Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Regatta > Tall og nummer
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Nytt LYStall på Bavaria 38 ac 98-00
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Nytt LYStall på Bavaria 38 ac 98-00

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Nytt LYStall på Bavaria 38 ac 98-00
    Postet: 16 June 2008 den 12:24

Hei,

LYSkomiteen klarer ikke å bestemme seg om LYStallet til 38'eren fra 1999?

Nå har dem forandret tallet mitt hele 3 ganger inne 24 timer uten noen grunnlag.

2 av samme modell skal konkurere på WS2S (Amanda &Siw Bonita), men har to forskjellige tall og standarmål som må ryddes opp i. (standarmålene er forskjellige også)

Modellen har vært helt nede i LYS 1,17 shorthandedLYS med Asym.CL seil oppsett.

Og har vært seilt i konkurranse doblehanded med 1,18 i år (Siw Bonita). Nå har den Shorthanded LYS 1,19.

Ble varslet nå i dag, at LYSkomiteen skulle ha møte nå om båtens fremtidige LYStall nå.



Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 16 June 2008 den 18:08

Hei,

Amanda & Siw Bonita fikk LYS Shorthanded LYS 1,17 og Vanlig LYS med code Assym.CL LYS 1,18

Gjorde meg nesten uvenner med Lyskomiteen i dag pga dette. Men med god saklig dokumentasjon går det.

Da drar jeg opp til Fredrikstad for WS2S 2008

mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
Per Ødegaard View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 26 January 2006
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Per Ødegaard Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 June 2008 den 12:32

Takk Trond. Jeg har vært like forvirret som alle andre i år mht. hvilket LYS tall jeg skal seile med. Jeg har ikke foretatt meg noe aktivt, men ser at jeg har blitt tildelt enten 1,19 eller 1,18.

I Færdern gikk det jo brukbart, beklager å måtte melde forall i WS2S, det skar seg på jobben i siste lite. God seilas !

Per Ødegaard

Amanda

 

 

Per Ødegaard, Amanda
Til Toppen
Goodny View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 26 December 2005
Sted: Vestfold
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Goodny Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 June 2008 den 17:54

Hei Trond.

Om dere er frustrerte så forstår jeg dette. 38 02-05 har også blitt satt ned til 1.20, for så og bli satt opp igjen til 1.22......1.23 har 39ft. og ny 40ft., og 42ft. med  spilet maxi rullestor...blir selfølgelig seil fra av disse båtene på vannet med litt vind. Vi har seilt mye regatta med disse båtene og blir vel straffet for dette da det ikke er mulig å forstå hvorfor det er slike forskjeller. Spranget ned til dere blir jo enormt. NORLYS klarer ikke gi noen god forklaring her. Vi har kanskje riktig tall, men fler båter må vel bli justert om dette skal rime ?..

NB til en tidligere kommentar ang. vekt og seilareal, blir det operert med feil tall.  Båtene veier 7850 kg tomme..

Til Toppen
Trond View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 18 January 2006
Sted: Aust Agder
Points: 281
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Trond Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 June 2008 den 23:19

Hei,

Forklaringen må være feil standar mål på målebrevene. Det er det jeg har prøvd å forklare dem.

Modellen min, blir blykjøl på 2500 kg brukt som standar, men det er jernkjølen som er standar. Dem klarer ikke å fjærne disse målene fra standaren. Da fyker LYStallene i været. Noen standar mål på storseilet og forseilet er for store, samt spinnaker og baugspydet, på noen modeller. På det 3 tingene der har du 3- 4 hundredeler opp. Pluss blykjølen blir det hundredeler. Så det er mye som igjennstår på noen modeller, og rette opp på standarmålene.

Det er nok med 1cm over på noen mål, så er det straff. Seilmakerene er ikke pliktig til å sy etter klassemålene. Det må en passe på selv.

Storseilet mitt ble standar nå, samt Genakeren. Dem er på maxmål.

WS2S 2008 gikk skitt.

Vi var i teten med Siw Bonita. Følgende skjedde. Syd for Svenner fyr og vi hadde kontakt med Engelskmannen (lederen i teten). Da eksploderte ene blokka og sjakle til storseilskjøte i tusen biter. I forvirringen ble forseilfalle sluppet ut litt, slik at materen på forstagsprofilen forsvant på sjøen.

Vi klarte å webbe opp ny reserve blokk på storseilbommen, men blei ikke bra nok. Slik at storseile blafret for mye, pga at vi ikke klarte å flate det ut nok.

. Forseilet sto for tur, å revne fra den kvasse kanten der "matern" hadde vært på forstaget.

Fant fort ut at jeg ikke var villig til å "brenne av" 2 helt nye seil på banke kryss ned til Arendal. Og vi ga opp der, og lenset til Stavern (12,5 kn, sog)

Jeg forklarer nøyere, med bilde fra Bloggen min i Seilmagasinet her:

http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/1214328035_det_var_bra_ en_snudde.html



Redigert av Trond
mvh
Trond Aasvoll
"Siw Bonita" NOR 9360
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.