Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Instrumenter og elektronikk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Plassering/erfaring solcelle
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Plassering/erfaring solcelle

Svar Svar Side  12>
Forfatter
Melding
mik View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 02 November 2014
Sted: Arendal
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat mik Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Plassering/erfaring solcelle
    Postet: 03 July 2015 den 02:55
Hei
Jeg har en Bavaria 38 2004 mod, hvor store solcellepaneler har dere andre på båtene deres og hvor er de plassert?
Jeg ser for meg å ha et på 65w oppå lukegaragen, vil dette holde eller bør jeg ha et større, skal jeg ha større blir det problemer med plassering..

Alle tips mottas med takk :)
Til Toppen
tholmoy View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 09 July 2008
Sted: Vestfold
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat tholmoy Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 July 2015 den 15:31
Har samme båt som deg og vurderer også et panel på lukegarasjen. Tviler på at det vil gi veldig mye strøm men et lite bidrag vil det vel være.
Setter stor pris på om du deler dine erfaringer her om du velger å gå for en slik løsning

God sommer" (i morgen slipper vi fortøyningene og setter kursen nedover svenskekysten)
Til Toppen
Fender View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 24 March 2008
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Fender Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 07 July 2015 den 10:28
Hei. Har Barvaria 40 cruiser 2008. Jeg har plassert 1 solcelle panel på 50 watt på hver side av lukegarasjen siden jeg har redningsflåten stående på denne. Panelene er fleksibel høyeffektiv solcellepanel med mål 54x59cm, og jeg har limt og skrudd de fast i dekket. Kablene har jeg ført gjennom dekket slik at de er mest mulig skjult. Panelene på 2 X 50 watt gir nok strøm til holde kjøleboksen i gang.
Til Toppen
Bjørn View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Vestfold
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bjørn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 21 July 2015 den 18:36
Jeg monterte et 100w panel på lukegarasjen, men er ikke helt fornøyd med strømproduksjonen. Panelet får for mye skygge som reduserer kraftig strømmen. Men det er likevel stort sett ute av veien, og gir tross alt litt bidrag, men kunne nok vært utnyttet 50-75% mer dersom det fikk gunstigere sol. Hadde et tidligere på 50w som jeg kunne stille rett mot sola, på stativ, og det var mye mer effektivt.
mvh
Bjørn
S/Y LUNA
Til Toppen
spk View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 03 June 2013
Sted: Stavanger
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat spk Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 October 2015 den 10:38
På vår 37 cr 2007 modell har jeg montert to 50w monokrystalinske panel ved siden av hverande på lukegarasjen (de står altså tett sammen og dekker garasjen og litt til). De er montert 'langskips' slik at seriekoblingen mellom de 36 enkeltcellene går i lengderetningen av båten. Panelene er seriekoblet og har en Victron MTTP regulator. Montering i lengderetningen og seriekobling reduserer effektreduksjonen som skygge av bommen gir. På normale soldager produseres nok strøm til kjøleboksdrift og vanlig bruk på kveld/natt. I overskyet vær klarer blir ikke batteribanken helt full igjen i løpet av en dag, men det er bare 4-5% som mangler iht batterimonitoren.

Jeg har kjøpt et ekstra 50w panel av samme type som jeg kan koble i serie med de to andre og legge løst på dekk når vi ligger stille noen dager i strekk - da blir det ihvertfall tilstrekkelig lading.

SP
Til Toppen
Jan Rodahl View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 19 August 2011
Sted: Flateby
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Jan Rodahl Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 16 February 2016 den 18:53
Hei
Jeg har lagt et 50 watt panel på lukegarasjen, pluss at jeg har bygd et roterende 40w panel som roterer 360 grader på et 25mm rør i aktern. Har vært oppe i 7.2 ampere og panalene driver alt vårt behov om bord. Det roterende panelet drar IKKE styrestrøm fra båten eller sitt eget panel, men kun 2 små celler til 10kr st...Fantastisk å stå opp tidlig om morgenen og se at panelet har dreid seg mot soloppgang...
Lykkelig eier av Bavaria 38 2003 mod, passe stor, passe liten
Til Toppen
spk View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 03 June 2013
Sted: Stavanger
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat spk Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 16 February 2016 den 19:55
Et panel som roterer med sola høres spennende ut, kan du beskrive løsningen? Er det produkt som kan kjøpes eller har du laget det selv?
Til Toppen
Jan Rodahl View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 19 August 2011
Sted: Flateby
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Jan Rodahl Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 12 August 2016 den 14:35
Laget det selv
Lykkelig eier av Bavaria 38 2003 mod, passe stor, passe liten
Til Toppen
Bernt View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd

Medlem siden: 29 November 2005
Sted: Nordland
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Bernt Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 10 July 2017 den 15:32
Du skriver at du har ført kablene ned i dekket. Hvor er det greiest å ta dem ned for å føre dem mest mulig skjult til panel og til batteri.?
Bernt
Til Toppen
bc39 View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 19 September 2012
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bc39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 05 April 2018 den 17:44
Hei jeg skal montere solcelle på luke garagen. Hvordan har dere trekt ledninger?
Til Toppen
 Svar Svar Side  12>
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.