn. Hengelåsen byttes ut med en 'fjæreklips-på-en-snor' før seilas.  En alternativ jeg vurderte tidligere var å ha TO myk-pakket 4-manns flåter -EN i hver cockpit stuerom. De kan ikke ble 'vasket vekk' av havet der inne men det tar litt mer tid å klargjøre de i nødstilfelle.

Jeg mener at mann må ta hensyn til vekten på hele pakken så at eventuelle yngre fam. medl. klare å betjene/løse ut flåten.

Støyfri zone.
Til Toppen
Stein View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 26 November 2005
Sted: Akershus
Points: 195
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Stein Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 22 March 2007 den 10:19

Det står en del om plassering av flåte i sikkerhetsbestemmelsene 4.20.3 som er tilgjengelig fra: http://www.seiling.no/t2.asp?p=25354.

Verd å lese før man bestemmer seg.

Til Toppen
Rune View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 30 November 2005
Sted: Finnmark
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Rune Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 22 March 2007 den 18:14

Takk!

Takker for tips og link. Har bestilt vogge fra seatronic som skal monteres på pushpit.

Rune

Til Toppen
Steinar View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 24 November 2005
Sted: Aust Agder
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Steinar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 April 2007 den 20:27

På min B32 er pushpiten veldig smal og jeg tviler på om det er plass til flåtebrakett der. Noen som har montert brakett på B32?

Vurderer en løsning hvor flåten plasseres helt bak på cockpit-gulvet under det avtagbare setet når jeg skal ut på havet, og at den legges i sturommet ellers. Det blir da 10-15 cm klaring til rattet, og flåten er enkel å få i sjøen. Må ha en stropp som hindrer den i å skli frem mot rattet, og evt en stropp bak, men kanten på setet hindrer den fra å gli den veien.

Til Toppen
sirdal View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 26 January 2006
Sted: Vest Agder
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat sirdal Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 18 April 2007 den 00:25

Publisert første gang av Steinar Steinar skrev:

På min B32 er pushpiten veldig smal og jeg tviler på om det er plass til flåtebrakett der. Noen som har montert brakett på B32?
Vurderte også lukegarasjen, men gadd ikke all skruingen montasjen innebar. Flåten vi har ombord - en 6 personers Autoflug 2000 i container, henger i brakett på utsiden av pushpit'en, på SB side. Den har en stk. sikringsstropp som er låst med splint i en koffertlås. Dersom den må løses ut dras spliten ut, låsen åpnes og flåten gis en dytt ut i sjøen.



Redigert av sirdal
Mvh Geir
S/Y Ocean Viking - FARSUND
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.