Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Jolle og flåte
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Den optimale jolla!
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Den optimale jolla!

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Den optimale jolla!
    Postet: 04 May 2007 den 13:24

Et yndet tema for en stund siden, men like aktuelt ennå vil jeg tro. Fant ikke igjen den gamle tråden, så jeg starter på nytt.

Har i to år hatt en dødskul RIB på slep. Den var 340cm lang og med en 10(15)Hk motor. Jockeykonsol med ratt og greier. I tillegg hadde den en syrefast bøyle bak med lanterner. Problemet var at den kun kunne slepes og var ganske tung. Ikke fikk den hele familien opp i plan heller.

Nå er den solgt. Tenkte meg først en gummibåt som enkelt kunne pakkes sammen for lengre krysninger. Kjøpte en Zodiac Cadett S 310 med 18Hk fra Tohatsu. Det var nedtur. Den sugde seg fast i vannet, og det var som å kjøre badering med påhenger.

Byttet den umiddelbart inn i en like stor RIB med samme motoren. Suksess. Båten planer med 6 fjortiser, uten at toppfarten er høyere enn ca. 15 knop. Med en person gjør den 25. Originalpropellen er ganske stor, så man får en rå akselerasjon, men liten toppfart. Ønsker man det motsatte, bytter man bare propell. Selv om denne jolla ikke kan pakkes helt vekk, kan man fint heise den inn på dekk og legge den opp-ned enten foran eller bak masta. Jolla veier 50kg.

Hvis jeg vil ha den til å ta enda mindre plass tar jeg bare ut lufta.

Tror jeg har funnet min optimale jolle !

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Leading Edge View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 30 November 2006
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Leading Edge Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 August 2007 den 20:14

Meget nyttig!

Har selv prøvd litt av hvert uten å bli fornøyd. Har en stor RIB på 4,20m med 50hk som jeg sleper en del men det er jeg i ferd med å bli lei av som de fleste sikkert skjønner. Veldig gøy når man ligger i ro men man skal jo helst seile litt også da......

Har i tillegg en Silver Marine jolle som ligger fremme på dekk av den typen som kjøpes på netthandelen, europris etc. Den har oppblåsbar kjøl og finerbunn. Motoren er en Yamaha 5hk som oppbevares på pushpit. Problemet er at denne jolla "suger" seg fast i sjøen når man kjører og planer veldig dårlig selv med en voksen og et lite barn. Den oppnår kun 11 knop når jeg er alene (jeg veier kun 75 kg...). Den er også tung selv om den sikkert bare er 2,80 lang eller no sånt.

Ønsker å finne en mellomløsning som både kan dekke behovet for å frakte noen voksne på plan men som samtidig er lett og slepe og kan tas opp på fordekket.
Hvilken RIB er det du har Escape?

"Sheila" B46C
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 02 August 2007 den 10:53

Zodiac Yatchline 310 RIB m/TOHATSU 18Hk 2 takter

RIB'en veier bare 50 kg og passer helt perfekt opp/ned foran masta.

Har dessverre hatt litt dårlige erfaringer i sommer. Sim ringen innenfor propellen røyk, med den følgen at oljen rant ut og thrustelageret ble ødelagt. Motoren hadde bare gått 3 tanker så det er en reklamasjon. Dette skjedde midt i ferien, så resten av tida var vi uten motorisert jolle. 

Når vi ikke hadde motor måtte vi ro, intil den ene åregaffelen brakk ! Dette er også en reklamasjon, og jeg fikk to nye åregafler med en gang fra leverandør/importør (Bakken motor/Fische Marine)

Dette er andre gang jeg har trøbbel med nye utenbordsmotorer. På den forrige RIB'en ville ikke motoren starte 2 dager inn i ferien. Da var det fuktighet i kabelen til dødmannsknappen som laget kortslutning slik at coilen ble jordet. Det var en MERCURY 10Hk.

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 October 2007 den 08:50

I dag er motoren, TOHATSU 18HK, ferdig reparert. Jeg leverte den 31 Juli, og i dag er det altså 17 Oktober.

Det tok over 2,5 måned å få den reparert. Butikken er like fortvilet som meg. Den norske importøren, Kellox (Loxkel), har ikke fullt delelager i Norge, men i Japan. Hvis man har en motor av merket TOHATSU kan man altså risikere å få hele sesongen spolert hvis man skulle trenge å få skiftet deler.

Iflg. butikken sliter de med denne importøren når det gjelder leveranser av deler generelt.

Derfor, styr klar produkter fra denne importøren.

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.