Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Instrumenter og elektronikk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Plassering/erfaring solcelle
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Plassering/erfaring solcelle

 Svar Svar Side  <12
Forfatter
Melding
spk View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 03 June 2013
Sted: Stavanger
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat spk Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 April 2018 den 13:38
Ledningene mine førte jeg inn langs fallene på styrbord side av lukegarasjen. Der laget jeg et hull i glassfiberprofilen (den som stiller opp og går i en bue ned mot cockpitkarmen). Inne i profilen brukte jeg en passe stiv metalltråd til å komme ned i skottet på badet (to lugar utgave). Det er grei plass til å trekke ledningen ut gjennom et hull og videre ned bak skottet og bak kartbordet/instrumentpanel. Videre langs de andre kablene fram til batteribanken. Jeg monterte solcelle regulatoren bak sofabenk på styrbord side.
Til Toppen
bc39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 September 2012
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bc39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 06 April 2018 den 17:15
Ok takk det var noe sånt jeg så for meg. Fint da vet jeg at det er mulig :)
Til Toppen
bc39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 September 2012
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bc39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 15 April 2018 den 22:29
Jeg skrudde ned tak platen over kartbordet i dag. Ser at ledningene til spottene går inn i ett hull. Er det noen som vet hvor disse ledningene kommer ned, og er det lett å trekke kabler fra dette hullet.
Til Toppen
Sunrise View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 September 2015
Sted: Tysvær
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Sunrise Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 20 August 2019 den 11:47
Jeg valgte å montere mine paneler på rekka. Har montert et 100W panel på hver side, samt en MPPT regulator. Etter montasje har jeg ikke lenge hatt behov for landstrøm til å lade batteriene.
Til Toppen
bc39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 September 2012
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bc39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 28 August 2019 den 18:48
Så bra ut det der, jeg har vurdert og utvide med ett på rekka.

Jeg ble litt nysgjerrig på folderattet ditt. Har du en link til det. Evt tips om hvor dette lønner seg å handle hen,
Til Toppen
Sunrise View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 06 September 2015
Sted: Tysvær
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Sunrise Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 23 September 2019 den 03:32
Beklager sen tilbakemelding

Seatronic i Moss selger disse i norge rattene

Koster litt, men jeg mener det er verd pengene. Slippe å ta av rattet og legge dette frempå dekk var ikke noen jeg var villig til å leve med.
Til Toppen
bc39 View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 19 September 2012
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat bc39 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 24 September 2019 den 15:04
Takker :)
Til Toppen
Thorbjørn View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 11 May 2012
Sted: Bergen
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Thorbjørn Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 03 August 2020 den 23:11
En uventet bomming på lens i Nordfjord nylig medførte at skjøtet tok tak i solfangeren, og kastet den overbord.
Ikke det størst tap, da de nye stadig blir rimeligere og kraftige. Denne på 80 w holder autopilot og kjøleboks gående når vi seiler og ligger i uthavn. Denne gang snekret jeg en ramme som den ligger i. Da effekten blir langt bedre når den rettes mot solen. ligger solfangeren løst i rammen, der den kan tiltes med en stav i alle himmelretninger.
Da rammen er helt vannrett og dekket buer kommer rammen over tauene fra koppit til rigg. Ledningene førte jeg inn under panelet som sprayhooden er festet i (etter at det ble løsnet). Herfra førte jeg dem inn i en av de små taklukene (over badet i min Cruicer 2009). Så fisket jeg den ned i veggen bak badeveggen og ned til regulatoren som står ved kartbordet over batteriene.





Redigert av Thorbjørn - 03 August 2020 den 23:15
Lettmatrosen
Til Toppen
 Svar Svar Side  <12
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.