Skriv ut side | Close Window

Etterstramme kjølbolter

Utskrift fra: Bavariaklubben
Kategori: Båtpraten
Forum Navn: Skrog og dekk
Forumet's Beskrivelse: Konstruksjonsmessige forhold, pleie, vedlikehold
URL: http://forum.bavariaklubben.no/forum_posts.asp?TID=2539
Skrevet ut den: 28 March 2024 den 11:18
Software Versjon: Web Wiz Forums 11.10 - http://www.webwizforums.com


Innlegg: Etterstramme kjølbolter
Opprettet av: Frøya
Subjekt: Etterstramme kjølbolter
Dato: 17 January 2010 den 21:28
Hvor mange er det som etterstrammer kjølboltene nå som båten står og hviler på kjølen ?
Fikk streng beskjed fra min forhandler om å huske på dette fra tid til annen. Sjekket også med en båtreparatør, og han bekreftet at dette var både lurt og nødvendig. Selv har jeg gjort det med alle mine båter, og konstaterer at man kan etterstramme litt, men når jeg prater med andre Bavariaeiere, er det et fåtall som har tenkt på dette...
Laget en liten billeddokumentasjon på bloggsiden.

-------------
Frøya



Svar:
Opprettet av: Bård
Dato: 18 January 2010 den 10:20
Hvor stort moment skal det terekkes med?

-------------
BP


Opprettet av: Frøya
Dato: 19 January 2010 den 18:45
Tja, I følge en båtreparatør skal momentet være der hvor den som trekker til får et ildrødt hode. Hvis man er litt mer seriøs skal momentet i følge Lunde båts servicesjef være henholdsvis 360 Nm for boltdiamter 20mm og 620 Nm for boltdiamter 24 mm. Stålkvaliteten i mutter er A4, og jeg går ut i fra at bolt har samme kvalitet.
Dette krever momentnøkkel som ikke er å finne i Biltemas reportuar.
Slik jeg tolker tabeller, her er det mulig jeg mistolker, skal momentet på bolten ligge på rundt 70% av boltens strekkfasthet.
Imidlertid er det vel helt sikkert at det er bedre å stramme løse muttere godt fast enn å fortsette å ha løse muttere.

-------------
Frøya


Opprettet av: thoove
Dato: 20 January 2010 den 11:33
Jeg gjorde en jobb med kjølboltene på min 39C. Lagde store vinkelplater og monterte disse under de forholdsvis små skivene som er standard. For å få løsnet mutterne rigget jeg til et opplegg med en gammel biljekk da jeg ikke klarte å rikke flere av dem manuelt.
Jeg fikk tak i en 75 cm lang momentnøkkel som gikk til 320 Nm. Stillte denne så høyt det gikk an og dro til jeg ble rød i toppen. Dette var for 2 år siden og jeg skal sjekke om det trengs etterstramming nå.


Opprettet av: Guests
Dato: 20 January 2010 den 14:09
Til og med 2005 ble kjølene på Bavaria montert med sikaflex som tettemiddel mellom skrog og kjøl. Denne massen er fleksibel og gjør det viktigere med etterstramming av kjølbolter. Fra 2005 og utover har Bavaria brukt et epoxyliknende lim/sparkel som tettemasse. Denne bli helt stiv og hard og har en veldig sterk limevne. Vi har sett at på disse båtene er det ikke mye som beveger seg om vi forsøker å etterstramme kjølboltene. På bakgrunn av dette vil jeg si at det er viktig å etterstramme kjølboltene for båter eldre enn 2005, for båter bygget senere er det ikke viktig.

Kjølboltene har kvalitet A4 80, dvs en svært høy stålkvalitet, vesentlig høyere enn på en del konkurrerende båtmerker.
Boltene skal trekkes til med moment:
Ø20mm: 360 Nm
Ø24mm: 620 Nm


Opprettet av: StorStas
Dato: 20 January 2010 den 21:38
1 Nm er ca. 0,1 kg på én meters arm. Dvs. 360 Nm = ca. 36 kg. på én meters arm. Om du klarer å rigge til en pipenøkkel med en god meters forlenging og en vekt, kan du trykke til så vekten viser 36 kg, dersom vekten plasseres 1 meter ut fra senter. Respektive 62 kg for 620Nm.

Litt upraktisk metode kanskje, men ihvertfall vitenskapelig... :)

Jeg fikk strammet kjølboltene etter 4 sesonger (2004 mod.), og overlot det til Lunde Båt.


