Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Regatta > Regler
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - seile ferderseilasen
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

seile ferderseilasen

 Svar Svar
Forfatter
Melding
yngve View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 17 February 2010
Sted: Buskerud
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat yngve Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: seile ferderseilasen
    Postet: 17 February 2010 den 10:04
Var på et møte 16.feb.i leangbukta.Seiltrim mm.Der fikk jeg høre at det blir påbudt å ha med stormfokk for å være med i ferderseilasen. Hvem i alverden kan ha bestemt - funnet på noe slikt ? Dette mener jeg bestemt at vi i bavariaklubben må protestere på. Vi får sikkert med mange andre seilere. Nesten alle (99%) av Bavaria båtene har jo rullegenoa -- og da har vi jo stormfokk om været skulle bli hel umulig.Det er også en mye større sikkerhet i å rulle inn litt på genoa fra cocpit en å klatre forrand på dekk i dårlig vær å bytte til stormfokk.De som har kommet med et slikt forsl*g kan jo ikke ha tenkt seg om . Alle nyere seilbåter har jo kategori A for havseilas også. Jeg har vært med i ferder`n ca 20 ganger, men har aldri vært nærheten av å ha opplevd stormfokkvær.
Er det noen har funnet på dette for kanskje å tjene penger. Eller har vi en liten gruppe seilere som prøver å utestenge alle turseilere? Ferderseilasen er jo en turseilas som mange bør få oppleve. Som går stort sett i smult farvann. Dette forsl*get om stormfokk må vi få stoppet.Håper mange sier noe om dette.

Redigert av yngve
yr
Til Toppen
Phantomas View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 15 April 2009
Sted: Oslo
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Phantomas Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 19 February 2010 den 18:57
Som arrangør av Bavariaklubbens møte i Leangbukta den 16. februar takker jeg deg og alle de andre deltakerne for at dere tok deg tid til å være tilstede. Veldig bra oppmøte!

Sikkerhet er viktig og i år har KNS bestemt seg for å følge de internasjonale reglene med noen unntak. Dette er regler som er utviklet gjennom lengre tid og baserer seg på erfaringer. Personlig synes jeg det er veldig bra, selv om mye vi må ha ombord i en seilbåt av sikkerhetsutstyr heldigvis aldri kommer i bruk. Dog er det ofte helt avgjørende at vi har dette utstyret hvis vi blir overrasket av dårlig vær eller kommer i kritiske situasjoner.

Når det gjelder hardvindsfokk / stormfokk spesielt kan jeg lett tenke meg situasjoner hvor f. eks. tauet for inn- og uthal av rullegenuan låser seg i rullen eller at forstagprofilen ryker, slik at må på fordekk å få ned det store seilet forhåpentligvis før du driver på land. Da kan det være godt å proaktivt ha satt opp et mindre og uavhengig seil, slik at du kan reve genuan og storseilet tidligere og dermed seile mer komfortabelt.

Jeg tviler på at seilmakerne har lobbet seg til dette og ser det heller som en forsikring for trygg og behaglig seilas også i tøffe forhold. Dette er laget av seilere, for seilere og jeg anbefaler at man følger dem.

Reglene finner du her: http://www.kns.no/filestore/Dokumenter_doc_pdf_etc/Regatta/S ikkerhetregler/Sikkerhetsreglene2010_11cat4Moutdrag.pdf

