Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Båtpraten > Instrumenter og elektronikk
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Utsug motorrom
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Utsug motorrom

 Svar Svar Side  <12
Forfatter
Melding
blueline View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 09 March 2006
Sted: Oslo
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat blueline Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 29 April 2017 den 23:01
Jeg har jobbet på båt hvor det var montert trykkvifter inn til motorrom for å gi høyere effekt. Dette var en dårlig løsning for ved lave turtall ble det overtrykk i maskinrom og luft fra maskinrom kom inn i styrhus.

De nyere Bavaria seilbåtene har avtrekksvifte fra motorrom. Dette er ingen dum ide da luften i motorrommet blir varm. Jeg har ikke sjekket kapasiteten på min vifte men tilsvarende vifter suger ca. 3,5 kubikkmeter luft pr min. Det tilsvarer den forbrenningsluften som trengs til en 20 hk motor.

Det betyr at luftgjennomstrømmingen i motorromet vil bli dobbelt så stor. Hvor mye temperaturen i motorrommet synker vet jeg ikke, men kaldere luft gir bedre mer luft for motor og bedre forbrenning.

Motoren suger luft via alle luftlekkasjer i innredningen akterområdet i båten. Motoren bidrar nok i såfall også til ventilasjon i båten.

Våre motorer har et beskjedent luftforbruk sammenlignet med båter med 200 hk++. Jeg tror ikke vi skal bekymre oss for at motoren ikke får nok luft.
Til Toppen
 Svar Svar Side  <12
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.