Opprettet av: Frøya
Dato: 27 January 2010 den 11:48
Da var jobben gjort. Fikk låne riktig momentverktøy,( som er den største jeg har sett i mitt liv), og sammenlignet momentet utført med vanlig verktøy og dette beistet av et proffverktøy. Fant ut at ved å dra til med biltemas største pipeverktøy, oppnådde man ca 350Nm når hodet ble rødt og armer og ben verket. La ut noen bilder på bloggsiden samt en liten videosnutt.
Noe skal man da gjøre i ventetiden på varmere vær,... :0)

-------------
Frøya


Opprettet av: storm
Dato: 08 February 2010 den 12:45
Vedrørende stramming av syrefaste muttere & skruer.
Det er en kjent sak at syrefaste gjenger lett skjærer seg og må smøres ved store tiltrekkingskrefter. Momentene det her snakkes om er STORT. Likeledes vil mutterens tiltrekkingskraft være enomrt mye høyere om gjenger er smurt, enn om de er tørre, da friksjonen blir så mye lavere.
Hva sier manualen om dette ?

-------------
Mvh Storm


Opprettet av: Frøya
Dato: 08 February 2010 den 18:44
Manualen sier ingenting. Det er ikke skrevet så mye om dette annet enn i båtens medfølgende service og garantihefte hvor man skal stramme kjølboltene før man setter båten i vannet første gang.
Deretter skal man kontrollere boltenes moment etter 6 måneder v/1 gangs service. Siste obligatoriske sjekk er 2. gangs service etter 12 måneder.
Det er riktig at man skal smøre gjengene før man monterer sammen A4 stål. Gjengefett fra Locktite er anbefalt. Uten smøring kan man risikere at stålet kaldsveises og at man får problemer med å demontere boltene senere. På mine bolter var det gjengefett.

-------------
Frøya


Opprettet av: thoove
Dato: 09 February 2010 den 12:34
Jeg etterstrammet boltene i helga og et par av muttrene måtte strammes litt.
Jeg smurte med Biltema's kobberfett forrige gang og det gikk greit å løsne låsemuttrene nå.


Opprettet av: Mie
Dato: 23 March 2010 den 10:58
Er ikke helt enig med Lunde Båt`s servicesjef, min båt er 02mod og der fikk jeg lekkasje.Det viste seg at det kun lå en tynn streng med silikon i overgang kjøl skrog. Når det gjelder momenttrekking av bolter skal en huske på at det er forskjellig moment på smurte og usmurte bolter.


Opprettet av: OJJA 3
Dato: 11 April 2010 den 10:25
Båten min er 04 mod, og boltene ble for første gang sjekket ved sjøsetting i år. 2 bolter måtte strammes 1/4 omdreining.


Opprettet av: Bavaria36AC
Dato: 11 April 2010 den 22:17
syns det høres veldig stor forskjell på momentet på boltene når det bare er 4mm forskjell..

Mulig det er riktig ser jo alle skriver det!

-------------
2003 Bavaria 36 AC


Opprettet av: StorStas
Dato: 13 April 2010 den 00:00
Hvis du regner på areal og volum, så vil du finne ut at en 24mm. bolt faktisk inneholder ca. 44 % mer metall enn en 20mm bolt.


Opprettet av: Bavaria36AC
Dato: 13 April 2010 den 02:01
Ja... Jo, det er jo greit det, tviler ikke på at det er riktig altså! når alle sier det, inklusiv Lunde båt.


Men når man skal etterstramme, løsner man bare den ene mutteren, og strammer den andre men moment, derretter srammer den sisdte med samme moment igjen?

-------------
2003 Bavaria 36 AC


Opprettet av: Losen
Dato: 13 April 2010 den 08:34
Publisert første gang av Bavaria36AC Bavaria36AC skrev:

..... deretter srammer den siste med samme moment igjen?


Nei, den øverste er bare en kontramutter og dens oppgave er kun å hindre den nederste i å løsne. Ikke nødvendig å sette den med samme moment som den nederste.


Opprettet av: Kappa
Dato: 13 April 2010 den 15:21
Hva er vitsen med å stramme til? Henger kjølen og dingler hvis man ikke strammer til? Blir det lekkasje hvis man ikke strammer til?


Opprettet av: srar1
Dato: 07 August 2010 den 12:43
Kan man etterstramme når båten ligger på sjøen?


Opprettet av: StorStas
Dato: 07 August 2010 den 19:37
Lunde Båt gjorde det for meg mens båten lå i sjøen, så det er nok helt OK.


Opprettet av: Guests
Dato: 13 August 2010 den 20:41
Det bør etterstrammes når båten står på land med vekten på kjølen slik at man ikke løfter båten etter mutteren og ødelegger bolt/mutter. Som profesjonell aktør vurderer vi fra tilfelle til tilfelle hva som er forsvarlig og etterstrammer med stor forsiktighet noen ganger mens båten ligger på sjøen.


