Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Skrog og dekk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Deformering ved opplag
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Deformering ved opplag

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Deformering ved opplag
    Postet: 19 February 2007 den 16:38

Jeg tok en tur i havna i helgen og kikket litt på andres båter som ligger i opplag på land. Det er forskjellige varianter av krybber, men la merke til at på mange av seilbåtene, lå støtteplatene med så hardt trykk inn i skroget at det var oppstått bulk i skroget. Mulig at denne bare spretter ut igjen nåt platen fjernes og at dette er Ok, men selv har jeg passet på at det ikke ligger for hardt trykk. Skal et skrog kunne tåle en slik deformering ?

Det var ingen forskjell hvorvidt det var en Bavaria eller Hanse eller en Orust båt.

Til Toppen
fe-mail View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Østfold
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat fe-mail Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 February 2007 den 17:05
Hei,tror nok dette skyldes at man ikke lar båtene hvile med nok vekt på kjølen.Har alltid selv praktisert minimum 90% av vekten på kjølen (båten settes ned på kjølen helt til den har tendens til å begynne helle en vei,så litt oppstramming til riktig vinkel,mobilkranenleser jo lett av når ca.90-95 % av vekten hviler på kjølen))før støttene settes inntill,og har aldri hatt problemer hverken med min Bavaria eller tidligere båter.Har opp gjennom årene sett at annlegspunktene lager svake bulker uavhengig av svenske -franske eller tyske båter.Men det virker som om dette retter seg hvis selvsagt bulken ikke er for kraftig?
mvh
fe-m@il
fe-m@il
Til Toppen
Christabelle View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 13 December 2005
Sted: Vest Agder
Points: 141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christabelle Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 February 2007 den 17:48
Da jeg skar ut hull til baug propell fant jeg ut at skroget i hvertfall holdt fin tykkelse, men å belaste hele båtens vekt på skroget mellom spant blir vel litt tøft. Selv følger jeg fe-mail sin måte, og sjekker med kran vekta før jeg løfter labbene. Har mye blitt til at det spares noen hundre kilo, resten settes på kjølen.
Christian
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.