Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Regatta > Sikkerhet
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Nye sikkerhetsbestemmelser 2010
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Nye sikkerhetsbestemmelser 2010

Svar Svar Side  <12
Forfatter
Melding
Timeout View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 09 February 2006
Sted: Oslo
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Timeout Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 08 March 2010 den 17:42
Dette er vel i grunn ganske snodig hvor mye regler som har blitt innført etter hvert. Dynamikken i et regelgivende organ er dessverre slik at stadig nye regler og bestemmelser blir innført, ellers så gjør jo ikke utvalget jobben sin. Skulle gjerne se et slikt utvalg forenkle og slette bestemmelser, men slik er det dessverre ikke. Man har seilt Færderseilasen i mange tiår uten krav om stormfokk. Båtene har i denne perioden blitt større og sikrere. Dette kravet kan umulig bunne ut i dårlige opplevelser mht. relevante episoder med mye vind og uhell under Færdern? Jeg lurer i tilfelle i hvilket år dette kunne ha relevans? For meg så høres det helt urimelig ut at man skal ha en stormfokk liggende for å seile i Tur klassen og runde rundt Mefjordboen. Hvor er logikken? Sikkerhetsreglementet er nå blitt så komplisert at selv eksperter har vanskelig for å få en oversikt og forstå reglene. I tillegg er reglene på engelsk og helt umulig å forstå for en menigmann. Denne diskusjonen dreier seg ikke bare om stormfokk, men om et stadig vanskeligere byråkrati og regelverk. Jeg tror KNS har full anledning til selv å gi dispensasjon til bestemmelser som kan synes urimelige i forhold selve settingen rundt denne seilasen. Det som er synd er at regelverket vil medføre at mange synes det blir for omstendelig å være med på en færderseilas. Jeg etterlyser litt edrulighet. På toppen av dette kommer denne lisensen fra Seilforbundet. Men det skal vel greie å leve med?

Dersom det blåser opp slik at stormfokk skulle være relevant, tror jeg 99% av seilerne heller ville foretrekke å seile et par nautiske mil til land og heller avbryte seilasen, enn å bale på fordekket med en stormfokk i sjøsprøyt og vind. Det tror jeg faktisk ville medføre en større risiko for mannskapet.

Jeg har selv hatt en stormfokk i 6 år, men jeg har alltid vurdert det som sikrere og heller rulle inn genoan slik at den kun har et areal på noen kvadratmeter, enn å våge meg fram på fordekket under seilas. Skulle jeg fra A til B under en kuling eller storm så ville jeg satt opp stormfokken før jeg forlot havna. Men det har ikke noe med regatta og gjøre!    

Mht. argumentet om at man ”bør” ha en hardværsfokk når det begynner å blåse 20 knop så vil jeg gjerne se den som velger å gå på fordekker, ta ned en svær genoa og prøve å sikre denne til dekket for deretter å heise en hardværsfokk i stedet.
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 09 March 2010 den 10:09
Hvor kommer disse byråkratiske kravene og reglene fra, opprinnelig?
Og hvem er det som banker inn disse kravene og reglene i ISAF, OSR?

Det sitter en gjeng med høvdinger og har noen møter hvert år. Nå sist i Korea. Norge er ikke representert, men vår søta bror Sverige er.

Hoved vekten er representert er fra England,Irland og Tyskland hvor dem har helt anerledes kystfarvann en det vi er vant med. Tenker da på Tidevann fra 3- og opp til 12meter. Og vist kuling vind får du en forferdelig motstrømsjø i slike farvand, som er meget krevende å seile i.

For noen har det gått Politik og Prestisje i å få banket inn nye krav og regler.
Lobby virksomheten er sterk, og det er det største og det mest prestisje tunge klubbene som vinner igjennom med sitt syn og om det nye kravene.

Noen av høvdingene er på rett spor og er oppriktige, men vinner ikke igjennom med sitt syn på forandring av regelverket.

NSF har nå en stor oppgave å få inn en Norsk represetant i comiteen. Så kan vi påvike dette igjennom lobby virksomhet og komme med innspill.
Den Norske shorthanded klubben er aktiv nå, og har nå felles møter med det Europiske shorthanded klubbene.
Kanskje når dem igjennom.

Jeg mener selv at NSF er for svake og har ikke handlekraft i hele tatt. Dem sitter og ser på og er helt passive. Og lar det skure å gå sin gang, samt håper på det beste.

