Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Bavaria modeller > Bavaria modeller - 30' eller 50' - Cruiser eller Vision?
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Nye modeller igjen
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Nye modeller igjen

 Svar Svar Side  <1234>
Forfatter
Melding
Christabelle View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 13 December 2005
Sted: Vest Agder
Points: 141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christabelle Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 07 May 2007 den 21:12
Cruiser serien fra 42 fot og oppover har et normalt volum-lengde forhold, mens de mindre Cruiser båtene er veldig volumiøse i forhold til konkurrentene. Tidligere hadde Bavaria Match serien som skulle plukke opp regatta-tur seilerene, mens Cruiser skulle ta turseilerene med sitt store volum. Uten Match skal man ikke se bort ifra at de nye Cruiserene vokser en fot uten å øke i volum, rett og slett fordi Bavaria har mistet for mange kunder til verft som leverer raskere turbåter. Grunnen til at de begynner med de minste, er kanskje at de har former som er mest slitt, men også muligens fordi 42+ ikke trenger en ekstra fot med det første.
Christian
Til Toppen
fe-mail View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Østfold
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat fe-mail Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 May 2007 den 08:51
Enig at 42 Cruiser er en "harmonisk" flott båt,men er allikevel ikke imponert over Lys 1.24??
Det finnes absolutt andre båter som har klart dette med mer enn stort nok volum med stort fartspotensiale/seilegenskaper,se bare   på eks.Hanse 400(1.30) for ikke å snakke om Grand Soleil 40 (1.32)
Dufour 40 standard 1.30
Etterlyser bare en utvikling også med hensyn til seilegenskaper/seilglede.I alle fora man er inne på utenom fora som er tilknyttet Bavaria,er dette faktisk nå en av de største ankepunktene for mange ,nå som diskusjonen/argumentene vedr. kvalitet med rette avtar.
Bavaria begynner for alvor å henge etter konkurrentene mht seilegenskaper/fartspotensiale ,de har faktisk etter min mening hatt en stangnasjon/tilbakegang i forhold til tidligere modeller Eks: Bavaria 32 Holiday fra 96(1.14) Bavaria 34 fra 98,med vannlinje 8,45(1.17) og så "nye Bavaria 32,med vannlinje 8,50(1.14)
fe-m@il
Til Toppen
Christabelle View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 13 December 2005
Sted: Vest Agder
Points: 141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Christabelle Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 May 2007 den 10:35
Legg også merke til forskjellen på Bavaria 32AC og 30 Cruiser. 30 foteren veier hele 4400kg(1100 i kjøl), mens 32 foteren veier 3900(1060 i kjøl). Vannlinjelengda er bare 25 cm lenger på 32 foteren,men lystallet er 1,14(32AC) mot 30 foterens 1,10. Her får man altså på bruktmarkedet en vesentlig raskere båt for pengene, og det tror jeg det blir mer fokus på etterhvert. Det er enklere å sammenligne vekt på 2 Bavaria båter da de bygges likt. Dette sier endel om hvor mye volum som presses inn i de nye båtene. 33 cruiser veier forresten 900kg mer enn 34 AC. Ingen tvil om at Cruiser serien er romsligst i seilbåtverden, men de er også tregest.

Dufour,Hanse og Grand Soleil har bla. et smalere og lengre baugparti enn Cruiser serien. Fokuset på innredningens familie vennlighet har tatt litt overhånd der nede i Tyskland etter min mening. Jeg er veldig godt fornøyd med hele AC serien som turbåt, men hvis det blir ny Bavaria igjen, så blir det ikke en tregere båt enn den 38 AC som jeg har. Den seiler med sine 1,23 ganske godt, men skal man opp 3 fot, ønsker man litt ekstra fart også. Er ellers fornøyd med kvaliteten, så vi får se hva sl*gs modeller som kommer i fremtiden, det er jo ikke så lenge mellom dem...      
Christian
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 May 2007 den 11:24

Har selv en B42C og må bare innrømme at den ble kjøpt pga. utseende, spesielt cockpit løsningen, men også de harmoniske linjene. Dette var min første seilbåt, så seilegenskaper stod langt bak på ønskelista. Etter to sesonger begynner jeg å forstå diskusjonen i denne tråden, men bare til et visst punkt. B42C med rullemast seiler fra Dufour 40 med rullemast og standard seilpakke i mellomvind (7-10m/s). Det vet jeg, fordi jeg selv har utført "bragden". At B42C er treg i lite vind vet jeg også, fordi "alle" seiler fra meg i 4-5 m/s. Når det blåser opp er saken en annen. Da er B42C med rullemast slett ikke så treg. I Skagen race i fjor seilte vi på 20.5 time. Da hadde jeg pga. for lang spinnaker bom og ikke innrapportert halvmål på gennakker fått 1.25 i LYS og havnet midt på treet i min klasse. Etter racet ble LYS justert til det rikitige: 1.23 Med det LYS tallet hadde vi kommet på 2 plass med 10min margin til toppen. Som alle vet blåste det hatter og strå hele veien ned.

