Bavariaklubben Hjemmeside
Forum Home Forum Home > Regatta > Generelle tips og råd
  Aktive innlegg Aktive innlegg RSS Feed - Vær og vind
  FAQ FAQ  Søk i Forum   Events   Registrer deg Registrer deg  Logg inn Logg inn

Vær og vind

 Svar Svar
Forfatter
Melding
Longbow View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 19 December 2005
Sted: Østfold
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Longbow Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Innlegg: Vær og vind
    Postet: 01 June 2006 den 11:33

I de siste regattaer, f eks Frydenbø Doublehanded, Hovdan Skagen etc, oppgis vindstyrke fra deltakerbåtene i knop. Dette er også blitt mer vanlig å lese i en rekke artikler som omhandler emnet.

Når værmeldingen oppgir vindstyrke, på land/hav, gis dette enten i form av meter pr sekund, eller en meterologisk benevnelse, f eks bris.   

Så kan noen kloke hoder forklare meg hvorfor flere beskriver vinden til sjøs i knop?

MVSH

Til Toppen
Escape View Drop Down
Medlem
Medlem
Avatar

Medlem siden: 25 November 2005
Sted: Akershus
Points: 359
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Sitat Escape Sitat  SvarSvar Direkte Link til dette innlegg Postet: 01 June 2006 den 12:54

....kanskje fordi det er litt vanskelig å stille om vindmåleren fra knuter til meter ?

Fra spøk til revolver, jeg har også merket meg fenomenet. Ser på de mange langtursidene at det også der brukes knop. Kanskje det er mer vanlig i utlandet, og at vi tar etter ? Amerikanerne har jo stor inflytelse i Vest India, og de bruker jo ikke meter, så da er knop nærliggende å bruke ? Dessuten, vi bruker jo knop om båtens hastighet. Strøm er det også greit å rapportere i knop, da det er enklere å regne ut når man leser av differansen mellom SOG og logget fart.

Det er jo ikke akkurat vanskelig å regne om fra knop til m/s:

1 knop = 1nm/time=1852m/3600s=0,514m/s

mvh tg
B42C 2004 model
Til Toppen
 Svar Svar
  Share Topic   

Gå til Forum Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.10
Copyright ©2001-2017 Web Wiz Ltd.