Det KNS kunne ha gjort, er å sendt mail til den Svenske og Finske represetantene som sitter i comiteen, om sitt synspunkt på stormseil regelverket i Kat4 i Oslofjorden.
Og flere større seilforeninger og klubber burde øve litt mere press på comiteen, om visse regler som holder på og ta av. I visse Katogorier.Ingen av dem tenker på at landene har forskjellige seilingsfarvann i samme katogori, f.eks kystnært England,Irland,og Frankrike sammenlignet med skjærgården i Norge,Sverige og Finland?

Her er det intressan lesing fra comiteen om hva dem diskuterer og banker inn av nye og forandringer av regelverk og krav.Fra møte i Korea.
Link og klippet:

http://www.sailing.org/tools/documents/2009SRSC0911-[8010].pdf

Her om hvem som sitter i comiteen:

Special Regulations Sub-committee Minutes
2009_SRSC_0911.doc Page 1 of 9 Last updated: 8-Dec-09
The Special Regulations Sub Committee met at 09:30 – 18:00 hours on the
9th November 2009 at the Paradise Hotel, Busan, Korea
Please refer to the ISAF website www.sailing.org for the details of the submissions and supporting
papers referred to on these minutes.
1. Opening of the Meeting 1
2. Minutes of the Previous Meeting 1
3. Offshore Special Regulations 2
4. OSR Structural Design Requirements 4
5. Storm & Heavy Weather Sails - Area 6
6. Training 7
7. Deferred Submissions 7
8. Offshore Special Regulations 8
9. OSR Redraft 8
10. International Regulation Commission 9
11. Any Other Business 9
Present:
Patrick LINDQVIST (FIN) – Chairman Abraham ROSEMBERG (BRA) – Vice Chairman
Will APOLD (CAN) Paddy BOYD (IRL)
Sten EDHOLM (SWE) - ORC Representative Ken KERSHAW (GBR)
David LYONS (AUS) Renee MEHL (USA)
Haluk SUNTAY (TUR)
Apologies:
Boris HEPP (GER)
Other Present:
Simon FORBES (Technical Manager)
Henry THORPE (Technical Co-ordinator) Jason SMITHWICK (Head of Technical) for Item (4)
In regard to submissions with the prefix ‘SR’ these minutes include the decisions of the
Oceanic and Offshore Committee held on the 11 November 2009 who on behalf of
Council, approve changes to the Offshore Special Regulations (OSR’s).

Her er det et innspill fra en av represetantene som ikke nådde igjennom. Han ble stående alene om dette, og utfalle ble der etter. Synd!
Klippet:

Special Regulations Sub-committee – November 2009 Item 5(e)
Offshore Committee
Submission: SR08-09
Offshore Special Regulations – 4.26.4 g)
Storm Trysail
A submission from IRC
Introduction
The current regulation requires that a yacht racing in Categories 3 and 4, with a mainsail which
cannot be reefed to reduce the luff by at least 40%, shall carry a storm trysail. To reduce the luff by
40% normally involves fitting 3 reefs on the sail. Many modern racing yachts which only race
inshore cannot reduce luff by 40%, and it is believed that some of them do not carry a storm trysail.
Proposal
Delete the application to Category 4 from 4.26.4 g).
Reason
a) It is considered that yachts in Category 4 do not need to carry a storm trysail. If their
mainsail becomes unusable they will normally retire because the time taken to lower it and
hoist a trysail will be too long in relation to short cat 4 races and would prevent a
competitive result. They can retire to a safe haven under genoa and/or engine.
b) Some owners and crews are unaware of the need to carry a trysail. This puts those who do
at a disadvantage because of the extra cost and weight. Boats are not normally scrutinised
except in top level competition.
Pfk 28.1.09

Her er det et innspill om at stormfokka og tryseilet blir sydd og laget for store, til enkelte seilbåter.
Og det skriver jeg under på.
Seilene er alt for stor for bruk i storm, og må settes slik at dem kan reves. F.eks stormfokka bør settes i sporet i profilen slik at den kan rulles inn etter behov.
Ikke sett den på med kroker eller webbing, fordi det er ingen reve muligheter på den måten!
Klippet dokument (link) på innspill:

http://www.sailing.org/tools/documents/SR5dSR10-[7717].pdf

En Tanke!!

Bavaria klubben med sine alle avdelinger, som nå er snart eller er den største klubben i Norge.
Kan igjen få med seg det største seilforeningene i sitt ditrikt, som f.eks KNS.