Når det gjelder de mindre modellene, er det jo bare å ta en kikk. De ligner på forspiste guppier (gullfisk). Fantastiske turbåter som lever opp til sitt navn: Cruiser

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
fe-mail View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Østfold
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat fe-mail Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 May 2007 den 13:42
hei,at Bavaria 42 ble kjøpt mest på grunn av utseende forstår jeg godt!! En meget pen båt,faktisk en av de mest harmoniske etter min oppfattning.At man seiler fra en båt med LYS 1.30,når man selv har 1.24 ,er en bragd i seg selv,men for å gjøre en slik sammenlikning,må man vite mer om mannskapets kunnskaper i den andre båten.
Har selv med min Bavaria 38 fra 2005(1.23)seilt fra atskillig raskere båter,men er selv da sikker på en av 3 ting :enten er det totalt nybegynnere i den andre båten,eller så "gidder" de ikke justere der og da,eller så er vi rett og slett bedre seilere enn de andre i den andre båten.
Det har nok ikke noe med båtene som sådan å gjøre.
Det er bare tendensen jeg synes er litt trist for oss som er glad i å "seile",at fartspotensiale/ seilegenskapene ikke er i utvikling i forhold til konkurrentene når kvaliteten er så bra som det viser seg at den er.Stangnasjon på dette området skulle være helt unødvendig i disse dager.Begrepet Cruiser betyr ikke etter min oppfattning "turbåt med middelmådige seilegenskaper",Cruiser betyr en god og rask kombinsjon
av tur/familie/regatta.


fe-m@il
Til Toppen
Steinar View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 24 November 2005
Sted: Aust Agder
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Steinar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 May 2007 den 14:58

Av nye Bavariaer er det vel kun B42 jeg kunne tenkt meg å kjøpe. Fine linjer, god plass og en fantastisk cockpit. Av de brukte har jeg B38 høyt på lista (2002-2005). Denne har bra seilareal/ vekt-forhold, og lys-tall på 1,23 er helt ok.

Bavariaene gjør det som regel greit i regattaer, noe som betyr at de (under gitte forhold) seiler opp til sine lys-tall. Det som er litt trist er at lys-tallet ikke har økt de siste årene (de har vel heller gått ned).

Men jeg er ikke enig i at alle andre lager raskere båter. Jeanneau Sun OD, Beneteau Oceanis, Elan Impression, Dufor 365, 385 etc er også modeller hvor plass er prioritert foran fart, og disse seiler nok på snitt dårligere enn Bavariaene. (bla jmf test i yacht hvor b39 seilte fra impression, harmony, oceanis etc.). Du ser og veldig sjelden disse modellene i resultatlistene fra regattaer (i motsetning til Bavaria).

En lite kurskorreksjon i retning bedre seilegenskap tror jeg Bavaria vil tjene på. Vision serien er et steg i riktig retning med tanke på høy mast, mye seil og tung kjøl, men jeg tror potensialet ikke er helt utnyttet pga for bredt og høyt skrog.

Når det er sagt er jeg meget godt fornøyd med seilegenskapene på min B32 (med gode seil og foldepropell). Båtene i samme prissegment og størrelse seiler omtrent like bra eller dårligere. Dersom jeg skulle prioritert seilegenskapene høyere måtte jeg enten godt opp i pris (feks hanse 342/ dufour 34), eller godt ned i størrelse (feks hanse 312).

Når det gjelder akkurat Hanse så skal en og huske på at LYS-tallet er oppgitt med genua og ikke med selvslående fokk som de har som standard. Fordelen med riggen de har er at en har et valg. Enkel familie seiling med selvslåer og godt med seil i regatta med genua.

Selv skal jeg kjøpe større båt i løpet av et år eller to. Mulig jeg tar skrittet helt ut og kjøper en B42, men mest sannsynlig kjøper jeg en 2-4 år gml 37-38 foter. Her er det Hanse 371, Sun Fast 37 og Bavaria 38 som er mest aktuell. Av disse er det mest sannsynlig at det blir en B38. Lystallet skiller ikke mye, Bavariaen er størst og har lavest pris. Det kan og være jeg går for ny båt i samme størrelse. Da er ikke B37 et alternativ. Hanse 370 er vel den som frister mest, men vi får først se hvordan den nye bavariaen blir. Kvalitet er ikke et argument i denne sammenhengen da jeg har intrykk av at alle båtene i denne (pris) klassen er ganske like (bare sjekk ut diverse forum). En båt med like få problemer som min B32 har hatt tror jeg ikke jeg får uansett



Redigert av Steinar
Til Toppen
fe-mail View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Østfold
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat fe-mail Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 10 May 2007 den 10:04
ja så var det"dags" igjen.I følge Bavaria Yachtbau sine egne sider,så er Bavaria 31 på markedet allerede til Juni/juli 2007.
fe-m@il
fe-m@il
Til Toppen
Steinar View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 24 November 2005
Sted: Aust Agder
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Steinar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 10 May 2007 den 12:37

Jeg likte hekken - smart løsning. Utseendet totalt sett ser og bra ut, spesielt overbygget hvor "valkene" har forsvunnet.

Vekt/ seilareal og lengde-bredde forhold ser ut til å være omtrent som før.

Til Toppen
Steinar View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 24 November 2005
Sted: Aust Agder
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Steinar Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 26 May 2007 den 07:42

Nå er også 34 foteren presentert på www.bavaria-yachtbau.com

 

Til Toppen
bjoris View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 03 May 2007
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bjoris Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 30 May 2007 den 14:57
Ser rett og slett smekker ut begge to syns jeg, men står ikke masta veldig langt fremme? Mulig det er slik på dagens cruiserserie også uten at jeg har merket det. Videre syns jeg den så svært smal ut på bildene og innredningsskissene, men 3.60 for en 34 foter er jo ikkje akkurat smalt så det blir spennende å se den live...

Redigert av bjoris
Til Toppen
 Svar Svar Side  <1234>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.