Opprettet av: Chantal
Dato: 25 June 2011 den 13:47
Etterstrammet kjølboltene på vår 38 Ocean 1999, "skremmende" opplevelse.
Av 10 bolter måtte 8 starmmes mer enn en 1/4 omdreining, 2 var faste og 2 var helt løse da vi løsnet kontramutteren.
Skal sjekke igjen til neste år for sikkerhetsskyld.
PS: Det er en stor fordel å være to til denne jobben.

-------------
mvh
SY Chantal


Opprettet av: gupe
Dato: 25 June 2011 den 17:00

Vi etterstrammet kjølboltene på vår 44AC i forrige uke.630 Nm er jo et nesten uoppnåelig moment uten proffutstyr.Verkstedet vi har benyttet i nesten to mannsaldre hadde det som skulle til.En gearet nøkkel med oversettning 4:1 brakte momentet ned til handterbare 158 Nm.Om etterstrammingen var nødvendig? Alle boltene var for slakke,noen ganske mye.    


Opprettet av: Losen
Dato: 21 March 2014 den 13:34
Aktiverer denne tråden igjen....
Jeg har en lekkasje når jeg seiler for styrbords halser med god krenging og mistenker kjølboltene. Det er vanskelig å verifisere da det som regel kommer litt vann frem fra diverse hulrom når båten krenger.
Jeg planlegger å etterstramme kjølboltene i juni når båten går på land for stoffing før sesongen og lurer på om det ville være fornuftig å løsne en og en mutter å legge litt fugemasse under skiva for å stoppe en eventuell lekkasje den veien. Eller blir det å stoppe lekkasjen i feil ende....?
Båten er en 2007 bavaria 38 CR.


Opprettet av: Frøya
Dato: 24 March 2014 den 23:53
Hei
Jeg tror ikke du har lekkasje gjennom kjølboltene med mindre kjølen er vesentlig stresset. Etter 2005 er kjølene våre påsatt med et godt lag epoxylim hvor overskytende masse blir presset inn i rundt boltene og ligger under skivene.
Hvis du til stadighet har saltvann som ligger i bunnen rundt kjølboltene kan det være tilfelle, men da er kanskje løsningen å sjekke om området ved kjølen har skader i laminatet. Sjekk om kjølen beveger seg ved opptak ved å svinge den sidelengs når båten henger i stroppene.
Mvh Steinar

-------------
Frøya


Opprettet av: Losen
Dato: 22 April 2014 den 22:11
Nå har jeg fått etterstrammet kjølboltene. Med 1.2 meter lang arm og momentnøkkel stilt på 385 Nm så tok noen av mutterene godt over en omdreining ekstra.
Når det gjelder laminatskader så tror jeg ikke jeg har det. Båten har ikke vært på grunn og banking med hammer i området rundt bakkant av kjølen gir bare "godlyd". Jeg er spent på om båten fortsatt er tørr etter første harde bidevindseilas :-)


Opprettet av: Helios
Dato: 09 December 2015 den 17:02
Hei, er det noen som vet om 42 Cruiser fra 2005 har 20 eller 24 mm bolter. Jeg har ikke tilgang på båten, og vil nødig ta en flytur med feil utstyr. 39 Cruiser har 20 mm bolter vet jeg.


Opprettet av: blueline
Dato: 12 January 2016 den 23:31
Før man smører bør man kontakte Lunde båt. På bil var det vanlig før i tiden å smøre bolter når man byttet hjul. Dette skal man ikke gjøre i dag da monmentet er beregnet med tørre bolter. Regner med at momentet på Bavaria er med tørre bolter(men er ikke sikker). Smurte vanlige bolter har jeg lær at gir 6 x høyre tiltrekkingskrafte med samme moment.


Opprettet av: Lunde Båt AS
Dato: 19 January 2016 den 14:18
Vi har sjekket dette litt og når det gjelder smøring av kjølbolter så skal de alltid smøres før stramming.
På syrefast stål, som disse boltene er laget i, er det viktig å smøre for å unngå kaldsveis, og for å få riktig moment(strekk i bolten).

Se også denne linken til en fin beskrivelse av rustfrie festemidler, hvor det også er omtalt tiltrekningsmomenter, og da er det A4 skruer i fasthetsklasse 80 som har vært brukt i Bavaria sine kjølbolter

http://www.tingstad.no/upload_images/6A87AA6CA6DB477B8F74E0FB02AA6D0C.pdf


-------------
Seilerhilsen fra Lunde Båt AS


Opprettet av: Jetmund Rygg
Dato: 06 March 2017 den 12:14
Hei. Vet ikke om personene fra Lunde Båt fortsatt er med i forumet, men skulle gjerne vist om det er behov for å trekke etter kjølbolter flere ganger. Har en BC 46, 2005 mod. Den var etter trekt etter første eller andre året. Vil det vere behov for ettertrekking igjen nå? Alt virker helt ok.



Skriv ut side | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net