Og stille seg støttende opp bak IRC sitt forsl*g, som ble sendt inn. Og kanskje ta med stormfokka i tillegg? Da er dem nødt til å bøye seg.
Det er bare opp til oss seilerene om vi vil ta tak i dette?
Forsl*get til IRC?:
Offshore Special Regulations – 4.26.4 g)
Storm Trysail
A submission from IRC

Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
yngve View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 17 February 2010
Sted: Buskerud
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat yngve Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 March 2010 den 09:31
Har nå forstått at vi bavariaeiere og meget mange andre har fått et svar ut i fra et regelverk som KNS klamrer seg til. ---- For å være med i ferderseilasen sommeren 2010 så må alle startene båter ha med "STORMFOKK" etc og ikke minst kunne bruke den. Og som vi hører --- bør settes opp i vind over 9-10 meter i sek. Skulle nesten tro at dette var en vits.Trodde bavariaklubben ville slå i borde og be KNS bruke litt sundt bondevett og ikke gjemme seg bak et regelverk.Vi må ikke finne oss i å bli diktert av noen som lager slike regler. Her må jo hele seilnorge på banen.Har prøvd etter beste evne og lese alllle reglene og her bør jo de som har fullmakt til dette -- rydde opp i mye.Det kan jo ikke være uvitenhet som ligger bak alt dette rotet ?
Jeg synes det er synd at vi opplever dette.Trodde KNS jobbet for seilere og seilsporten og ikke i mot.Men vi ser jo hele veien at det kommer stadig finurligheter og nye ting.

Det jeg hørte nå er at vi må ha storseil og genoa kurs for å få lov å heise disse seilene på en sikker måte.       
Utblåste seil var ikke lov å bruke da busen var for stor. Båten kunne da krenge mere en regelverket og noen kunne falle ut. Skulle ikke forundre meg mye om disse reglene kommer snart også.
Hilsen Yngve ---- Båt YR

Redigert av yngve
yr
Til Toppen
Phantomas View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 15 April 2009
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Phantomas Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 March 2010 den 13:50
Som svar på diskusjonen over, så har vi fra styrets side sendt en innstilling til KNS om å vurdere kravet om hardværsseil under Færderseilasen på nytt på bakgrunn av diskusjonene vi har hatt her. Svar avventes.

Som en personlig kommentar vil jeg si at reglene nok avspeiler seil- / arrangørerfaring og behovet for sikkerhet - ikke bare at de er laget av godt betalte byråkrater og idioter. Jeg velger derfor å ha løsninger som tilfredstiller reglene selv, ikke fordi jeg må, men fordi jeg synes det gir mening å ha alternativer hvis noen skulle skje. Det gjør det heldigvis sjelden, så kanskje det virker?

Beste hilsener,
Lars J. Sørbo
Til Toppen
Cox! View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 22 November 2005
Sted: Akershus
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Cox! Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 March 2010 den 21:13
Man kan bli forvirret av mindre...

* Det er paragraf 4.26.4 e) som beskriver det faktiske
kravet til stormfokk i ISAF 2010 bestemmelsene. Det som
overrasker er at dette krav kun gjelder kategori 0,1
og 2.
Færder'n er en kategori 4 regatta.

* Det kan dermed se ut til at det er KNS som har innført
dette som et tilleggskrav. NSF fordreier også fakta ved
i sitt oversatte utdrag (som Frøya linker til) gir
inntrykk av at 4.26.4 e) inngår i kat4 krav.

* HHSR som er en kat3 regatta, har innført et
tilleggskrav ang stormseil, men kun for
shorthandedklassene. Man kan altså seile HHSR uten
stormseil, men ikke Færder'n. Forstå det den som kan..

Redigert av Cox!
Mvh Cox
NOR 14788 - Storefri
Til Toppen
Cox! View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Cox! Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 March 2010 den 21:28
Her ligger ISAF
2010

(sliter med editoren her på forumet..)
Mvh Cox
NOR 14788 - Storefri
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 18 March 2010 den 12:09
Phantomas!

Jeg hever diskusjonen enda et hakk opp.