Seilerhilsen,
Lars

Redigert av Phantomas
Beste hilsener,
Lars J. Sørbo
Til Toppen
yngve View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 17 February 2010
Sted: Buskerud
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat yngve Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 22 February 2010 den 18:38
Fint at Lars ville svare ang. stormfokk i Ferderseilasen. Samme som meg så er vi enig i at sikkerhet er viktig. Men hva er sikkerhet ? Er det å ha med seg en stormfokk og mye annet utstyr som skjelden eller aldri brukes. Alt utstyr krever trening. Kan en ikke bruke det så har det ingen verdi.Det at nå stormfokk har blitt påbutt er basert på lang tids erfaring er vel bare fine ord for at KNS skal sikre seg og har vel ingen ting med virkligheten å gjøre. Ca 99% av alle båter som er solgt de siste 10-året er kjøpt med et storseil og en rullegenoa. Alle disse båtene har kat.A som da er godkjent for havseilas. Mener styret i bavariklubben at alle disse båtene må kjøpe stormfokk og annet for å være med i Ferder`n ? Får vi da en mere sikker båt med å ha med en stormfokk som aldri har vært brukt ?
Lars sier noe om at in/uthal kan ryke,ting kan skje. At vi da må fram på fordekk å få orden på dette før vi driver på land. Hvorfor skulle vi drive på land ? Har kjørt seilkurs i Oslofjorden i over 20 år, men har aldri opplevd noen problemer med rullegenoan. Den som andre ting må læres å bruke. Står du nedi i cocpiten bak -- i le for sjø og bølger så er det en kjempefordel. Alt kan skje om en ikke gjør ting riktig. Masten kan falle ned. -- Når rulleseilet forand kom, så fikk vi en betydelig større sikkerhet. ----- Skal vi nå skyve ut alle turseilere, alle bavaria-eiere som ikke har stormfokk, som koser seg med familien på denne fine sommerseilasen ?? Skal en ut på havet. Da bør vi kanskje velge et kutterstag med stormfokk osv, -- men det er en annen dans.   

Redigert av yngve
yr
Til Toppen
Timeout View Drop Down
Medlem
Medlem


Medlem siden: 09 February 2006
Sted: Oslo
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Timeout Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 22 February 2010 den 22:42
Interessant å høre at man nå krever stormfokk for å seile Færder'n. Denne seilasen foregår jo stort sett innaskjærs og i beskyttet farvann. Hvorvidt man etter reglene skal ha stormfokk eller ikke har med hvilken kategori seilasen havner i. Det hadde heller ikke vært noe problem for KNS å gi dispensasjon på dette punktet. Synes dette høres veldig "overkill" ut.
Om forstaget skulle ryke, så er det ikke mulig å sette opp noen stormfokk. Ryker linen til taurullen til rullegenoan må man løsne fallet å få ned genoan. Ser ikke at det er viktig med stormfokk i en slik situasjon heller. Man har jo fremdeles storseil og også eventuelt motor.
Ser poenget med storfokk når man skal over Nordsjøen, men har ingen forståelse for stormfokk når man skal runde Hollenderboen. Lurer på om stormfokk har vært tema noen gang i Færderseilasens histore? Dette påbudet er i samme stil som om man nekter barn å klatre i trær fordi det er sjangs for å falle ned. Håper at dette påbudet beror på en misforståelse. Forøvrig burde denne tråden ligge under tema regatta.
Til Toppen
Frøya View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 11 February 2006
Sted: Vestfold
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Frøya Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 23 February 2010 den 19:51
Sikkerhetsbestemmelsene utelukker de aller fleste Bavariamodellene. Under vesentlige endringer 2010 er det et krav om at rekkewaiere skal være i en utførelse uten strømpe. Brudd av denne bestemmelse medfører startnekt/diskvalifisering. Punkt 3.14.6.C
Ellers sliter jeg litt med å skjønne kravet til stormfokk innfestning. Punkt 4.26.4.B sier noe om at stormfokken/tryseilet skal kunne festes uavhengig av forseilsprofilen, samt at dette skal være fast installert. Alt dette er gjeldene under kategori 4, innenskjærs regatta. Betyr dette at det skal monteres fast opplegg for stormseil i form av f.eks trystag ?

http://www.kns.no/filestore/Dokumenter_doc_pdf_etc/Regatta/S ikkerhetregler/Sikkerhetsreglene2010_11cat4Moutdrag.pdf

PS Jeg flytter tråden som en kopi under "regatta"
Frøya
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.