Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > På tur > Havner og turer
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Tilbake på Sørlandskysten!
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Tilbake på Sørlandskysten!

Svar Svar
Forfatter
Melding
Cox! View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 22 November 2005
Sted: Akershus
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Cox! Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Tilbake på Sørlandskysten!
    Postet: 11 August 2007 den 00:09

Etter mange år med ferie på svenskekysten / Danmark, gikk turen iår mot styrbord - og det var en positiv opplevelse.  Tidliger minner om søppelfylte uthavner,  dårlige gjestehavner, høy sjø og uskjermet lei (det var i motorbåt den gangen..) ble erstattet av bare gode minner:

• God plass og ryddige forhold i de uthavnene vi besøkte
  • Med en god porsjon dårlig være skulle en trodd at gjestehavnee var smekkfulle, men vi som er vant til svenske havner var det ingen problemer med plass.

En perle som anbefales på det sterkeste er Risør Seilforenings anlegg på Finnøya.  Gjestfritt og trivelig på alle måter.  Alt i alt stod Norge til terningkast 5 - og trolig en 6'er med bedre vær!

Mvh Cox
NOR 14788 - Storefri
Til Toppen
Stein View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 26 November 2005
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Stein Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 11 August 2007 den 15:07

Amen. Det klare vannet på Sørlandet er nesten grunn god nok. Selv om det i år desverre kun var 15-16 grader. Når været har tillatt det har jeg tatt båten til Kristiansand hvor resten av familien har kommet med toget. Det tar kun et drøyt døgn fra Oslo med medstrømmen. Da har vi en perfekt start med god tid til få med seg pærlene i Søgne ++.

(PS. Du seilte 300m før meg på finalestrekket hjem fra Sandspollen forrige søndag Cox.)

Til Toppen
OJJA 2 View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 17 August 2007
Sted: Østfold
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat OJJA 2 Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 August 2007 den 07:09

Det var hyggellig tilbakemelding fra norskekysten, da jeg også begynner å bli "dritt lei" E6 langs svenskekysten.

OJJA

Til Toppen
ARIES View Drop Down
Moderator Lokal avd
Moderator Lokal avd

Medlem siden: 21 November 2005
Sted: Hordaland
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat ARIES Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 17 August 2007 den 14:12

Det er faktisk godt å være norsk i Norge.

Vi holdt oss på norskekysten vi også. Snakker ofte med de som "tørr" å gå nordover.. Der ligger det mange flotte opplevelser. Mulig vi ser nordover til neste år. Det er et hav av muligheter, litt langt men dog ikke umulig.

Per-Ørnulf Dæhli
S/Y ARIES
BERGEN
www.sy-aries.com
aries@sy-aries.com
Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 25 November 2005
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 11 September 2007 den 15:06

Nok er nok. Neste år blir det så lite Sverige som mulig. Overfylte havner og lite idyll egentlig. Prisene er jo blitt helt håpløse. Feks. betaler man nå 430 kroner for å ligge på Kjerringøy eller Marstrand hvis man er over 40 fot. Det er slett, eller ingen, service. Det dårlige vanntrykket i Marstrand gjør at det å fylle vann er en heldagsaffære i ventekø. Strømkontaktene på Kjerringøya er alt for få. Ingen steder er det en tilstedeværende havnevakt som kan hjelpe til med å løse konflikter mellom båtene når man skal legge til (untaket er Fiskebekkil)
Havneavgiftene i pressområdet på sørlandskysten begynner også å bli provoserende, men det finnes untak. Feks. er det gratis å ligge i havn på Valle innenfor Jomfruland. Havnen har alle tenkelig fasiliteter, bla. marina, restaurant og butikk rett på brygga.

Neste år blir det raskt så langt sørvest som mulig. En tur over til Shetland står også på ønskelisten hvis jeg får med reisefølge (du får pese broren din Steinar), før vi evt. runder av med en svipptur til Skagen. Ungene vil nok kreve et par dager i Marstrand og en tur innom Kjerringøya. De andre kjente svenske-havnene skal få slippe min tilstedeværelse. Da foretrekker jeg heller uthavnene på Væderøyene og Ursholmen før returen går via Svenner eller Stauper.

Kul animasjon du har som avatar Stein(ar) !

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.