Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Regatta > Tall og nummer
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Skal du seile regatta-med eller uten LYS
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Skal du seile regatta-med eller uten LYS

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Skal du seile regatta-med eller uten LYS
    Postet: 05 January 2008 den 11:42

Bernt,

Jeg forstår ikke hva du mener med, "mer aktuelt enn det diskusjonen begynte med".

Jeg prøver å forklare at nå er vi snart inn i en ny måleregel ORC og LYS kommer sakte med årene til å gå ut, kanskje?

Du kan se hvilket problem arrangøren av Ws2S 2008 har havnet oppe i forbindelse med dette? 

Dette dreier seg ikke bare om sikkerhet. Men er noe som henger sammmen. Måling av båter og sikkerhet. Stabilitet på båtene våre.

For å forklare dette enkelt:

LYS har ikke stabilitetsmålinger på båtene.

ORC har stabilitetsmålinger på båtene.

Og da må du lese hele siste innlegget, og avsnitte "Sertifisering"?

Og gjerne innlegget mitt 25 des. 2007 om hva Offshore Special Regulations Sub-Committe sier, om "the problems with varios Bavaria models"?

Vist moderatoren ikke finer dette intressant, og vil at jeg skal slutte å skrive om evne i "seilweb"så gjør jeg det?



Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 January 2008 den 12:09

Hei,

Hva syns dere andre om dette, skal vi dele det opp i flere emner.

Da jeg startet "seilweb" var det svært vanskelig å finne noe om regelverkene. Og en måtte bla i gamle emner for å finne "noe".

Tanken bak "seilweb" var, at det som var målere og som seilte og seilere som hadde lyst til å prøve seile i shorthanded kat 0,1 og 2. Kunne rulle i et emne "seilweb" og finne alle dokumenter og reglene der.For å få seg, mannskapet og båten godkjent i disse seilasene. Og samtidig se utviklingen og tankene fra ISAF, NSF, arrangører og seilerene.For å holde seg oppdatert.For det er ISAF som er kjernen til alt dette, det er der det kommer fra.

Det var mye enklere mente jeg. Samtidig er dette så viktig at jeg tillatte ikke at dette gikk ut på dato som emne etter 1 mnd osv i forumet?.For det gjør det i dette forumet.

Men det viste seg at intressen for stoffet var større, og f.eks. langturseilere og vanlige seilere ble intressert med å få båtene og mannskapet sertifisert i Kat 0,1 og 2. Samt mange spørsmål om forandringer på seilmålene. Og noen var helt i start fasen, hvordan få seilnummer? Da ble det plutselig en stor bredde å dekke?

Min situasjon er at jeg er måler, har seilt i Kat 0, 1 og 2. Har målt inn min Bavaria i LYS, IRC og nå til våren kanskje i ORC, for å få lov til å seile seilasene jeg har lyst til å seile. Og føler da at jeg er nødt til å holde meg oppdatert. Men til frustrasjon, så viser det seg at det er så mye stoff og regler som blir forandret hvert år i shorthanded seiling og i vanlige seilaser, ang sikkerhet, båt, klasse og seilmålregler.

Men hva syns dere andre? Over 4000 har vært innom "seilweb", og det kunne ha vært en opprydding der? Det ligger mange linker til viktige dokumenter der?

Men skal vi dele dette opp i mange små evner, forsvinner det etter 1 mnd i forumet. Eller trenger vi "seilweb" i hele tatt?

 

 



Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 01 October 2003
Sted: Oslo
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat administrator Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 11 March 2008 den 16:11

Alle som ønsker å seile  Lys-klasser kreves gyldig Lys-målebrev. Dette kan løses via www.seiling.org. Dette bør gjøres i god tid før regattasesongen starter.


Skal man seile regatta, men kun i tur-klassen trengs ikke gyldig Lys-målebrev.

 

Om Seiling.org
På disse sidene vil du finne nødvendige opplysninger angående båter, seilere, målere, kretser, foreninger og klasseklubber mm. Likeledes er denne hjemmesiden administrasjonsstedet for målebrev til LYS.

Regler, informasjon og annen oppfølging for LYS-systemet finner du på NORLYS (Norsk klasseklubb for LYS) sin hjemmesiden
Hovedtanken med en ny felles database for alle båter og seilere, er at all informasjon kan vedlikeholdes desentralt der informasjonen oppstår.

Du er selv ansvarlig for å oppdatere og vedlikeholde dine egne personlige data.Dette gjør du ved å trykke på "MIN SIDE" etter å ha logget deg inn. Der kan du vedlikeholde dine egne data, samt ha oversikt over andre data som gjelder deg som seiler. 

De planlegger også å lansere en integrert regatta arrangements-modul, der alt fra kunngjøringer til resultatlister vil kunne administreres og regattaen gjennomføres på nettet.



Redigert av administrator
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.