Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Bavaria modeller > Bavaria modeller - 30' eller 50' - Cruiser eller Vision?
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Ny mann, ny båt og fersk i gamet.
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Ny mann, ny båt og fersk i gamet.

 Svar Svar Side  12>
Forfatter
Melding
Vision50 View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 27 May 2012
Sted: Oslo
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vision50 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Ny mann, ny båt og fersk i gamet.
    Postet: 23 July 2012 den 11:58
Hei

Er ny på forumet og ny i seil-gamet. Har nettopp kjøpt meg en Vision 50 som jeg og min samboer håper å ta mye glede av. Har vært med noen turer tidligere i en 44vision, noe som virkelig ga mersmak.

Hyggelig at det finnes en Bavariaklubb og et forum her på nett hvor man kan spørre og få svar.

Med vennlig hilsen

Glenn Solheim

S/Y Marielle
Alta
Til Toppen
Cox! View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 22 November 2005
Sted: Akershus
Points: 183
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Cox! Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 30 July 2012 den 19:09
Ojsann - du er jammen ikke skyggeredd, det er ikke alle som ville våget seg rett på en 50 foter! Regner med at du har erfaring fra andre båttyper siden du går rett i øverste klasse. Uansett: Lykke til!
Mvh Cox
NOR 14788 - Storefri
Til Toppen
Fri Flukt View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 04 November 2010
Sted: Akershus
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Fri Flukt Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 30 July 2012 den 22:26
ja dæven steike, synes selv jeg var tøff når jeg leide en 42 Cruiser for 3 år siden. Den var jo som et slagskip sammenlignet med seilbåter fra 70/80 årene.
25 års fravær fra båt, og med kone og unger ute erfaring, så var jeg ikke så høy i hatten når første havn nærmet seg. Moderne lukeparkering, baklengs, i trange havner var skrekken. Utrolig mange muligheter for truseskift, for å si det slikt.

Året etter ble det egen Vision 40. Synes det er mye krefter og vekt på en 40 foter også. Du har jo fått en fantastisk båt, så lykke til- Spennede å høre om erfaringer med båten.

mvh "Fri Flukt" Dag
Til Toppen
Vision50 View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 27 May 2012
Sted: Oslo
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vision50 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 August 2012 den 10:43
Hei

Har erfaring ifra en Hansvik 14 speed, så kan vell si at jeg har hoppet rett i det. :)
Har satt meg som mål at jeg må bare tørre å prøve meg frem, både ved seil og det å legge til kai. Og til nå har jeg lært meg båten å kjenne mer og mer. Både til og fra kai i godt og dårlig vær har gått greit, men er glad jeg noen ganger har sikkelige fendere. Men med seilbåt blir man vell aldri utlært :)

Får fart både ved motor og seil i fra ulike vinder. Er morsomt når man føler mestring :)
S/Y Marielle
Til Toppen
Kappa View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 28 December 2009
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Kappa Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 August 2012 den 20:46
Gratulerer til deg... jeg tror du ønsker anerkjennelse.
Til Toppen
Fri Flukt View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 04 November 2010
Sted: Akershus
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Fri Flukt Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 August 2012 den 21:56
Ja, mestring gir trygghet. Har "lært" mye av og følge med på hvordan andre velger å løse tillegging for eksempel. I lite vind er jo det meste enkelt. I mye vind eller ugunstig vindretning kan jo fort gi større utfordringer. Volvo penta med seilbåtdrev trekker mot styrbord ved revers. Den effekten kan utnyttes når man kjenner den. Ligge stille og rotere mot klokken. Ved fullt ror mot babord og så veksle mellom forover og bakover som henholdsvis drar eller dytter hekken mot klokka. Har baugpropell, men morsomt å få til manøvrering hvis ...
mvh "Fri Flukt" Dag
Til Toppen
Kappa View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 28 December 2009
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Kappa Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 August 2012 den 21:58
Å montere baugpropell er som å montere støttehjul på en voksensykkel.
Til Toppen
Vision50 View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 27 May 2012
Sted: Oslo
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Vision50 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 August 2012 den 09:02
Er ikke ute etter noe annerkjennelse, men å dele min historie, slik som andre også har gjort. Har baugpropell, og synes det er veldig greie støttehjul til tider. :)

Har merket at hekken drar mot styrbord når man setter den i revers, så min favorittside å legge til med er styrbord. :)
Men kommer vinden slik man blir blåst fra kaien, ja da blir det straks litt vanskeligere å legge til.
S/Y Marielle
Til Toppen
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 13 August 2012 den 16:50
Grattis med stor og flott båt.
Det er kjempelurt å trene mye med fendere og spring når du skal ut og inn til brygge. Dessuten er det kjempelurt å la dama bli like trygg som deg ved å la henne gjøre de samme øvelsene, samt la henne stå ved ved rattet når det gjelder.
Jeg har en Bavaria 42 og synes baugpropell er godt å ha selv om jeg sjeldent bruker den. De gangene jeg har brukt den, har det vært nødvendig i trange havner med sterk sidevind.
Flott at du skriver om deg selv. Jeg har savnet seilerhistorier på Bavariasidene. Det er sikkert mange gode historier som er selvopplevde eller observerte.

Fortsatt god seilsommer i Nord.

Mvh Steinar
Frøya
Til Toppen
Fri Flukt View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 04 November 2010
Sted: Akershus
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Fri Flukt Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 14 August 2012 den 23:10
Baugpropell er vel ikke mere støttehjul en annet moderne hjelpe utstyr. Blir som et ekstra mannskap nesten, og ikke minst en trygghet å ha i bakhånd. Autopiloten er jo også et fantastisk støttehjul.   Styrbord er mest attraktiv for tillegging synes jeg også, selvsagt også fordi jeg har motorkontrollen ved styrbord ratt, og derfor bedre oversikt på den siden. Blåser det fra bryggen en det nesten også best med styrbord side inn. Man styrer baugen inntil og bakker og drar hekken inn, på plass. Hvis det blåser mot brygga, så jeg på et eldre ektepar, med stor skute, i Kragerø sist sommer. Jeg lå godt fortøyd og nøt at det var han som skulle lukeparkere med kraftig vind mot brygga. Han løste det elegant ved å skli opp langs med luken, så holdt han båten i riktig posisjon og lot vinden blåse den elegant inn. Kona sto trinn og fin på fordekket og ventet. Meget udramatisk. Dagen etter gjentok jeg suksessen i Risør. Ankerdrammen smakte ekstra godt, den dagen. Senere har jeg også utvidet teknikken litt. Riktig posisjon foran luken, fullt babord ror. Med revers eller forover, uten å røre roret, kan man også bremse hekken inn mot brygga, Baugpropellen kan bidra foran hvis nødvendig. Så sklir den passe fort inn mot brygga.
mvh "Fri Flukt" Dag
Til Toppen
 Svar Svar Side  12>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.