Jeg synest det er forbasket dumt å stille seg bak ryggen på KNS, og si at dette er greit. Noen regler her, er ikke berettiget til å stå der.
Både du og jeg har full pakke med sikkerhetsutstyr i båten, det er fordi båtene våre går i regattaer i høyere katogori en Kat4. Og i høyere Katogorier må en bare ha alternativer. Da er det lett å si,"det er greit"

Og det blir ikke det samme for en som seiler og har høydepunkte med å stille på Færderen hvert år, og kanskje bare den? Da tenker en bredden på type seilere og hvor forskjellig seilingsfarvann hver enkelt seiler i.

Og i trasseen til Færderen er det ikke mindre en 4 stk Rednings skøytestasjoner også: Lysaker, Oscarsborg, Moss og Tønsberg.Og det er kanskje flere nødhavner en dette en kan benytte også

Lobbyvirksomheten i større kjente regattaer, er store når det gjelder Sponsorer. Og dem er ikke sponsorer bare for å være det. Dem henter inn sponsingen tilbake igjennom deltagerene i regattaen. Så presse er stort for arrangørene på hva som er rimelig og ikke rimelig.Og det virker som at arrangørene har begynt å gi etter?

Er det slik seilerene vil ha det, at det er utstyrsleverandørene som skal få lov til å diktere utstyrs og sikkerhetskravene våre?

Det er godt mulig jeg har trampet over her nå? Men legger stor vekt på at vi seilerene må begynne å prate sammen, og diskutere alt nytt av utstyrs og sikkerhetregelverk i framtiden. Ellers kan en bli helt overkjørt av regelspill som hverken arrangører eller seilere klarer å forstå og ikke minst oppdatere båten og seg selv på. Da menes for å holde en rimelig grense som er forsvarlig etter hvert enkelt seilingsfarvann.

Dette gjelder ikke Færderen:
Med erfaring i seiling i shorthanded årene som har vært, endte en opp med dobling av noe utstyr i båten etter noen år, pga regelverket som tok av. F.eks første årene Nødpeilesender (statsjonær) og senere årene(personlig) nødpeilesender.Her er jeg enig at oppgraderingen er berettiget i de seilasene det gjaldt.
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Phantomas View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 15 April 2009
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Phantomas Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 March 2010 den 00:28
Trond, du må lese hva jeg skriver :-) Klubben tar dette opp med KNS fordi vi agerer på medlemmenes vegne. Først fikk vi en forklaring, så ba vi om at de revurderer kravene. Dette for å sikre at Færderseilasen får så mange Bavariaseilere med som mulig - det er jobben min.

Jeg avventer fremdeles svar fra KNS. Min personlige mening er reflektert i andre del av svaret.
Beste hilsener,
Lars J. Sørbo
Til Toppen
Cox! View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Cox! Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 March 2010 den 19:09
STORM(FOKK) I VANNGLASS?

Dersom en leser kunngjøringen til Færder'n, står det:

NSF/ISAF sikkerhetsbestemmelser (OSR) kategori 4 gjelder for alle unntatt F18 med følgende endringer:

7.1 Generelt

Pkt 3.14.6 a): Kun rustfri flerslått wire er tillat.

Pkt 3.29 gjelder ikke.

I tillegg til 4.06.1: anker/dregg skal sammen med kjetting/tau være av en størrelse og vekt som er anpasset båten.

Pkt 4.26.4(g) er endret til: ”..som definert i OSR 4.26.4(c), eller det skal være mulig å reve storseilet”

Besetningsmedlemmer som er yngre enn 18 år skal benytte redningsvest i henhold til OSR 5.01 hele seilasen. Dette endrer Kappseilingsregel 40.
--------------------------

Siden ISAF 2010 ikke krever stormfokk, og det heller ikke er eksplisitt nevnt i kunngjøringen er min tolkning at man ikke kan straffes for å seile uten stormfokk.
Det at det lenger ned i kunngjøringen henvises til et feilaktig oversatt dokument, endrer ikke på dette forholdet.

God og trygg seilas - med eller uten stormfokk!
Mvh Cox
NOR 14788 - Storefri
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 March 2010 den 10:04
Det blir bare vondt og verre når NSF og KNS prøver seg på oversette Sikkerhetsbestemmelsene fra Engelsk til Norsk.
Dem er ikke satt opp kronologisk riktig, og da gir det ingen mening i regelverket.
Sikter da spesielt på reglene 4.26.4 med alle reglene der.
Det beste er å bruke ISAF sitt regelverk, da dokumente med alle katogoriene i. Blir en bedre oversikt over bestemelsene på hva en må ha og gjøre oppgradering på.

God Færder seilas!
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
 Svar Svar Side  <12
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.